Newsletter Σεπτέμβριος 2023

Καινοτομία: Έχουμε ταλέντο, δεν έχουμε θεσμούς.

Το τρένο της καινοτομίας κινδυνεύει να χάσει η Ελλάδα, παρά τη βελτίωση που έχει
σημειώσει τα τελευταία χρόνια, καθώς δεν έχει καταφέρει ακόμη να επιλύσει διαχρονικά
προβλήματα, όπως είναι για παράδειγμα η πολυπλοκότητα των θεσμών, και να
δημιουργήσει γόνιμο έδαφος για τη δυναμική ανάπτυξη της καινοτόμου
επιχειρηματικότητας και την αξιοποίηση του καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού της.
Ενώ δηλαδή η χώρα μας διαθέτει υψηλής ποιότητας ανθρώπινο κεφάλαιο το οποίο
αποφοιτά από τομείς υψηλής ζήτησης, όπως αυτός της επιστήμης και της τεχνολογίας,
αυτό δεν μπορεί ούτε να αξιοποιηθεί επαρκώς ούτε να «ανθήσει» σε ικανοποιητικό βαθμό,
διότι η Ελλάδα σε σύγκριση με ανεπτυγμένες οικονομίες υστερεί σε κομβικούς –για την
ανάπτυξη της χώρας– τομείς, όπως είναι η θέσπιση ενός σταθερού και υψηλής ποιότητας
ρυθμιστικού πλαισίου, αλλά και η διασύνδεση των πανεπιστημίων με τη βιομηχανία σε
επίπεδο έρευνας και ανάπτυξης. Στα «δυνατά» σημεία του εθνικού οικοσυστήματος
καινοτομίας, τα οποία συνέβαλαν και στη βελτίωση της θέση της χώρας στην παγκόσμια
κατάταξη, είναι το ανθρώπινο κεφάλαιο. Η Ελλάδα κατέκτησε μια θέση ανάμεσα στις 30
κορυφαίες χώρες, ανεβαίνοντας στην 29η θέση και ξεπερνώντας τον μέσο όρο της
Ευρώπης. Αυτή η κατηγορία αφορά τις επιδόσεις της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά
και τον βαθμό δραστηριότητάς της στον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης, την κινητήριο
δύναμη για την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων. Εάν και κινείται χαμηλότερα από τον
ευρωπαϊκό μέσο όρο, ικανοποιητική είναι η επίδοσή της (38η) και στον τομέα των
υποδομών. Τέλος, το ισχυρό ανθρώπινο κεφάλαιο και οι υψηλής ποιότητας έρευνες που
εκπονούν οι Έλληνες επιστήμονες, αποδεικνύεται και από τον αριθμό των επιστημονικών
τους δημοσιεύσεων. Σύμφωνα με τον δείκτη GII, η Ελλάδα σ’ αυτόν τον τομέα τοποθετείται
εξίσου ψηλά στην κατάταξη, καταλαμβάνοντας τη 19η θέση. Στην παγκόσμια κατάταξη του
WIPO προηγούνται η Πολωνία (41η θέση), η Τουρκία (39η), η Βουλγαρία (38η θέση).

Αιτήσεις απονομής εφάπαξ μόνο ηλεκτρονικά 
από 1ης Οκτωβρίου.

