Κατεβάστε το Newsletter  

Newsletter Δεκέμβριος 2024-Ανασκόπηση

Προαστιακός και υδατοδρόμιο στο λιμάνι της Ραφήνας.

Την αναβάθμιση του λιμανιού της Ραφήνας ώστε να καταστεί δεύτερη βασική και σύγχρονη πύλη του λεκανοπεδίου της Αττικής και των ξένων επισκεπτών προς τα νησιά του Αιγαίου και ειδικά τις Κυκλάδες δρομολόγησε η κυβέρνηση στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού για τα λιμάνια της Αττικής. Ωστόσο το λιμάνι λειτουργεί στα όρια της δυναμικότητάς του, με γνωστά τα προβλήματα τόσο στις αφίξεις και στις αναχωρήσεις των πλοίων όσο και της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης της ευρύτερης περιοχής. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει δρομολογήσει την εκπόνηση του στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης (master plan) του Οργανισμού Λιμένος Ραφήνας και της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων που το συνοδεύει και από τις 17 Απριλίου ξεκίνησε η δημόσια διαβούλευση. Οι σημαντικότερες προβλέψεις του master plan είναι η κατασκευή επιβατικού σταθμού, η επέκταση του προσήνεμου μώλου και η κατασκευή νέων κρηπιδωμάτων και δύο συστοιχιών ναυδέτων οι οποίες θα αυξήσουν τις θέσεις ελλιμενισμού για τα ταχύπλοα. Σε επίπεδο υποδομών μεταφοράς και μέσων σταθερής τροχιάς προβλέπεται η σύνδεση του λιμανιού αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Ραφήνας με την υπόλοιπη Αττική μέσω του προαστιακού σιδηροδρόμου. Μέσα στο master plan ορίζεται και η δεσμευμένη ζώνη για την κατασκευή κτιρίου του σταθμού απόληξης του προαστιακού σιδηροδρόμου, επιφανείας 1.500 τ.μ. Παράλληλα εμπεριέχεται και ο σχεδιασμός υδατοδρομίου και η δημιουργία σύγχρονης εγκατάστασης εξυπηρέτησης υδροπλάνων. Στα προτεινόμενα έργα το υδατοδρόμιο αποκτά επαρκείς χερσαίους χώρους για τη λειτουργία του, ενώ προβλέπεται και υποδομή για την εξυπηρέτηση και τον έλεγχο των επιβατών. Η εγγύτητα του λιμανιού με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και η εύκολη πρόσβαση των επιβατών του αεροδρομίου στο λιμάνι μέσω της Αττικής Οδού, αλλά και στο κέντρο της Αθήνας, το καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστικό από πλευράς επιβατικής και τουριστικής κίνησης.

Πράσινα νησιά με επενδύσεις 3,8 δισ

Με «προίκα» 25 εκατομμυρίων δικαιωμάτων εκπομπών CO2 από το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της Ε.Ε., που σε σημερινές τιμές αποτιμώνται σε 1,6 δισ. ευρώ, θα ξεκινήσει τη λειτουργία του το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών, κινητοποιώντας επενδύσεις ύψους 3,8 δισ. ευρώ για το χρονικό διάστημα 2025-2032. Μέσω του Ταμείου θα χρηματοδοτηθούν βιώσιμες επενδύσεις για την ενίσχυση της ενεργειακής αυτονομίας των ελληνικών νησιών, με τη δημιουργία ανθεκτικότερων υποδομών, τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτων, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και τον πράσινο μετασχηματισμό της γεωργίας, του τουρισμού και της ναυτιλίας.Τουλάχιστον το 50% του συνολικού προϋπολογισμού του Ταμείου αφορά έργα ανάπτυξης και αποθήκευσης ενέργειας στα νησιά. Ο δεύτερος πυλώνας δράσεων που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Απανθρακοποίησης αφορά ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών, μεταξύ των οποίων η ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων.

