Κατεβάστε το Newsletter  

Newsletter Ιούλιος 2025

«Φυτώριο» νέων startups στην υγεία η Ελλάδα.

Καθώς οι επενδύσεις παγκοσμίως στον κλάδο της τεχνολογίας σκαρφάλωσαν στο δεύτερο τρίμηνο στα 91 δισ. δολ., την πρωτοκαθεδρία –πέρα από την αναμενόμενη κυριαρχία της τεχνητής νοημοσύνης-διεκδίκησε και ο κλάδος της υγείας (healthcare – biotech), προσελκύοντας επενδύσεις άνω των 14 δισ. δολ. Και μπορεί στην Ελλάδα η ανάπτυξη εφαρμογών ΑΙ από καινοτόμες εταιρείες να βρίσκεται σε σχετικά εμβρυϊκό στάδιο, σε σύγκριση τουλάχιστον με άλλες χώρες, ωστόσο η μακρά παράδοση της χώρας στον κλάδο του φαρμάκου έχει δημιουργήσει πρόσφορο έδαφος για συνέργειες εταιρειών τεχνολογίας με φαρμακευτικές εταιρείες. Στελέχη της αγοράς παρατηρούν το τελευταίο διάστημα την εμφάνιση νέων startups σε αυτόν τον κλάδο. «Η καινοτομία στις βιοεπιστήμες που άλλοτε ταυτιζόταν μόνο με μόρια και χημεία, πλέον ενσωματώνει και δεδομένα και αλγορίθμους. Αυτός ο συνδυασμός, δηλαδή η προσέγγιση κλάδων όπως η βιολογία με πιο υπολογιστικούς τρόπους, θα ανοίξει μεγάλες πόρτες τα επόμενα χρόνια και στην Ελλάδα. Στο χαρτοφυλάκιο των επενδύσεων, το fund προσέθεσε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα και τη χρηματοδότηση ύψους 60 εκατ. δολ. της νεοφυούς εταιρείας Numan, που αν και δραστηριοποιείται στη Βρετανία, έχει παρουσία και στη χώρα μας. Η εταιρεία αναπτύσσει online πλατφόρμα που παρέχει υπηρεσίες προσωποποιημένης και προληπτικής ιατρικής για την αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας, όπως η απώλεια βάρους, η στυτική δυσλειτουργία κ.ά. Παράλληλα, προσφέρει εξ αποστάσεως ιατρικές υπηρεσίες για την εμμηνόπαυση, την ορμονική υγεία των ανδρών κ.ά. Η εταιρεία έχει προσφέρει τις υπηρεσίες σε πάνω από 650.000 ασθενείς στη Βρετανία, σημειώνοντας φέτος ανάπτυξη 150% λόγω και της αυξημένης ζήτησης για υπηρεσίες που σχετίζονται με την παχυσαρκία. Σε αυτό μπορεί να συμβάλει και η συνεργασία με startups που παρέχουν τεχνολογικά εργαλεία για να επιτευχθεί η επαναστόχευση φαρμάκων.

Φρένο στο παράνομο τσίπουρο με ηλεκτρονικό μητρώο παραγωγής.

Η κυβέρνηση επιχειρεί να βάλει «φρένο» στην παράνομη διακίνηση τσίπουρου και άλλων παρόμοιων αποσταγμάτων μέσω της υποχρεωτικής εγγραφής σε ηλεκτρονικό μητρώο -κατά τα πρότυπα του LOTify που ισχύει για τους επαγγελματίες του κλάδου των αλκοολούχων ποτών, οι οποίοι υποχρεούνται να δηλώνουν κάθε φιάλη προϊόντος από την 1η Ιανουαρίου 2024– τόσο των διήμερων αποσταγματοποιών όσο και των κατόχων αποστακτικών μηχανημάτων (αμβύκων ή κοινώς καζανιών). Αν και εκπρόσωποι των κανονικών επιχειρήσεων του κλάδου των αποσταγμάτων θεωρούν ότι το μέτρο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, εκτιμούν ότι αυτό από μόνο του δεν είναι ικανό να περιορίσει σημαντικά το φαινόμενο της παράνομης διακίνησης τσίπουρου. Η εν λόγω ρύθμιση αποτελεί εδώ και χρόνια πρόταση του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ).

