Κατεβάστε το Newsletter  

Newsletter Μάιος 2025

Κρουαζιέρες με υπερπολυτελή σκάφη στο Αιγαίο.

Την ώρα που τα πολύ μεγάλα κρουαζιερόπλοια, που κουβαλούν 3.000 και 4.000 επιβάτες το καθένα, προκαλούν προβλήματα σε πεπερασμένους σε έκταση προορισμούς με περιορισμένες υποδομές, όπως η Μύκονος ή η Σαντορίνη, μια νέα τάση αναδύεται διεθνώς και πλέον και στην Ελλάδα: υπερπολυτελή σκάφη, που είναι περισσότερο θαλαμηγοί και λιγότερο κρουαζιερόπλοια, με αριθμό επιβατών μεταξύ 300 και 450, προσφέρουν σουίτες, μεγάλους χώρους και κυρίως εξατομικευμένες υπηρεσίες και ιδιωτικότητα. Υπόσχονται μοναδικές εμπειρίες, προσφέρουν σχεδόν οτιδήποτε ζητήσει ο επιβάτης και πραγματοποιούν μικρές ιδιωτικές εκδρομές για το κάθε ζευγάρι ή οικογένεια, μακριά από τον πολύ κόσμο, σχεδιάζοντας την κάθε επίσκεψη όπως ακριβώς την επιθυμεί ο κάθε πελάτης χωριστά. Χρεώνουν όμως για την κάθε σουίτα τους ποσά που ξεκινούν από τα επίπεδα των 10.000 ευρώ αλλά σε πολλές περιπτώσεις φτάνουν ακόμα και τις 25.000 ευρώ για μια επταήμερη κρουαζιέρα. Η εταιρεία, που είναι θυγατρική της Marriott, έχει δρομολογήσει στο Αιγαίο, το ολοκαίνουργιο πολυτελές σκάφος «Ilma» χωρητικότητας 440 ατόμων, που ναυπηγήθηκε το 2024, όπως και άλλα δύο ανάλογων χαρακτηριστικών σκάφη της, το «Evrima» χωρητικότητας μόλις 298 επιβατών και το «Luminara» χωρητικότητας 450 επιβατών. Η εταιρεία δεν είναι η μόνη που μπαίνει σε αυτόν τον ταχέως όπως προκύπτει αναπτυσσόμενο κλάδο των υπερπολυτελών ταξιδιών, καθώς το επόμενο διάστημα αναμένεται να περιλάβουν την Ελλάδα στους πλόες τους και η Four Seasons, η Orient Express αλλά και η Aman. Ήδη η Four Seasons έχει ανοίξει το σύστημα κρατήσεών της για την Ελλάδα για το 2026, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες πραγματοποίησε από πέρυσι το πρώτο ταξίδι-πιλότο. Η προστιθέμενη αξία των επιβατών αυτού του προφίλ στις τοπικές οικονομίες είναι τουλάχιστον επτά φορές μεγαλύτερη από αυτή των τυπικών επιβατών κρουαζιερόπλοιων.

Ψηφιακή υπηρεσία θα ενημερώνει τους κληρονόμους για τις υποχρεώσεις τους.

Μέχρι το τέλος του έτους, η φορολογική διοίκηση ενεργοποιεί μια νέα ψηφιακή υπηρεσία, η οποία θα ενημερώνει αυτόματα τους φορολογουμένους που κληρονομούν ακίνητα ή άλλα περιουσιακά στοιχεία, σχετικά με τις φορολογικές τους υποχρεώσεις που απορρέουν από τον θάνατο συγγενικού τους προσώπου. Η υπηρεσία αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο ενίσχυσης της διαφάνειας και διευκόλυνσης των πολιτών στην εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων. Συγκεκριμένα, με το νέο σύστημα έγκαιρης ειδοποίησης που θέτει σε λειτουργία η ΑΑΔΕ, οι κληρονόμοι θα λαμβάνουν άμεσα ενημέρωση για τις ενέργειες που πρέπει να ακολουθήσουν, ώστε να αποφύγουν πρόστιμα και επιβαρύνσεις λόγω καθυστερημένης ή μη υποβολής φορολογικών δηλώσεων. Επιπλέον, θα αποφεύγονται περιπτώσεις «έκπληξης», όπου οι κληρονόμοι αγνοούν περιουσιακά στοιχεία ή χρέη που άφησε πίσω του ο αποβιώσας.