Από την 1η Οκτωβρίου, αποκλειστικά και μόνον ηλεκτρονικά θα υποβάλλουν την αίτηση
απονομής εφάπαξ οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα (ασφαλισμένοι σε 20 πρώην Τομείς
Πρόνοιας) και αυτοαπασχολούμενοι (ασφαλισμένοι σε έξι πρώην Τομείς
Πρόνοιας).Πρόκειται για ασφαλισμένους μισθωτούς εργαζομένους σε επιχειρήσεις
μετάλλου, λιπασμάτων, τσιμέντων, εμπορικών καταστημάτων, ξενοδοχοϋπαλλήλους,
λιμενεργάτες, υπαλλήλους πρώην ΔΕΚΟ (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΟΣΕ, ΕΡΤ), υπαλλήλους τραπεζών,
εφημεριδοπώλες, ναυτικούς (κατώτερα πληρώματα και αξιωματικούς εμπορικού
ναυτικού), μηχανικούς, υγειονομικούς, δικηγόρους, συμβολαιογράφους, δικαστικούς
επιμελητές και εργολήπτες δημοσίων έργων. Η νέα ηλεκτρονική υπηρεσία, που δεν
απαιτεί επιπλέον δικαιολογητικά για την πλειονότητα των δικαιούχων, απαλλάσσει από
γραφειοκρατικές διαδικασίες και την υποχρέωση μετάβασης στις κατά τόπους υπηρεσίες
του φορέα δεκάδες χιλιάδες ενδιαφερόμενους, που επισκέπτονται κατ’ έτος τον e-ΕΦΚΑ
για τη συγκεκριμένη συναλλαγή

Ο «μαύρος» τζίρος του ελαιολάδου.

Σε μισό δισεκατομμύριο ευρώ υπολογίζεται ο «μαύρος» τζίρος του ελαιολάδου στη
χώρα μας, καθώς περί τους 70.000 τόνους διακινούνται στην εγχώρια αγορά
χύμα, χωρίς παραστατικά, στον γνωστό τενεκέ ή σε πλαστικά δοχεία. Μόνο από τη μη
είσπραξη ΦΠΑ οι απώλειες για τα κρατικά ταμεία υπολογίζονται σε 60-70 εκατ.
ευρώ. Το γεγονός ότι το 25% της εγχώριας παραγωγής και το 70% της εγχώριας
κατανάλωσης διακινείται χύμα, είναι βασικά και ένας από τους λόγους που δεν
υπάρχουν ακριβή στατιστικά στοιχεία για την κατάσταση στον κλάδο, παρά μόνο κατ’
εκτίμηση. Μπορεί στην Ισπανία να γνωρίζουμε κάθε μήνα με ελάχιστη καθυστέρηση το
ισοζύγιο του προηγουμένου μηνός (παραγωγή, πωλήσεις, αποθέματα), αλλά στην
Ελλάδα δεν γνωρίζουμε με ακρίβεια τίποτα από τα παραπάνω. Με βάση πάντα τις
εκτιμήσεις του κλάδου, η διακίνηση ελαιολάδου μέσα από το κανάλι των σούπερ
μάρκετ, πρόκειται για τυποποιημένο ελαιόλαδο, υπολογίζεται σε περίπου 12.000
τόνους, όταν προ της οικονομικής κρίσης ανερχόταν σε 30.000 τόνους, ενώ γύρω στους
15.000 τόνους προορίζεται για ιδιοκατανάλωση από τους παραγωγούς. Πολύ
μεγαλύτερη, βεβαίως, είναι και η ποσότητα ελαιολάδου που εξάγεται χύμα, κυρίως
στην Ιταλία, από τις εξαγωγές τυποποιημένου ελαιολάδου. Αναλόγως της χρονιάς οι
εξαγωγές χύμα ελαιολάδου κυμαίνονται από 60.000-100.000 τόνους, σημειωτέον
φέτος αναμένεται να εξαχθούν σημαντικές ποσότητες λόγω της μειωμένης παραγωγής
και των υψηλών τιμών, ενώ οι εξαγωγές τυποποιημένου ελαιολάδου, οι οποίες μάλιστα
διπλασιάστηκαν την τελευταία δεκαετία, φθάνουν τους 40.000 τόνους. Βεβαίως και τα
παραπάνω μερίδια αγοράς που έχουν αποκτηθεί με πολύ κόπο απειλούνται, καθώς η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί τη θεσμοθέτηση ανώτατου επιτρεπτού ορίου
περιεκτικότητας του ελαιολάδου σε υδρογονάνθρακες ορυκτελαίων.

Πληρώσαμε περισσότερα για λιγότερα αγαθά.