Παραδίδεται στην κυκλοφορία ο άξονας Πάτρας – Πύργου.

Στην κυκλοφορία παραδίδεται στις 31 Ιουλίου το μεγαλύτερο τμήμα του νέου αυτοκινητόδρομου Πύργου-Πάτρας. Το νέο τμήμα, από Καμίνια Αχαΐας έως Πύργο, θα διανύεται σε 40 λεπτά, μειώνοντας τον απαιτούμενο χρόνο και, κυρίως, αυξάνοντας θεαματικά το επίπεδο οδικής ασφάλειας. Τα τελευταία και δυσκολότερα 10 χλμ. θα παραδοθούν τέλη Νοεμβρίου. – Οι οδηγοί που κατευθύνονται προς Πύργο, μετά την περιφερειακή Πατρών θα εισέρχονται από το Μιντιλόγλι στο υπό διαπλάτυνση τμήμα (τα έργα γίνονται παράλληλα με την κυκλοφορία). Περίπου 8 χιλιόμετρα μετά, στην περιοχή Καμινίων (πριν στον κόμβο Αλισσού), θα εισέρχονται μέσω roundabout στο νέο τμήμα το οποίο περιλαμβάνει κόμβους στην Κάτω Αχαΐα, τη Βάρδα, την Κυλλήνη, τη Γαστούνη και την Αμαλιάδα. Το παλαιό τμήμα θα συνεχίσει να είναι σε κυκλοφορία. – Ο νέος αυτοκινητόδρομος περιλαμβάνει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ, με τα δύο ρεύματα να χωρίζονται με κεντρικό διάζωμα (τύπου jersey, όπως οι υπόλοιποι αυτοκινητόδρομοι).– Ο δρόμος καταλήγει σε έναν κυκλικό κόμβο (roundabout) στην είσοδο της πόλης του Πύργου. – Οταν δοθεί το νέο τμήμα στην κυκλοφορία, θα ξεκινήσει και η λειτουργία του σταθμού διοδίων Πύργου. Ο σταθμός θα χρεώνει το τμήμα έως Κυλλήνη και θα κοστίζει 2,10 ευρώ για τα Ι.Χ. Ο άξονας Πάτρας – Πύργου περιλαμβάνει ακόμα έναν σταθμό διοδίων, στο υπό κατασκευήν πρώτο τμήμα, ανάμεσα στη ΒΙΠΕ και την Αλισσό.– Κοντά στον Πύργο δημιουργείται ένα «εφεδρικό» κέντρο διαχείρισης κυκλοφορίας, το οποίο δεν θα είναι επανδρωμένο αλλά θα λειτουργεί ως «ασφάλεια» σε περίπτωση που υπάρξει πρόβλημα στο κέντρο διαχείρισης κυκλοφορίας στο Ρίο.–Τέλος, οι δύο σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) στον Πύργο και στα Καραίικα θα λειτουργήσουν στο τέλος του έτους.

Τουριστικό «χωριό» 4.700 ατόμων στα Χανιά.