Πέντε νέες αεροπορικές από φέτος στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Πόλος έλξης για τις ξένες αεροπορικές εταιρείες παραμένει και τη φετινή σεζόν το αεροδρόμιο της Αθήνας. Αυτό αντικατοπτρίζεται στον αριθμό των νεοεισερχόμενων αερομεταφορέων, που επέλεξαν να «προσγειωθούν» στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», εξυπηρετώντας τόσο καινούργιους όσο και υφιστάμενους προορισμούς. Συγκεκριμένα, πέντε νέες αεροπορικές εταιρείες έχουν ξεκινήσει πτήσεις την τρέχουσα καλοκαιρινή περίοδο. Πρόκειται για τις World2Fly, Air Haifa, Air Albania, Sky Up και Sichuan Air.Στο δρομολόγιο Αθήνα-Μαδρίτη δραστηριοποιείται από φέτος η ισπανική World2Fly. Η εταιρεία, η οποία δημιουργήθηκε το 2020, συμπληρώνει τις πτήσεις που ήδη εκτελούν η Aegean, η Iberia και η Air Europa. Στους νέους παίκτες εντάσσεται και η χαμηλού κόστους ισραηλινή Air Haifa, η οποία θα συνδέει το «Ελευθέριος Βενιζέλος» με τη Χάιφα του Ισραήλ, η οποία για πρώτη φορά εισέρχεται στο πρόγραμμα των προορισμών που εξυπηρετεί το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας. Τη μακρινή Τσενγκντού της επαρχίας Σετσουάν της Κίνας με την Αθήνα υπόσχεται να συνδέσει η Sichuan Air από τον φετινό Ιούνιο. Η Sichuan μαζί με την Air China και την Juneyao απαρτίζουν τις τρεις κινεζικές αεροπορικές, οι οποίες εκτελούν δρομολόγια προς την Κίνα, σηματοδοτώντας τη δυναμική επιστροφή των Κινέζων ταξιδιωτών ύστερα από ένα παρατεταμένο διάστημα περιορισμών. Εκτός, όμως, από τις νέες αφίξεις, υπάρχουν και δύο επιστροφές. Ειδικότερα, comeback μετά την τελευταία πτήση προς Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 κάνει η Air Albania, η οποία ξεκινάει πτήσεις προς τα Τίρανα. Η αεροπορική εταιρεία της γειτονικής χώρας φέρνει μια επιπλέον σύνδεση στις ήδη υπάρχουσες σε αυτή τη γραμμή που εκτελούνται από τις Aegean, Sky Express και WizzAir. Αύξηση συχνοτήτων καταγράφεται και προς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς η Air Arabia θα εξυπηρετεί πλέον τη γραμμή προς Sharjah καθημερινά.

Απλήρωτο ρεύμα 3,4 δισ. στους ώμους των συνεπών.