Σε 25 χρόνια «χάθηκαν» 60 αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Το 1999, είκοσι πέντε χρόνια πριν, όταν η «Μαρινόπουλος» μεσουρανούσε στο ελληνικό λιανεμπόριο, έχοντας φέρει στην Ελλάδα τη μόδα των υπερμάρκετ, πρώτα με τα Prisunic Μαρινόπουλος, στη συνέχεια σε συνεργασία με την Continent και μετά με την Carrefour, ενώ δίπλα του αναπτύσσονταν επίσης ιστορικές ελληνικές αλυσίδες, όπως η «ΑΒ Βασιλόπουλος», η «Βερόπουλος», η «Σκλαβενίτης» μόνο στην Αττική και η «Μασούτης» στη Βόρεια Ελλάδα, δύσκολα θα μπορούσε να φανταστεί κάποιος ότι δύο από τις παραπάνω αλυσίδες και περίπου άλλες 60 ακόμη δεν θα υπήρχαν πια εν έτει 2024. Ακόμη πιο δύσκολα, ίσως, θα μπορούσε να φανταστεί κάποιος ότι την εποχή της άνθησης του Χρηματιστηρίου, μια γερμανική εκπτωτική αλυσίδα, η οποία διέθετε τα είδη σε παλέτες μέσα στα καταστήματα και ξεκινούσε το ταξίδι της στην ελληνική αγορά από τη Θεσσαλονίκη, αντί για την Αθήνα, θα βρισκόταν σήμερα στη 2η θέση του κλάδου των σούπερ μάρκετ. Ορόσημο σε αυτή την τελευταία 25ετία ήταν η κατάρρευση της «Μαρινόπουλος» το 2016, καθώς οδήγησε στην ξαφνική μεγέθυνση της «Σκλαβενίτης», η οποία από μια μεγάλη αλυσίδα μεν, με εμβέλεια όμως μόνο στην Αττική, μετατράπηκε μέσα σε μερικούς μήνες στον μεγαλύτερο λιανέμπορο της χώρας με δραστηριότητα και στην Κύπρο. Πλέον η «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης», που περιλαμβάνει μόνο τη δραστηριότητα των καταστημάτων «Σκλαβενίτης» στην Ελλάδα, κάνει τζίρο 4,3 δισ. ευρώ, ενώ ο όμιλος συνολικά ξεπέρασε σε κύκλο εργασιών τα 5 δισ. ευρώ, φτάνοντας το 2023 τα 5,16 δισ. ευρώ. Ιδιαίτερη βαρύτητα για τον κλάδο, η οποία αναμένεται να ενταθεί τα επόμενα χρόνια, έχουν τρεις νέοι παράγοντες: το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και διανομής (efood και Wolt), οι οποίες αναπτύσσουν και το δικό τους δίκτυο σούπερ μάρκετ, καθώς και τα καταστήματα ευκολίας (convenience stores).

Πώς η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξει το Δημόσιο.

Προάγγελο των αλλαγών που μπορεί να φέρει στο Δημόσιο η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί ο ψηφιακός βοηθός (chatbot) που ενσωματώθηκε, πρόσφατα, στην πλατφόρμα Gov.gr και «διασυνδέει τον πολίτη με τα πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου για την εξάλειψη της γραφειοκρατίας και την παροχή φιλικών υπηρεσιών». Η υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης στο Δημόσιο επιτρέπει την ταχύτερη ολοκλήρωση των διαδικασιών και την αποτελεσματική αναζήτηση σε έγγραφα και βάσεις δεδομένων, και κατ’ επέκταση τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες. Κύριο όφελος της υιοθέτησης της τεχνητής νοημοσύνης από το Δημόσιο είναι η καλύτερη αξιοποίηση των ανθρώπινων πόρων και η εκτόξευση της παραγωγικότητας. Για παράδειγμα, όπως αναφέρει η μελέτη, η υιοθέτηση ειδικής εφαρμογής AI από ένα τμήμα προμηθειών δημόσιου φορέα θα επέτρεπε την αυτόματη επεξεργασία και κατηγοριοποίηση των προσφορών και τον άμεσο εντοπισμό ασυνεπειών, όπως ελλιπή δεδομένα ή μη έγκυρες προσφορές. Ως εκ τούτου, θα καθίστατο εφικτή η γρηγορότερη και αποτελεσματικότερη αξιολόγηση των έγκυρων προσφορών. Οι εφαρμογές που βασίζονται σε παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη (ΠΤΝ) μπορούν να εκτοξεύσουν την παραγωγικότητα και να μειώσουν το λειτουργικό κόστος, που αποτελεί ένα από τα βασικά ζητούμενα για τις επιχειρήσεις. Στον τουρισμό, η ΠΤΝ μπορεί να δημιουργήσει σημαντικά οφέλη, ενισχύοντας τη συνολική εμπειρία των επισκεπτών και προωθώντας τη χώρα ως κορυφαίο προορισμό. Στη ναυτιλία, η χρήση της ΠΤΝ μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία προηγμένων συστημάτων πλοήγησης που λαμβάνουν υπόψη δεδομένα καιρού σε πραγματικό χρόνο, τις συνθήκες κυκλοφορίας και τα χαρακτηριστικά των πλοίων. Μπορεί να συμβάλει στη βελτιστοποίηση των διαδικασιών χειρισμού φορτίων και εφοδιασμού στα λιμάνια.