Ξόδεψαν περισσότερα για να αγοράσουν λιγότερα, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά
τα βασικά είδη διατροφής και την ενέργεια, τα ελληνικά νοικοκυριά το 2022, με
τον πληθωρισμό να «τινάζει στον αέρα» τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών για το
έτος 2022, που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), αν και τα
νοικοκυριά στην Ελλάδα έδωσαν το 2022 7,9% περισσότερα χρήματα για γάλα, 3,8%
περισσότερα χρήματα για λάδι, 9,2% για ψωμί, οι ποσότητες που κατανάλωσαν ήταν
λιγότερες σε σύγκριση με το 2021 κατά 5,5%, κατά 10,8% και κατά 1,5% αντιστοίχως,
με τον σχετικό κατάλογο να μην εξαντλείται στα τρία παραπάνω είδη. Με την τιμή
του ηλεκτρικού ρεύματος να φτάνει σε δυσθεώρητα ύψη, ακόμη και μετά τις κρατικές
επιδοτήσεις, δεν είναι τυχαίο που τα νοικοκυριά κατανάλωσαν 3,7% περισσότερες
ποσότητες το 2022 σε καυσόξυλα και πέλετ, μειώνοντας την ίδια ώρα κατά 11,5% την
κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. Η εκτίναξη των τιμών στα ύψη σε τρόφιμα και
ενέργεια διεύρυνε στην πραγματικότητα τις ανισότητες μεταξύ των φτωχότερων και
των πλουσιότερων νοικοκυριών. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι το 2022 κατευθύνθηκε
σε εστιατόρια, καφενεία και ξενοδοχεία το 10,3% των μηνιαίων δαπανών του μέσου
προϋπολογισμού, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2021 ήταν 8,9%. Η κατηγορία αυτή,
άλλωστε, εμφανίζει και τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση των δαπανών των
νοικοκυριών το 2022 σε σύγκριση με το 2021, αύξηση που φτάνει σχεδόν το 31%.Σε
ό,τι αφορά ειδικά τα τρόφιμα, σε τρέχουσες τιμές παρατηρείται αύξηση της μέσης
μηνιαίας δαπάνης στα παρακάτω είδη: 11,1% για κρέας, 10% για λαχανικά, 9,2% για
αλεύρι, ψωμί και δημητριακά, 7,9% για γαλακτοκομικά και αυγά.

Λονδίνο:Το θρυλικό Old War Office έγινε ξενοδοχείο.

Παλάτι κάποτε για τις δυναστείες των Τιδόρ και των Στιούαρτ, έδρα επιχειρήσεων στρατιωτικών ηγετών όπως ο Ουίνστον Τσώρτσιλ και κτίριο-σύμβολο που έγινε σιωπηλός μάρτυρας γεγονότων που διαμόρφωσαν τον εικοστό αιώνα, το εμβληματικό Old War Office του Λονδίνου ανοίγει τις πύλες του ως ξενοδοχείο έπειτα από μεταμόρφωση πολλών εκατομμυρίων δολαρίων. Το Raffles London θα ανοίξει για το κοινό στις 29 Σεπτεμβρίου ως το νεότερο πολυτελές «ησυχαστήριο» της βρετανικής πρωτεύουσας, ορόσημο στη νέα εποχή της super luxe φιλοξενίας.Με 120 δωμάτια και σουίτες που ξεκινούν από τα 1.300 ευρώ και φθάνουν μέχρι και τις 29.000 ευρώ τη βραδιά, 85 διαμερίσματα, μια αίθουσα χορού 600 ατόμων και το πρώτο σπα της επωνυμίας Guerlain στο Λονδίνο, ο «ναός» της πολυτέλειας στοίχισε 1,6 δισ. ευρώ για να μεταμορφωθεί. Στο ίδιο κτίριο όπου ο Βρετανός συγγραφέας Ιαν Φλέμινγκ εμπνεύστηκε την ιδέα για τα κατασκοπευτικά μυθιστορήματα του Τζέιμς Μποντ ενώ εργαζόταν ως αξιωματικός της βρετανικής υπηρεσίας πληροφοριών, οι επισκέπτες θα απολαμβάνουν πολυτελείς ανέσεις πέντε αστέρων και γκουρμέ γεύματα με την υπογραφή του Ιταλοαργεντίνου σεφ Μάουρο Κολαγκρέκο.

