Newsletter Απρίλιος 2024

Προαστιακός και υδατοδρόμιο στο λιμάνι της Ραφήνας.

Την αναβάθμιση του λιμανιού της Ραφήνας ώστε να καταστεί δεύτερη βασική και σύγχρονη πύλη του λεκανοπεδίου της Αττικής και των ξένων επισκεπτών προς τα νησιά του Αιγαίου και ειδικά τις Κυκλάδες δρομολόγησε η κυβέρνηση στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού για τα λιμάνια της Αττικής. Ωστόσο το λιμάνι λειτουργεί στα όρια της δυναμικότητάς του, με γνωστά τα προβλήματα τόσο στις αφίξεις και στις αναχωρήσεις των πλοίων όσο και της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης της ευρύτερης περιοχής. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει δρομολογήσει την εκπόνηση του στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης (master plan) του Οργανισμού Λιμένος Ραφήνας και της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων που το συνοδεύει και από τις 17 Απριλίου ξεκίνησε η δημόσια διαβούλευση. Οι σημαντικότερες προβλέψεις του master plan είναι η κατασκευή επιβατικού σταθμού, η επέκταση του προσήνεμου μώλου και η κατασκευή νέων κρηπιδωμάτων και δύο συστοιχιών ναυδέτων οι οποίες θα αυξήσουν τις θέσεις ελλιμενισμού για τα ταχύπλοα. Σε επίπεδο υποδομών μεταφοράς και μέσων σταθερής τροχιάς προβλέπεται η σύνδεση του λιμανιού αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Ραφήνας με την υπόλοιπη Αττική μέσω του προαστιακού σιδηροδρόμου. Μέσα στο master plan ορίζεται και η δεσμευμένη ζώνη για την κατασκευή κτιρίου του σταθμού απόληξης του προαστιακού σιδηροδρόμου, επιφανείας 1.500 τ.μ. Παράλληλα εμπεριέχεται και ο σχεδιασμός υδατοδρομίου και η δημιουργία σύγχρονης εγκατάστασης εξυπηρέτησης υδροπλάνων. Στα προτεινόμενα έργα το υδατοδρόμιο αποκτά επαρκείς χερσαίους χώρους για τη λειτουργία του, ενώ προβλέπεται και υποδομή για την εξυπηρέτηση και τον έλεγχο των επιβατών. Η εγγύτητα του λιμανιού με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και η εύκολη πρόσβαση των επιβατών του αεροδρομίου στο λιμάνι μέσω της Αττικής Οδού, αλλά και στο κέντρο της Αθήνας, το καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστικό από πλευράς επιβατικής και τουριστικής κίνησης

Ρεύμα στις διασυνδέσεις Κυκλάδων και Κρήτης
το 2025-Ακολουθούν Δωδεκάνησα και ανατολικό Αιγαίο.

Για τις Κυκλάδες το 2025 αναμένεται η ολοκλήρωση της τέταρτης και τελευταίας φάσης που αφορά στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου. Όπως επισημαίνεται, η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα. Σύμφωνα με τον τρέχοντα σχεδιασμό, η ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, θα γίνει σε δύο φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειοανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο, και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Αναμένεται ως τις αρχές του καλοκαιριού η επικαιροποιημένη μελέτη κόστουςοφέλους για τη διασύνδεση Κύπρου- Κρήτης προκειμένου να ακολουθήσει η απόφαση της Κυπριακής κυβέρνησης ως προς τη συμμετοχή στο έργο.

Με διαδικασίες εξπρές tech visa για εργασία σε
ελληνικές startups.