Το δεύτερο σε μέγεθος χωριό του Δήμου Πλατανιά Χανίων θα είναι «τεχνητό». Η πολιτεία ενέκρινε πριν από λίγες ημέρες την ανάπτυξη ενός τουριστικού χωριού, που θα περιλαμβάνει 830 βίλες, δύο ξενοδοχεία, μαρίνα, ελικοδρόμιο, γήπεδο γκολφ, ακόμα και ένα είδος τελεφερίκ λόγω των κλίσεων του «οικοπέδου». Μάλιστα το σχέδιο έχει ενταχθεί στις στρατηγικές επενδύσεις και έκανε χρήση της ευνοϊκής πολεοδομικής νομοθεσίας, χάρη στην οποία, μεταξύ άλλων, η έκταση απέκτησε οικοδομησιμότητα και πολεοδομήθηκε. Το Costa Nopia, όπως ονομάζεται το εγχείρημα, θα αναπτυχθεί βάσει ενός Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ), το οποίο εγκρίθηκε στα τέλη Ιουνίου (ΦΕΚ Δ 439). Ανήκει στην εταιρεία Cretan Sun and Sea Developments, μία από τις 65 θυγατρικές του Leptos Group, των Κυπρίων επιχειρηματιών Γιώργου και Παντελή Λεπτού. Καταλαμβάνει έκταση περίπου 1.100 στρεμμάτων και βρίσκεται στον Δήμο Πλατανιά Χανίων, στα όρια με τον Δήμο Κισσάμου. Η έκταση θα χωρίζεται σε 13 «γειτονιές» και θα περιλαμβάνει περίπου 830 τουριστικές κατοικίες. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την απογραφή κτιρίων του 2011 (η απογραφή του 2021 ακόμα αγνοείται), περισσότερα σπίτια στην περιοχή έχουν μόνο ο Πλατανιάς και ο Κίσσαμος, ενώ τα υπόλοιπα χωριά των δύο δήμων είναι αρκετά μικρότερα. Επίσης, θα περιλαμβάνει δύο ξενοδοχεία (συνολικά 600 κλίνες) και άλλα τουριστικά καταλύματα. Στο τουριστικό χωριό θα κατοικούν μόνιμα ή εποχικά έως 3.500 άτομα, ενώ στα καταλύματα, 560 άτομα. Στην έκταση θα κατοικεί και περίπου το 5% των 360 εργαζομένων. Επομένως το σύνολο του «πληθυσμού» του Costa Nopia μαζί με τους επισκέπτες θα είναι περίπου 4.700 άτομα. Η εγκατάσταση θα περιλαμβάνει γήπεδο γκολφ εννέα οπών και μαρίνα.

Το ΔΝΤ γεννήθηκε πριν από 81 χρόνια στο Bretton Woods.

Στις 23 Ιουλίου 1944 «γεννιέται» το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, καθώς οι 44 χώρες που συμμετείχαν στη Σύνοδο του Bretton Woods επιδιώκουν να χτίσουν ένα πλαίσιο διεθνούς οικονομικής συνεργασίας. Το πρώτο μισό του 20ού αιώνα σημαδεύτηκε από δύο παγκοσμίους πολέμους, που έφεραν τεράστιες υλικές και οικονομικές καταστροφές στην Ευρώπη, καθώς και από τη Μεγάλη Ύφεση, με τις οικονομικές επιπτώσεις της να επεκτείνονται και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, 44 κράτη που συμμετείχαν στο συνέδριο του Bretton Woods συμφώνησαν στη δημιουργία μιας μεταπολεμικής παγκόσμιας τάξης πραγμάτων που θα διευκόλυνε την οικονομική συνεργασία και θα απέτρεπε την επιστροφή στους νομισματικούς πολέμους που συνέβαλαν στη Μεγάλη Ύφεση. Στόχος του νέου καθεστώτος ήταν να καλλιεργήσει τη διατηρήσιμη οικονομική ανάπτυξη, να προωθήσει την αύξηση του βιοτικού επιπέδου και να μειώσει τη φτώχεια. Η ιστορική συμφωνία του Bretton Woods δημιούργησε τόσο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο όσο και την Παγκόσμια Τράπεζα, και ζητούσε από τις χώρες που την υπέγραψαν να δέσουν τα νομίσματά τους με το δολάριο. Οι χώρες που αντιμετώπιζαν προσωρινά, μέτρια ελλείμματα στο ισοζύγιο πληρωμών μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν τα ελλείμματά τους δανειζόμενες ξένα νομίσματα από το ΔΝΤ αντί να καταφεύγουν σε capital controls, υποτιμήσεις ή αποπληθωριστικές οικονομικές πολιτικές.