Ρομπότ-αγρότης made in Greece πάει μόνο του στα χωράφια.

Ένα ηλεκτρικό ρομπότ-αγρότη που έχει τη μορφή… τανκ και λειτουργεί με τρόπο που θυμίζει την παραγγελία ενός οχήματος ταξί από εφαρμογές σαν την Uber έχει δημιουργήσει από το μηχανουργείο της στη Σίνδο η νεοφυής εταιρεία Agroverse. Το ρομπότ ζυγίζει περίπου ένα τόνο και έχει τη δυνατότητα να κάνει σχεδόν ό,τι ακριβώς και ο αγρότης, χωρίς να είναι απαραίτητη η παρέμβαση ή ακόμη και η φυσική παρουσία του τελευταίου. Aυτό που διαφοροποιεί την εταιρεία είναι η δημιουργία μιας «φωλιάς», μιας εγκατάστασης φόρτισης από την οποία το ρομπότ μεταβαίνει στην καλλιέργεια, που βρίσκεται σε απόσταση έως 5 χλμ. «Αυτή τοποθετείται σε χωράφια όπου υπάρχει ρεύμα και, μέσω της εφαρμογής μας, ο παραγωγός μπορεί να παραγγέλνει την εργασία που αναλαμβάνει το ρομπότ στο χωράφι του. Αυτό εκτελεί την εργασία του και ύστερα επιστρέφει στον ίδιο χώρο για να φορτίσει και να χρησιμοποιηθεί από τον επόμενο». Ακόμη το ρομπότ δεν έχει αποκτήσει απόλυτη αυτονομία, αφού η ομάδα της Agroverse παρεμβαίνει εξ αποστάσεως και σε πραγματικό χρόνο, εάν διαπιστωθεί πως έρχεται αντιμέτωπο με κατάσταση που δεν μπορεί να διαχειριστεί. Tο όχημα αναλαμβάνει, προς τον παρόν, καθήκοντα παραγωγού για ελιές και αμπέλια, ενώ είναι ικανό να προσαρμοστεί σε δενδρώδεις καλλιέργειες, όπως οι ροδακινιές. Στο μεταξύ, η εταιρεία έχει προσελκύσει επενδυτές με σκοπό να σηκώσει έως και 500.000 ευρώ, για να αναπτύξει το επόμενο διάστημα 10 ηλεκτρικά ρομπότ, τα οποία θα μπορούν να εγκατασταθούν –με τα κοντέινερ– σε 10 χωριά της Βόρειας Ελλάδας.

Amazon: Επένδυση 2,75 δισ. στην Anthropic.

Φουντώνει η μάχη των «γιγάντων» της τεχνολογίας για την πρωτοκαθεδρία στον πολλά υποσχόμενο κλάδο της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ). Σε μια προσπάθεια να αποκτήσει προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών της, η Amazon ανακοίνωσε ότι επενδύει 2,75 δισ. δολ. επιπλέον στη startup τεχνητής νοημοσύνης Anthropic, μια σημαντική συμφωνία από έναν τεχνολογικό κολοσσό που θέλει να ανταγωνιστεί ονόματα όπως η Microsoft και η Google στην ξέφρενη κούρσα της ΑΙ. Οι επενδύσεις μπορεί επίσης να είναι αρκετά προσοδοφόρες για τις εταιρείες τεχνολογίας, οι οποίες αναγκάζουν τις νεοφυείς επιχειρήσεις ΑΙ να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες υπολογιστικού νέφους που χρειάζονται για την εκτέλεση των προϊόντων τους. Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, η Anthropic δεσμεύθηκε να δαπανήσει 4 δισ. δολ. στην πλατφόρμα cloud της Amazon τα επόμενα πέντε χρόνια, ενώ μήνες πριν από την επένδυση της Google είχε συμφωνήσει να δαπανήσει περισσότερα από 3 δισ. δολ. στο Google Cloud. Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ δήλωσε ότι διερευνά επενδύσεις και συνεργασίες ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας και πώς επηρεάζουν το ανταγωνιστικό τοπίο για συστήματα AI, τα οποία εκτελούν εργασίες όπως συνομιλίες και σύνταξη υπολογιστικού κώδικα. Η Anthropic, η οποία ιδρύθηκε το 2021, προσφέρει έναν βοηθό AI που ονομάζεται Claude και ανταγωνίζεται το ChatGPT του OpenAI.