Κολοσσοί της κρουαζιέρας επενδύουν σε ιδιωτικά νησιά.

Σε μια περίοδο που τα κρουαζιερόπλοια ανταγωνίζονται για χώρο στα πολυσύχναστα λιμάνια στις Μπαχάμες ή στο Μεξικό και αντιμετωπίζουν ακόμη και απαγορεύσεις σε κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς όπως το Άμστερνταμ, οι εταιρείες που τα διαχειρίζονται «απαντούν» επενδύοντας σε ιδιωτικές παραλίες. Κολοσσοί όπως η Norwegian, η Carnival, η Royal Carribean και η Disney αγοράζουν εξωτικούς παραδείσους, προσφέροντας στους πελάτες τους ιδιωτικότητα, ανέσεις και μοναδική αίσθηση πολυτέλειας. Το Ηalf Moon Cay, ένα από τα περίπου 700 νησιά που συναποτελούν τις Μπαχάμες, είναι ένα ησυχαστήριο με λευκή άμμο και μαγκρόβια δάση, το οποίο απολαμβάνουν αποκλειστικά οι επισκέπτες κρουαζιερόπλοιων. Ανήκει στην αμερικανοβρετανική εταιρεία «Carnival», που το αγόρασε το 1996 έναντι μόλις 6 εκατ. δολαρίων (διά της θυγατρικής της, Holland America Line). Προηγουμένως το νησί ανήκε στην αμερικανική Norwegian Cruise Line. Αναλυτές του κλάδου λένε ότι οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν ξοδέψει δεκάδες εκατομμύρια δολάρια για να αγοράσουν και να μετατρέψουν σε παραλίες νησιωτικές ιδιοκτησίες στην Καραϊβική και όχι μόνον, ειδικά σε μια εποχή που τα πλοία αναψυχής στριμώχνονται σε δημοφιλή λιμάνια.

O βοσκός που ίδρυσε οκτώ εταιρείες fintech.

Ο Τέρι Κλουν ήταν οκτώ ετών όταν έστησε την πρώτη του επιχείρηση. Γιος ενός βοσκού στην εξοχή της Ιρλανδίας, έψαχνε τρόπο να αποφύγει τη δουλειά στα λιβάδια. Ετσι, άρχισε να συγκεντρώνει πεταμένα σακιά λιπασμάτων από τις γειτονικές φάρμες. Τα καθάριζε, τα έδενε σε πακέτα των 20 και τα πουλούσε για μια λίρα, κυρίως σε εμπόρους καυσόξυλων.Σύντομα είχε το πιο καινούργιο ποδήλατο στη γειτονιά και χρήματα για να αγοράζει όσες σοκολάτες Snickers τραβούσε η ψυχή του. Έκτοτε ο Κλουν έκανε καριέρα με το να κοιτάζει τι κάνουν οι άλλοι και να προσπαθεί να το κάνει καλύτερα. Ιδρυσε οκτώ εταιρείες fintech, οι οποίες προσφέρουν λύσεις software για να βοηθήσουν διεθνείς επιχειρήσεις ή πανεπιστήμια να διαχειριστούν τους φόρους τους, τη μισθοδοσία και το μάρκετινγκ στο εξωτερικό. Εχει για πελάτες από την Barclays και τη Wells Fargo έως το Harvard University. Ο Κλουν διαχειρίζεται αυτές τις επιχειρήσεις μέσω της δικής του εταιρείας holding, Clune Tech, η οποία εδρεύει στην Ιρλανδία. Σύμφωνα με το Forbes, η προσωπική του περιουσία ανέρχεται σε 900 εκατ. δολάρια.

Στεγαστική κρίση λόγω YouTubers στην Ανδόρα.