Η Βαρκελώνη κλείνει δύο σταθμούς για κρουαζιερόπλοια

Το πρόβλημα του υπερτουρισμού έχει χτυπήσει «κόκκινο» τα τελευταία χρόνια στον αγαπημένο προορισμό των τουριστών στην Ισπανία, στη Βαρκελώνη. Οι κάτοικοι διαμαρτύρονται με κάθε τρόπο, ζητώντας πίσω την πόλη τους, που όπως ισχυρίζονται δεν είναι πια βιώσιμη. Διάσημη είναι πλέον η διαμαρτυρία τον Ιούλιο του 2024, κατά την οποία οι ντόπιοι εκτόξευαν νερό με νεροπίστολα στους επισκέπτες.Στο πλαίσιο αυτό, καθώς και ως αποτέλεσμα μιας συμφωνίας από το 2018 μεταξύ των λιμενικών αρχών και του δημοτικού συμβουλίου, αποφασίστηκε το κλείσιμο δύο τερματικών σταθμών κρουαζιερόπλοιων προκειμένου να μειωθεί ο αριθμός των τουριστών. Το κλείσιμο των δύο αυτών σταθμών θα μειώσει τον αριθμό των εν λειτουργία τερματικών σταθμών σε πέντε, όταν τεθεί σε ισχύ το επόμενο έτος. Η συμφωνία προβλέπει επίσης χρηματοδότηση για μια μελέτη αξιολόγησης του τρόπου με τον οποίο οι επιβάτες κρουαζιερόπλοιων μετακινούνται στην πόλη, η οποία, σύμφωνα με το συμβούλιο, αποτελεί ένα πρώτο βήμα για την ανάπτυξη σχεδίου βιώσιμης κινητικότητας. Επιπλέον, περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών για να γίνουν οι επιχειρήσεις κρουαζιέρας πιο βιώσιμες, για παράδειγμα επιτρέποντας στα πλοία να συνδέονται με μια πράσινη χερσαία παροχή ενέργειας ενώ βρίσκονται σε ελλιμενισμό, πράγμα που σημαίνει ότι οι μηχανές τους μπορούν να απενεργοποιηθούν, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων. Συνολικά το σχέδιο θα περιλαμβάνει 185 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Στη Βαρκελώνη, πόλο έλξης τουριστών, οι κάτοικοι διαμαρτύρονται επίσης για τον υπερπληθυσμό και την έλλειψη προσιτής στέγασης.

Αγοράζει ακίνητα για να γλιτώσει τον φόρο πλούτου ο Mr Zara.

Σε μπαράζ αγορών βρίσκεται ο ιδρυτής της Zara, Αμάνθιο Ορτέγα, καθώς ο δισεκατομμυριούχος που ήδη ελέγχει τη μεγαλύτερη αυτοκρατορία ακινήτων στην Ευρώπη, κλείνει το ένα deal μετά το άλλο, προκειμένου να αποφύγει τον φόρο πλούτου της Ισπανίας. Η Ισπανία είναι η μοναδική χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης που εφαρμόζει έναν κανονικό φόρο πλούτου, όμως σύμφωνα με μια νομική ιδιορρυθμία, ο Ορτέγα μπορεί να αποφύγει έναν οκταψήφιο φόρο κάθε χρόνο εάν κάνει συγκεκριμένες επενδύσεις με τα μερίσματα που παίρνει από την αυτοκρατορία του fast fashion του. Ο 89χρονος Ορτέγα διαθέτει περιουσία 103,7 δισ. δολαρίων, με το μεγαλύτερο μερίδιό της να προέρχεται από το 59% της Inditex που κατέχει. Το family office του Ορτέγα, η εταιρεία Pontegadea, αγόρασε πρόσφατα ένα πεντάστερο ξενοδοχείο στο Παρίσι, μια πολυκατοικία στη Φλόριντα και ένα κτίριο στην εμβληματική λεωφόρο Diagonal της Βαρκελώνης, στο πλαίσιο deals συνολικού ύψους άνω των 500 εκατ. δολαρίων που έκανε τους τελευταίους τρεις μήνες.

Μια νέα εποχή πείνας έχει ξεκινήσει στις ΗΠΑ.