Ξεκίνησε πουλώντας γρανίτες και έγινε ο πλουσιότερος Κινέζος.

Πέθανε ο Ζονγκ Κιγκχού, ο Κινέζος επιχειρηματίας που ξεκίνησε από ένα τρίκυκλο καρότσι και έχτισε μία από τις μεγαλύτερες αυτοκρατορίες ποτών και τροφίμων της χώρας. Γεννημένος το 1945, σε μια εμπόλεμη Κίνα, ο Ζονγκ μεγάλωσε υπό συνθήκες ακραίας φτώχειας. Ο Ζονγκ δεν τελείωσε το σχολείο και έκανε διάφορες δουλειές του ποδαριού, όμως είχε πάντα μέσα του το όνειρο να ανοίξει τη δική του επιχείρηση. Η ευκαιρία αυτή του δόθηκε το 1987, όταν σε ηλικία 42 ετών δανείστηκε 140.000 γουάν (που τότε αντιστοιχούσαν σε 38.000 δολάρια) για να στήσει ένα τρίκυκλο, από το οποίο πουλούσε γρανίτες και χαρτικά έξω από ένα δημοτικό σχολείο. Η επιχείρησή του, που απασχολούσε δύο συνταξιούχους δασκάλους, θα γινόταν η Wahaha (σημαίνει «το παιδί που γελάει), μια αυτοκρατορία των τροφίμων στην Κίνα. Στα πρώτα του βήματα συνεργάστηκε με έναν καθηγητή διατροφολογίας για να φτιάξει ένα βιταμινούχο ποτό για παιδιά, το οποίο ονόμαζε Wahaha Oral Liquid. Το προϊόν του σημείωσε μεγάλη επιτυχία, φέρνοντας ετήσιες πωλήσεις περίπου 19 εκατ. δολ. μόλις τον τρίτο χρόνο της κυκλοφορίας του. Ο Ζονγκ ίδρυσε τη Hangzhou Wahaha Group, αφότου αγόρασε ένα χρεοκοπημένο εργοστάσιο τροφίμων σε κονσέρβες. Το 1996, η Wahaha είχε επεκταθεί στα γαλακτοκομικά ποτά, στα ανθρακούχα αναψυκτικά και στο εμφιαλωμένο νερό, όμως τα σχέδια του Ζονγκ για μακροπρόθεσμη ανάπτυξη απαιτούσαν υψηλή χρηματοδότηση. Έτσι, η Wahaha συνεργάστηκε με την Danone. Η συνεργασία τους χάλασε το 2007 και η κόντρα των δύο πλευρών οδήγησε σε μια πολύκροτη νομική μάχη, που απασχόλησε μέχρι και τους προέδρους των δύο χωρών.

LVMH: Οι εξαγωγές της ξεπέρασαν τα γαλλικά τυριά και κρασιά.

Η Γαλλία, η χώρα των διάσημων τυριών και των φημισμένων κρασιών, είναι πλέον ευρύτερα γνωστή στην παγκόσμια αγορά όχι τόσο για το τυρί Camembert ή για το κρασί Beaujolais όπως άλλοτε, αλλά για τις τσάντες και τα αρώματα του οίκου ειδών πολυτελείας Luis Vuitton. Όπως προκύπτει από σχετική μελέτη που εκπόνησε η εταιρεία Asterès για λογαριασμό του διάσημου οίκου ειδών πολυτελείας, οι τσάντες και τα αρώματα του LVMH αντιπροσωπεύουν πλέον μεγαλύτερο μερίδιο των γαλλικών εξαγωγών από τα φημισμένα κρασιά και τυριά και από το σύνολο των εξαγωγών του αγροτικού τομέα. Η αξία των εξαγωγών τους έφτασε πέρυσι στα 23,5 δισ. ευρώ και υπογραμμίζει, έτσι, το ειδικό βάρος που έχει πλέον ο κλάδος για το εμπορικό ισοζύγιο της Γαλλίας και ευρύτερα για τη γαλλική οικονομία. Ο κλάδος των ειδών πολυτελείας στη Γαλλία περιλαμβάνει επίσης τις Hermès, Chanel και Kering στον οποίο ανήκει το εμπορικό σήμα της Gucci και συνολικά αντιπροσωπεύει το 12% των εξαγωγών της χώρας. O LVMH είναι πλέον ένα από τα διασημότερα και πιο αναγνωρίσιμα εμπορικά σήματα της Γαλλίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Εξακολουθεί να παράγει την πλειονότητα των προϊόντων του στη Γαλλία και την Ιταλία προκειμένου να διασφαλίζει την ποιότητα που του επιτρέπει να διατηρεί τόσο υψηλές τιμές.