Όταν έφτανε στα γραφεία μας βιογραφικό ατόμου από τρίτη χώρα που ήθελε να εγκατασταθεί μόνιμα στην Ελλάδα και να δουλέψει για εμάς, αυτόματα το “καίγαμε”, αφού οι διαδικασίες για την έλευσή του ήταν περίπλοκες και χρονοβόρες». Αυτό αναφέρει εκπρόσωπος νεοφυούς επιχείρησης αξιολογώντας θετικά τη θέσπιση της tech visa, μιας νέας εθνικής θεώρησης εισόδου μονοετούς ισχύος, η οποία παρέχει τη δυνατότητα σε ταλέντα υψηλής εξειδίκευσης να εργαστούν στην Ελλάδα για νεοφυείς επιχειρήσεις του εθνικού μητρώου νεοφυών επιχειρήσεων (Elevate Greece), δηλαδή για εταιρείες τεχνολογίας με έδρα ή παρουσία στη χώρα μας. Και εάν μέχρι στιγμής η Ελλάδα αποτελεί πόλο έλξης για τους ψηφιακούς νομάδες, πολίτες τρίτων χωρών που παίρνουν το λάπτοπ τους και παρέχουν εξ αποστάσεως τις υπηρεσίες τους σε εργοδότες εκτός της ελληνικής επικράτειας, τώρα, με την tech visa απευθύνει πρόσκληση και σε ιδρυτές και υπαλλήλους υψηλής εξειδίκευσης να εργαστούν σε επιχειρήσεις του Elevate Greece και να αποκτήσουν γρήγορα άδεια παραμονής στη χώρα. Ήδη στο Elevate Greece έχουν εγγραφεί πάνω από 800 startups. Οι startups λόγω και της εξωστρέφειάς τους χρειάζονται στελέχη από πολλούς κλάδους με διεθνή εμπειρία. Το ελληνικό οικοσύστημα όμως, εάν και έχει βελτιωθεί, δεν είναι τόσο ώριμο όσο εκείνο άλλων χωρών, ο πληθυσμός όλο και συρρικνώνεται, ενώ υπάρχει απόσταση μεταξύ της αγοράς εργασίας και του εκπαιδευτικού συστήματος. Αυτό συμβαίνει ειδικά στον κλάδο της τεχνολογίας, εκεί όπου αναπτύσσονται νέες γλώσσες προγραμματισμού και η τεχνητή νοημοσύνη απαιτεί την καλλιέργεια νέων δεξιοτήτων. Η tech visa μπορεί να επεκταθεί σε άμεσα μέλη της οικογένειας, ενώ λίγο πριν από τη λήξη της μπορεί κανείς να καταθέσει αίτηση για χορήγηση μπλε κάρτας, άδεια διαμονής η οποία έχει ισχύ για δύο έτη.

Γιατί η Aegean θα πετάει σε Ασία και Αφρική.

Το τρίτο «χτύπημα» της Aegean έναντι του ανταγωνισμού την τελευταία διετία αποτελεί η απόκτηση τεσσάρων αεροσκαφών Airbus της αναβαθμισμένης έκδοσης A321 neo LR. Έχει προηγηθεί η δημιουργία, από κοινού με την καναδική CAE, του πρώτου σύγχρονου Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα και της σύγχρονης τεχνικής βάσης συντήρησης αεροσκαφών. Μέσω των τεσσάρων νέων αεροπλάνων, που θα παραληφθούν τη διετία 2026-2027, η Aegean θα έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιεί μεγαλύτερης εμβέλειας πτήσεις με διάρκεια τεσσάρων έως επτάμισι ωρών, κυρίως σε προορισμούς νότια και νοτιοανατολικά της Ελλάδας. Η Aegean, για πρώτη φορά στην 25ετή ιστορία της, προσθέτει στο δίκτυό της μακρινούς, εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, προορισμούς, στους οποίους εκτιμάται ότι θα ανήκουν ο Περσικός κόλπος, η Κεντρική Αφρική και η Ασία. Σε ορισμένες από τις αγορές των συγκεκριμένων περιοχών η αεροπορική εγκαινίασε την παρουσία της στα τέλη της περασμένης χρονιάς, ξεκινώντας πτήσεις από και προς το Ντουμπάι, την Τζέντα και το Ριάντ. Τα νέα αεροσκάφη, που προγραμματίζεται να παραδοθούν το διάστημα 2026-2027, εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε νέα δρομολόγια στη Μέση Ανατολή, προς Μπαχρέιν, Ντόχα και Ομάν, στην Κεντρική Αφρική, προς Λάγος, Ναϊρόμπι, Αντίς Αμπέμπα, στην Ινδία προς Δελχί ή Βομβάη και στο Καζακστάν προς Αλμάτι. Μεγιστοποιώντας το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα, η Aegean το προσεχές διάστημα θα εγκαινιάσει τη νέα της τεχνική βάση, που διαθέτει 10 θέσεις αεροσκαφών και μέσω της οποίας θα καθίσταται δυνατή η παροχή υπηρεσιών συντήρησης για λογαριασμό τρίτων.