Εκτινάχθηκαν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των καταναλωτών ηλεκτρικού ρεύματος προς τους παρόχους πέρυσι, καταγράφοντας άλμα της τάξης περίπου του 40% σε σύγκριση με το 2023. Σύμφωνα με την έκθεση της αρμόδιας ρυθμιστικής αρχής (ΡΑΑΕΥ) για τη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας το 2024, οι συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές νοικοκυριών, μικρών, μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων έφτασαν στα 3,4 δισ. ευρώ, έναντι 2,4 δισ. ευρώ το 2023. Είναι αξιοσημείωτο ότι ένα ποσό της τάξης του 1,6 δισ. ευρώ εκ των συνολικών ανεξόφλητων οφειλών προέρχεται από πελάτες που έχουν αλλάξει πάροχο. Στο μεγαλύτερο ποσοστό τους, σύμφωνα με εκπροσώπους της αγοράς, πρόκειται για «στρατηγικούς» κακοπληρωτές που καταχρώνται τη δυνατότητα μετακίνησης από μήνα σε μήνα που τους δίνει ο νόμος. Το ζήτημα αυτό απασχολεί την αγορά από το 2020 χωρίς μέχρι σήμερα να έχει δοθεί λύση. Η ίδια η ΡΑΑΕΥ αποτιμά το μέσο κόστος επιβάρυνσης των προμηθευτών και εντέλει των καταναλωτών, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην έκθεσή της για το 2024, στα 6 λεπτά/κιλοβατώρα (δηλαδή σε ένα τιμολόγιο όπου το κόστος είναι 15 λεπτά/κιλοβατώρα, τα 6 λεπτά πάνε για να καλύψουν την τρύπα που δημιουργούν οι κακοπληρωτές). Η πλευρά των προμηθευτών αμφισβητεί τη μεθοδολογία υπολογισμού αυτής της επιβάρυνσης από τη ΡΑΑΕΥ, παραδέχεται ωστόσο ότι μέρος της ζημίας μεταφέρεται στους καταναλωτές. Με βάση την έκθεση της ΡΑΑΕΥ, ο αριθμός παροχών με ανεξόφλητες οφειλές ανέρχεται σε πάνω από 2,7 εκατ. σε σύνολο περίπου 7,2 εκατ.

Λάνσαρε αυτοκίνητο και τσιπ η κινεζική Xiaomi.

Ένα νέο ηλεκτρικό SUV και ένα τσιπ για smartphone δικού της σχεδιασμού λάνσαρε αυτή την εβδομάδα η κινεζική εταιρεία Xiaomi, κερδίζοντας ακόμη περισσότερο έδαφος στην κούρσα εναντίον των αμερικανικών ανταγωνιστών της. Οπως δήλωσε ο ίδιος ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του κινεζικού κολοσσού Λέι Τζουν, αφενός το SUV YU7 ξεπερνάει τα αντίστοιχα μοντέλα της Tesla και της Porsche σε ό,τι αφορά την επιτάχυνση, αφετέρου ο επεξεργαστής 3 νανομέτρων Xring O1 ανταγωνίζεται τα τσιπ που κατασκευάζει η Qualcomm για την Apple.Η ταυτόχρονη επέκταση της Xiaomi στον τομέα των αυτοκινήτων και των επεξεργαστών –και δη χτυπώντας εταιρείες-σύμβολα του αμερικανικού επιχειρείν– αντανακλά τη συνολική φιλοδοξία του Πεκίνου να απεξαρτηθεί από το εξωτερικό σε ό,τι αφορά τις κρίσιμες τεχνολογίες. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα τσιπ, το διακύβευμα είναι μεγάλο και το λανσάρισμα του Xring O1 ερμηνεύεται ως τεράστια επιτυχία για την Xiaomi. Το SUV YU7 αναμένεται να κυκλοφορήσει στην αγορά τον Ιούλιο. Προσφέρει αυτονομία έως 835 χλμ. και η κορυφαία έκδοσή του θα έχει επιτάχυνση 0-100 σε 3 δευτερόλεπτα, μια επίδοση που σύμφωνα με τον Λέι ξεπερνάει το Model Y της Tesla και το αντίστοιχο μοντέλο της Porsche. Τα απλά μοντέλα του YU7 θα έχουν λογισμικό για βοήθεια στην οδήγηση. Σημειώνεται ότι η τιμή του δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί.

Οι Έλληνες που βρίσκονται Οι Έλληνες που βρίσκονται στη βρετανική Rich List.