Οι δέκα πόλεις του κόσμου όπου η αγορά κατοικίας είναι «απλησίαστη».

Στην κορυφαία δεκάδα της λίστας με τις «απλησίαστες» πόλεις για αγορά κατοικίας κυριαρχούν οι αμερικανικές, καταλαμβάνοντας πέντε θέσεις, καθώς και τρεις πόλεις της Αυστραλίας. Στην πρώτη θέση, όμως, βρίσκεται το Χονγκ Κονγκ, το οποίο, ως διεθνές χρηματοπιστωτικό κέντρο που φιλοξενούσε ανέκαθεν τεράστιο πληθυσμό, είναι γνωστό για τα μικροσκοπικά σπίτια μόλις λίγων τετραγωνικών και τα δυσθεώρητα επίπεδα των ενοικίων. Πρόκειται επίσης για τη μοναδική κινεζική πόλη που καλύπτεται από την έρευνα. Αναλυτικά, η λίστα των πόλεων με τις πιο «απλησίαστες» αγορές κατοικιών βάσει των τοπικών αποδοχών στον κόσμο: Χονγκ Κονγκ, Σίδνεϊ, Βανκούβερ, Σαν Χοσέ, Λος Αντζελες, Χονολουλού, Μελβούρνη, Σαν Φρανσίσκο και Αδελαΐδα, Σαν Ντιέγκο, Τορόντο. Οι τιμές κατέρρευσαν στην πανδημία, όταν η κυβέρνηση έκλεισε τα σύνορα της πόλης και εφάρμοσε πολιτική Zero-COVID. Επιπλέον, εφαρμόστηκαν νέα μέτρα εθνικής ασφάλειας που επιβάρυναν περαιτέρω το κλίμα στην αγορά. Δεδομένου ότι η διαθέσιμη γη έχει περιοριστεί σε μια προσπάθεια ανάσχεσης της αστικοποίησης, το πλεόνασμα της ζήτησης έναντι της προσφοράς οδήγησε προς τα επάνω τις τιμές»

Η περιουσία του Αρνό μειώθηκε κατά 20 δισ. δολ.

Τη μεγαλύτερη «βουτιά» σε σύγκριση με κάθε άλλου δισεκατομμυριούχου έχει κάνει από την αρχή του έτους η περιουσία του «βασιλιά» της μόδας και των ειδών πολυτελείας. Ο λόγος για τον Μπερνάρ Αρνό, ο οποίος σύμφωνα με τον δείκτη δισεκατομμυριούχων του Bloomberg είδε την περιουσία του να συρρικνώνεται κατά 20 δισ. δολάρια από την αρχή του έτουςΟ πλούτος του επικεφαλής του ομίλου LVMH εξακολουθεί να ανέρχεται σε δυσθεώρητα επίπεδα της τάξεως των 187 δισ. δολαρίων. Εχει όμως δεχθεί σοβαρό πλήγμα από την ασθενέστερη ζήτηση για προϊόντα πολυτελείας, ιδίως από την Κίνα. Μάλιστα, μετά τα απογοητευτικά αποτελέσματα του οίκου μόδας, ο οποίος έχει υπό την ομπρέλα του, μεταξύ άλλων, τη Louis Vuitton, την Christian Dior και την Tiffany, οι μετοχές έκαναν «βουτιά» και μαζί και η περιουσία του Αρνό.
info@deltafinance.gr
© 2024 Copyright - Delta Finance all rights reserved.
Designed by unibyte
phonemap-marker