«Στροφή» σε φθηνότερα μοντέλα από την Tesla.

Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο ίδιος ο Έλον Μασκ, η αυτοκινητοβιομηχανία Tesla πρόκειται να «επιταχύνει την κυκλοφορία νέων μοντέλων», ανάμεσα στα οποία θα υπάρχει και ένα περισσότερο προσιτό οικονομικά αυτοκίνητο το οποίο θα μπορεί να ανταγωνιστεί τα εξαιρετικά φθηνά κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα που κερδίζουν έδαφος το τελευταίο διάστημα στις αγορές της Δύσης. Υπενθυμίζεται ότι ήδη από τον περασμένο Ιανουάριο ο Μασκ είχε προαναγγείλει την έλευση ενός μοντέλου (Model 2) η φημολογούμενη τιμή του οποίου δεν θα ξεπερνά τα 25.000 δολάρια. Η Tesla «έπαιζε» επί σειρά ετών ουσιαστικά χωρίς αντίπαλο στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, αυτό πλέον δεν ισχύει, καθώς αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η νοτιοκορεατική Hyundai και η κινεζική BYD μπαίνουν πια πιο δυναμικά στην εν λόγω αγορά. Διόλου τυχαία, η κινεζική BYD, που ξεχωρίζει και ως ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της Tesla διεθνώς, ανακοίνωσε προ ημερών ότι σχεδιάζει να φέρει στην Ευρώπη το Seagull EV, το πιο φθηνό δηλαδή από τα μοντέλα της, ξεκινώντας από το 2025.Το Seagull EV πωλείται για λιγότερα από 10.000 δολάρια στην Κίνα και έχει ήδη προκαλέσει πανικό στις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες που απλά δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τέτοιες τιμές. Όσο για τις μετοχές της Tesla, εκείνες έχουν δει την αξία τους να μειώνεται σημαντικά φέτος υποχρεώνοντας τον Μασκ σε αλλαγές στρατηγικής.

Μεγάλες κινεζικές εταιρείες μεταφέρουν
την παραγωγή τους στο Μεξικό.

Το Μεξικό μετατρέπεται στη νέα Κίνα, στην εποχή του λεγόμενου «nearshoring», όπου οι μεγάλες οικονομίες επιλέγουν να μετακινήσουν τις παραγωγικές μονάδες τους πιο κοντά στο σημείο πωλήσεων των προϊόντων τους. Η Man Wah είναι μία από τις δεκάδες κινεζικές εταιρείες που μετεγκαταστάθηκαν στο βόρειο Μεξικό τα τελευταία χρόνια για να είναι πιο κοντά στην αγορά των ΗΠΑ. Οι πολυθρόνες και οι δερμάτινοι καναπέδες που βγαίνουν από το εργοστάσιό της στο Μοντερέι είναι 100% «made in Mexico». Και προορίζονται για μεγάλους λιανοπωλητές στις ΗΠΑ, όπως η Costco και η Walmart. Αλλά η εταιρεία είναι από την Κίνα και το εργοστάσιό της στο Μεξικό χτίστηκε με κινεζικά κεφάλαια. Εκτός από την εξοικονόμηση στη ναυτιλία, το τελικό προϊόν θεωρείται μεξικανικό, πράγμα που σημαίνει ότι οι κινεζικές εταιρείες μπορούν να αποφύγουν τους δασμούς και τις κυρώσεις των ΗΠΑ εν μέσω του συνεχιζόμενου εμπορικού πολέμου των δύο χωρών. Η μεξικανική Ενωση Βιομηχανικών Πάρκων αναφέρει ότι κάθε τοποθεσία που πρόκειται να χτιστεί στη χώρα μέχρι το 2027 έχει ήδη αγοραστεί. Δεν είναι περίεργο που πολλοί οικονομολόγοι λένε ότι το ενδιαφέρον της Κίνας για τη χώρα δεν είναι παροδικό. Το Μεξικό αντικατέστησε πρόσφατα την Κίνα ως ο κύριος εμπορικός εταίρος των ΗΠΑ, μια σημαντική και συμβολική αλλαγή που σημειώθηκε σε μια κρίσιμη περίοδο. Με τις εκλογές να πλησιάζουν και στις δύο πλευρές των συνόρων ΗΠΑ-Μεξικού, δημιουργούνται νέοι πολιτικοί προβληματισμοί, όλα δείχνουν όμως ότι ελάχιστα θα αλλάξουν στις σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας, ανεξάρτητα από το αν θα βρεθεί στον Λευκό Οίκο ο Ντόναλντ Τραμπ ή ο Τζο Μπάιντεν.