Είναι μια κακή εποχή για τους δισεκατομμυριούχους, ειδικά για εκείνους που μένουν στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτό τουλάχιστον δείχνει η φετινή έκδοση της Rich List των Sunday Times, από την οποία προκύπτει μείωση-ρεκόρ στον αριθμό των δισεκατομμυριούχων της Βρετανίας, αλλά και πτώση του συνολικού πλούτου τους, για τρίτη συνεχή χρονιά. Όπως κάθε χρόνο, η λίστα περιλαμβάνει αρκετά ονόματα ελληνικής ή κυπριακής καταγωγής. Στην 58η θέση, με περιουσία 2,89 δισ. λιρών, βρίσκεται ο Άλκης Δαυίδ και η οικογένεια Λεβέντη και ακολουθεί στην 62η θέση η οικογένεια Λαζαρή, που δραστηριοποιείται στα ακίνητα, με περιουσία 2,65 δισ. λιρών. Στην 64η θέση ισοβαθμούν ο ελληνικής καταγωγής διαχειριστής hedge fund Κρις Ρόκος και ο επιχειρηματίας του real estate Τζον Χριστοδούλου, με περιουσία 2,6 δισ. λιρών. Ο ιδρυτής της EasyJet, Στέλιος Χατζηιωάννου, βρέθηκε στην 97η θέση με 1,7 δισ. στερλίνες και η οικογένεια του Ρόμπερτ Μίλερ, που είναι ο πατέρας της Μαρί Σαντάλ και πεθερός του Παύλου Ντε Γκρες, βρέθηκε στην 104η θέση της λίστας, με περιουσία 1,61 δισ. λιρών. Πάντως, στο top 10 των πλουσιότερων της Βρετανίας, και συγκεκριμένα στην 9η θέση, βρίσκεται ο Τζον Φρέντρικσεν, με περιουσία 13,6 δισ. λιρών. Ο γεννημένος στη Νορβηγία μεγιστάνας των τάνκερ διαθέτει κυπριακό διαβατήριο. Έτσι, ο συνολικός πλούτος των 350 που μπήκαν στη λίστα των Sunday Times διαμορφώθηκε στα 772,8 δισ. στερλίνες και ήταν μειωμένος κατά 3%. Για να μπει κάποιος στη λίστα, πρέπει να έχει περιουσία άνω των 350 εκατ. λιρών.

Η τεχνητή νοημοσύνη χρειάζεται άφθονη ενέργεια.

Η τεχνητή νοημοσύνη αναδύεται ως νέα πηγή παραγωγικότητας και οικονομικής ανάπτυξης, ενώ παράλληλα καθορίζει την απασχόληση και τις επενδύσεις. Διαθέτει το δυναμικό να αυξήσει τον μέσο ρυθμό ετήσιας ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας. Ωστόσο, η τεχνητή νοημοσύνη χρειάζεται όλο και περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια για τα κέντρα δεδομένων που την καθιστούν εφικτή. Το αποτέλεσμα είναι να υφίστανται όλο και μεγαλύτερες πιέσεις τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας. Σύμφωνα με τις πλέον πρόσφατες εκτιμήσεις του ΟΠΕΚ, το 2023 τα κέντρα δεδομένων ανά τον κόσμο κατανάλωσαν 500 τεραβατώρες ηλεκτρικής ενέργειας. Συνολικά αυτός ο όγκος ενέργειας ήταν υπερδιπλάσιος των αντίστοιχων ετήσιων επιπέδων που είχαν καταγραφεί την περίοδο 2015-2019. Ενδέχεται, άλλωστε, ο αντίστοιχος να είναι τριπλάσιος μέχρι το 2030 και να φθάσει στις 1.500 τεραβατώρες, σύμφωνα πάντα με τον ΟΠΕΚ. Και μόνο η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούν τα κέντρα δεδομένων φθάνει ήδη στην ενέργεια που καταναλώνει η Γερμανία ή η Γαλλία. Το 2030 θα είναι αντίστοιχη με την ενέργεια που καταναλώνει η Ινδία.

Περικοπές και πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων σχεδιάζει η Diageo.