Φανταστείτε μια φάρμα όπου στόλοι από αυτόνομα τρακτέρ, drones και θεριζοαλωνιστικές μηχανές καθοδηγούνται από τεχνητή νοημοσύνη που τροποποιεί τις λειτουργίες τους λεπτό προς λεπτό με βάση τα δεδομένα εδάφους και καιρού. Αισθητήρες παρακολουθούν την υγεία των φυτών σε χιλιάδες στρέμματα, ενεργοποιώντας ακριβείς ψεκασμούς ή άρδευση ακριβώς εκεί που χρειάζεται. Και οι αγρότες αποφεύγουν τις ατελείωτες εργατοώρες κάτω από τον ήλιο, παρακολουθώντας οθόνες και λαμβάνοντας αποφάσεις υψηλού επιπέδου. Κάθε σπόρος, σταγόνα νερού και εκατοστό λιπάσματος θα επιστρατευόταν για την αύξηση της απόδοσης και την προστασία της γης, με κινητήρια δύναμη ένα συνδεδεμένο σύστημα που γίνεται πιο έξυπνο σε κάθε εποχή. Η τεχνολογία που θα τροφοδοτήσει αυτή την ψηφιακή επανάσταση στη γεωργία υπάρχει ήδη ή είναι σχεδόν έτοιμη να κυκλοφορήσει στην αγορά. Οι ειδικοί αναμένουν ότι η χρήση ρομπότ θα αυξηθεί δραματικά τα επόμενα χρόνια, ενώ παρά τις ευκολίες των ψηφιακών εργαλείων, το κόστος αποτελεί μεγάλο εμπόδιο. Η συνδεσιμότητα είναι ένα άλλο. Τα ρομπότ πρέπει να επικοινωνούν μεταξύ τους. Η μεταφορά δεδομένων σε ένα cloud απαιτεί ευρυζωνικό Διαδίκτυο.

Μια νέα εποχή πείνας έχει ξεκινήσει στις ΗΠΑ.

Πενήντα εκατομμύρια Αμερικανοί βασίζονται σε τράπεζες τροφίμων, ο νόμος του Τραμπ ωστόσο που υπεγράφη την «Ημέρα Ανεξαρτησίας» είναι η πιο συντονισμένη προσπάθεια να μειωθεί το λεγόμενο δίχτυ ασφαλείας της Αμερικής και να εξαφανιστούν τα διάφορα κοινωνικά προγράμματα που θεσπίστηκαν από τη «Μεγάλη Κοινωνία» του προέδρου Λίντον Τζόνσον. Ο νόμος ψαλιδίζει το ομοσπονδιακό πρόγραμμα για τα κουπόνια τροφίμων, γνωστό πλέον ως «Πρόγραμμα Συμπληρωματικής Βοήθειας Διατροφής» ή SNAP. Το πρόγραμμα διανέμει χρήματα για τρόφιμα – κατά μέσον όρο 187 δολάρια τον μήνα ανά άτομο. Περίπου 42 εκατ. Αμερικανοί βασίζονται σε αυτό, συμπεριλαμβανομένου του 85% των πελατών της τράπεζας του Ιστχάμπτον. Η περικοπή του θα αυξήσει δραματικά την πίεση στις τράπεζες τροφίμων, που προσφέρουν μια ζωή ευπρέπειας σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη. Τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία εκτιμούν ότι 47,4 εκατ. Αμερικανοί αντιμετώπισαν την απειλή της πείνας κάποια στιγμή το 2023. Ανάμεσά τους, 13,8 εκατ. παιδιά. Σχεδόν 7 εκατ. νοικοκυριά, κατά βάση Αφροαμερικανοί και Λατίνοι, αντιμετώπισαν πολύ χαμηλή επισιτιστική ασφάλεια.

H BYD κερδίζει την κούρσα της ηλεκτροκίνησης.

Φέτος ο κινεζικός όμιλος αναμένεται να ξεπεράσει σε πωλήσεις τον αμερικανικό αντίπαλό του, αφού μείωσε δραματικά το τεχνολογικό χάσμα. Αδιαμφισβήτητο φαβορί κάποτε, η Tesla αγωνίζεται να διατηρήσει προβάδισμα στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, την ώρα που οι πωλήσεις της μειώνονται παγκοσμίως, με φόντο και την ανάμειξη του Mασκ στην πολιτική των ΗΠΑ. Η BYD γίνεται ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ΕV στον κόσμο, με τα ετήσια έσοδά της να ξεπερνούν τα 100 δισ. δολάρια για πρώτη φορά το 2024. Μέχρι πρόσφατα, το κύριο πλεονέκτημα που είχαν οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων έναντι της Tesla ήταν ότι τα προϊόντα τους ήταν σημαντικά φθηνότερα.
info@deltafinance.gr
© 2024 Copyright - Delta Finance all rights reserved.
Designed by unibyte
phonemap-marker