Άπιαστο όνειρο γίνεται η αγορά στέγης για
τους Αμερικανούς.

Διπλό πλήγμα για μεγάλο μέρος του αμερικανικού λαού συνεπάγεται η πραγματικότητα που δηλώνουν τα τελευταία στοιχεία, με τον πληθωρισμό της υπερδύναμης να επιμένει στο 3,5% και την ομοσπονδιακή τράπεζα των ΗΠΑ να διατηρεί το βασικό επιτόκιό της σε μια διακύμανση από 5,25% έως 5,5%. Αυτό σημαίνει πως οι Αμερικανοί ούτε μπορούν να ελπίζουν πλέον σε μείωση του κόστους ενός στεγαστικού δανείου, αλλά ούτε και να δουν να υποχωρεί το κόστος διαβίωσης, που για πολλούς αποδεικνύεται δυσβάσταχτο. Από το περασμένο έτος, τα επιτόκια των στεγαστικών δανείων στις ΗΠΑ βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 23 ετών και οι τιμές των κατοικιών σημειώνουν διαρκώς νέα υψηλά ρεκόρ. Ο δείκτης που παρακολουθεί πόσο προσιτή είναι η κατοχή σπιτιού στην υπερδύναμη βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδά του από τη δεκαετία του 1980. Προστίθενται οι φόροι ακίνητης περιουσίας και το κόστος συντήρησης μιας κατοικίας που ακολουθώντας τον πληθωρισμό σημειώνουν διαρκώς άνοδο και βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα σε όλη την επικράτεια της υπερδύναμης.

LVMH: Οι εξαγωγές της ξεπέρασαν τα γαλλικά τυριά και κρασιά.

Η Γαλλία, η χώρα των διάσημων τυριών και των φημισμένων κρασιών, είναι πλέον ευρύτερα γνωστή στην παγκόσμια αγορά όχι τόσο για το τυρί Camembert ή για το κρασί Beaujolais όπως άλλοτε, αλλά για τις τσάντες και τα αρώματα του οίκου ειδών πολυτελείας Luis Vuitton. Όπως προκύπτει από σχετική μελέτη που εκπόνησε η εταιρεία Asterès για λογαριασμό του διάσημου οίκου ειδών πολυτελείας, οι τσάντες και τα αρώματα του LVMH αντιπροσωπεύουν πλέον μεγαλύτερο μερίδιο των γαλλικών εξαγωγών από τα φημισμένα κρασιά και τυριά και από το σύνολο των εξαγωγών του αγροτικού τομέα. Η αξία των εξαγωγών τους έφτασε πέρυσι στα 23,5 δισ. ευρώ και υπογραμμίζει, έτσι, το ειδικό βάρος που έχει πλέον ο κλάδος για το εμπορικό ισοζύγιο της Γαλλίας και ευρύτερα για τη γαλλική οικονομία. Ο κλάδος των ειδών πολυτελείας στη Γαλλία περιλαμβάνει επίσης τις Hermès, Chanel και Kering στον οποίο ανήκει το εμπορικό σήμα της Gucci και συνολικά αντιπροσωπεύει το 12% των εξαγωγών της χώρας. O LVMH είναι πλέον ένα από τα διασημότερα και πιο αναγνωρίσιμα εμπορικά σήματα της Γαλλίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Εξακολουθεί να παράγει την πλειονότητα των προϊόντων του στη Γαλλία και την Ιταλία προκειμένου να διασφαλίζει την ποιότητα που του επιτρέπει να διατηρεί τόσο υψηλές τιμές.