Σχέδιο περικοπών ύψους 500 εκατ. δολαρίων και σημαντικές πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων έως το 2028 παρουσίασε η Diageo, καθώς η εταιρεία που παράγει το ουίσκι Johnnie Walker και την μπίρα Guinness επιδιώκει να αντιστρέψει τις επιδόσεις της και να μειώσει τα χρέη της. Οι περικοπές κόστους θα προέλθουν από αλλαγές στις εμπορικές επενδύσεις και στις διαφημιστικές δαπάνες της Diageo, στα γενικά έξοδα και στην αλυσίδα εφοδιασμού, δήλωσε μιλώντας στους επενδυτές ο επικεφαλής των οικονομικών υπηρεσιών Nικ Τζανγκιάνι. Η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής αλκοολούχων ποτών στον κόσμο αναμένεται επίσης να πωλήσει ορισμένα σημαντικά περιουσιακά στοιχεία, αλλά να διατηρήσει το εμπορικό σήμα Guinness, ώστε να συμβάλει στη μείωση του δείκτη μόχλευσης από 3,1 φορές το καθαρό χρέος προς τα λειτουργικά κέρδη στο τέλος του 2024 σε 2,5 έως 3 φορές. Οι περικοπές κόστους θα βοηθήσουν την Diageo να εμφανίζει περίπου 3 δισ. δολάρια σε ελεύθερες ταμειακές ροές ετησίως από το οικονομικό έτος 2026. Επίσης, η εταιρεία αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις της για το πλήγμα που θα δεχθεί από τους δασμούς των ΗΠΑ, αφού υποχώρησε η απειλή δασμών στο Μεξικό και τον Καναδά.

Οι 10 πλουσιότεροι Αμερικανοί αύξησαν την περιουσία τους κατά 365 δισ. το 2024.

Το χάσμα της ανισότητας ανάμεσα στους Αμερικανούς κροίσους και στον υπόλοιπο πληθυσμό της υπερδύναμης διευρύνεται διαρκώς, με τους πλούσιους να γίνονται πλουσιότεροι και τους φτωχούς να μην αντεπεξέρχονται στην ακρίβεια. Τώρα όμως η διεύρυνση πρόκειται να επιταχυνθεί, εξαιτίας της πολιτικής του Ντόναλντ Τραμπ που ευνοεί κατά σκανδαλώδη τρόπο τους πλουσιότερους Αμερικανούς. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η οργάνωση κατά της ανισότητας Oxfam, οι 10 πλουσιότεροι Αμερικανοί, μεταξύ των οποίων οι Ελον Μασκ, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, Τζεφ Μπέζος και Γουόρεν Μπάφετ, αύξησαν τον πλούτο τους κατά 365 δισ. δολ. στη διάρκεια του 2024. Όπως υπογράμμισε η Oxfam, αυτή η εκτόξευση του πλούτου των Αμερικανών κροίσων ισοδυναμεί κατά μέσον όρο με κέρδη πάνω από 1 δισ. δολ. την ημέρα, ενώ ο μέσος Αμερικανός εργαζόμενος εισέπραξε μόλις 50.000 δολ. μέσα στο 2023. Με ένα σχήμα λόγου που αποσκοπεί στο να σκιαγραφήσει την κλίμακα της ανισότητας, η Oxfam επισημαίνει επιπλέον πως για να συγκεντρωθούν μέσω της εργασίας τα ιλιγγιώδη ποσά που κέρδισαν οι κροίσοι της Αμερικής θα έπρεπε να εργαστούν 10 εργαζόμενοι επί 726.000 χρόνια.

Πλησιάζει η ένταξη της Βουλγαρίας στο ευρώ.

Ανοίγει ο δρόμος για την υιοθέτηση του ευρώ από τη Βουλγαρία στις αρχές του 2026, καθώς η χώρα ετοιμάζεται να ξεπεράσει ένα σημαντικό εμπόδιο. Αν και η απόφαση δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη, οι αξιωματούχοι είναι αισιόδοξοι ότι η αξιολόγηση θα είναι θετική, ειδικά με δεδομένη την πρόοδο που έχει κάνει η Βουλγαρία τελευταίως με τον πληθωρισμό. Το επόμενο βήμα θα είναι η έγκριση από τους Ευρωπαίους ηγέτες στη Σύνοδο Κορυφής του Ιουνίου. Και η τελική ισοτιμία μετατροπής του λεβ με το ευρώ θα οριστεί από τους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης, κάτι το οποίο θα μπορούσε να συμβεί τον Ιούλιο. Η υιοθέτηση του ευρώ θα είναι μια σπάνια νίκη για τη βουλγαρική κυβέρνηση.
info@deltafinance.gr
© 2024 Copyright - Delta Finance all rights reserved.
Designed by unibyte
phonemap-marker