Οι μεγιστάνες εγκαταλείπουν τη Νορβηγία λόγω φορολογίας

Όταν οι φόροι ακίνητης ή κινητής περιουσίας αυξάνονται, οι έχοντες μεταναστεύουν. Κι αυτό συμβαίνει ακόμη και στις πιο ευνομούμενες χώρες, όπως η Νορβηγία, η οποία το 2022-2023 έχασε 82 από τους ζάπλουτους πολίτες της. Μαζί με αυτούς, που στην πλειονότητά τους μεταφέρθηκαν στην Ελβετία, άνοιξαν παραρτήματα εκεί και νορβηγικές τράπεζες, καθώς και επενδυτικοί οίκοι. Ο βασικός λόγος είναι οι αιφνιδιαστικές αυξήσεις στον περιουσιακό φόρο και τη φορολογία μερισμάτων από την αριστερή κυβέρνηση της Νορβηγίας. Τα σχέδια των τραπεζιτών να μετατοπίσουν τμήμα των δραστηριοτήτων τους στην Ελβετία σημαίνουν πως η μικρή αλλά σημαντική μετανάστευση από πλούσιους επιχειρηματίες δυνητικά μπορεί να λάμβανε μόνιμο χαρακτήρα, ενισχύοντας τη θέση της πρώτης ως παραδείσου με χαμηλή φορολογία. Οι νορβηγικοί τραπεζικοί οίκοι, οι οποίοι δεν θέλουν να χάσουν τους πλούσιους πελάτες τους, θα βρεθούν να ανταγωνίζονται με ομίλους, όπως οι UBS Group και Julius Baer στο νέο περιβάλλον. Ογδόντα δύο πλούσιοι Νορβηγοί με καθαρή περιουσία 46 δισ. κορωνών (4,3 δισ. δολ.) εγκατέλειψαν τη χώρα το 2022-2023, ενώ πέρυσι ειδικά αποχώρησαν 34, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών.

Στο φως επιχείρηση εταιρικής κατασκοπείας από την Amazon.

Mια πολυετή επιχείρηση βιομηχανικής κατασκοπείας με πρωταγωνίστρια την φέρνει στο φως η εφημερίδα Wall Street Journal. Εργαζόμενοι της κορυφαίας εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου συγκέντρωναν κρυφά επί σχεδόν μία δεκαετία πληροφορίες από ανταγωνιστές, όπως η Walmart και το eBay, για μια σειρά θεμάτων όπως οι τιμές, τα logistics και άλλες επιχειρηματικές πρακτικές, τις οποίες στη συνέχεια οικειοποιούνταν. Το σχέδιο μυστικής συλλογής πληροφοριών πήρε σάρκα και οστά σε μια αποθήκη του Σιάτλ που έστελνε κουτιά με παπούτσια, ξαπλώστρες, μπλουζάκια με σούπερ ήρωες σε πελάτες μέσω Διαδικτύου σε όλες τις ΗΠΑ. Η επιχείρηση, με την ονομασία Big River Services, πουλάει αγαθά αξίας περίπου 1 εκατ. δολαρίων μέσω «γιγάντων» e-commerce.
info@deltafinance.gr
© 2024 Copyright - Delta Finance all rights reserved.
Designed by unibyte
phonemap-marker