Αυτό το μικροσκοπικό ορεινό κράτος, στριμωγμένο ανάμεσα στη Γαλλία και
στην Ισπανία, είναι συνήθως ένα μέρος όπου ο κόσμος πηγαίνει για τα duty free
ψώνια και τις εύκολες πίστες του σκι. χαμηλή φορολογία και τα υψηλά επίπεδα
τραπεζικού απορρήτου προσελκύουν στην αγορά ακινήτων της Ανδόρας εύπορους
αγοραστές και ενοικιαστές. Όμως τελευταία, η χώρα προσελκύει μια πληθυσμιακή
ομάδα πολύ διαφορετική από τους μυστικοπαθείς πλουσίους που συρρέουν σε
τέτοιους φορολογικούς παραδείσους: YouTubers και αστέρια των social media
άρχισαν να στήνουν τις κάμερές τους σε νοικιασμένα ακίνητα στην Ανδόρα πριν να
«χτυπήσει» η πανδημία. Η φυσική ομορφιά των Πυρηναίων και η σχεδόν μηδενική
εγκληματικότητα βοήθησαν ώστε οι τιμές των ακινήτων στην Ανδόρα να αυξηθούν
πάνω από 30% από το καλοκαίρι του 2018. Σύμφωνα με το Bloomberg, η αγορά έχει
ανέβει τόσο πολύ ώστε οι λιγότερο εύποροι ντόπιοι αναγκάστηκαν να μετακομίσουν
στην άλλη πλευρά των συνόρων με την Ισπανία. Με τους influencers και άλλους
εύπορους ξένους να συρρέουν στη χώρα, η Ανδόρα κινδυνεύει να μετατραπεί από
ένα μέρος χαμηλής φορολόγησης και καλού επιπέδου ζωής, σε έναν φορολογικό
παράδεισο σαν το Μονακό, που κατοικείται κυρίως από υπερ-πλουσίους

Η πλουσιότερη βασιλική οικογένεια στην Ευρώπη.

Η χρηματοοικονομική αυτοκρατορία πίσω από τον πρίγκιπα Χανς-Ανταμ Β΄ του
Λιχτενστάιν ευημερεί, ενασχολούμενη με το να διαχειρίζεται τα χρήματα των
ζάπλουτων του κόσμου. Η LGT Group, η εταιρεία ιδιωτικής επενδυτικής και
διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων της βασιλικής οικογένειας, ανακοίνωσε τον
περασμένο μήνα ότι τα υπό διαχείριση κεφάλαιά της έφτασαν στα επίπεδα ρεκόρ
των 306 δισ. ελβετικών φράγκων (334 δισ. δολαρίων), εμφανίζοντας αύξηση 6% από
τα τέλη του 2022. Ο όμιλος έχει πραγματοποιήσει τουλάχιστον τέσσερις εξωτερικές
επενδύσεις από το 2021, με πιο πρόσφατη την εξαγορά μονάδας διαχείρισης
επενδυτικών κεφαλαίων της Abrdn. Η ανάπτυξη της LGT συμβαδίζει με την
«ανάκαμψη» του Λιχτενστάιν, ενός μικροσκοπικού ορεινού κράτους με 39.000
κατοίκους, κάποτε θεωρούμενου από τους μεγαλύτερους φορολογικούς
παραδείσους διεθνώς. Όπως η Ελβετία, έτσι και το Λιχτενστάιν χρωστούσε τη φήμη
του στους νόμους περί τραπεζικού απορρήτου, αλλά τα τελευταία χρόνια ενίσχυσε
σημαντικά τη διαφάνεια, αφότου κλαπέντα δεδομένα της LGT χρησιμοποιήθηκαν
στη Γερμανία το 2008 για να απαγγελθούν κατηγορίες κατά φοροφυγάδων.

Συρρικνώνεται το ευρωπαϊκό δίκτυο σιδηροδρόμων.

Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις συρρικνώνουν συστηματικά ους σιδηροδρόμους τους,
ενώ διοχετεύουν χρήματα για την επέκταση του υπερφορτωμένου, ρυπογόνου
οδικού δικτύου τους, διαπιστώνει νέα έκθεση. Το μήκος των αυτοκινητοδρόμων
στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 60% από το 1995 έως το 2020, ενώ οι σιδηρόδρομοι
συρρικνώθηκαν κατά 6,5%, σύμφωνα με έρευνα από τις γερμανικές δεξαμενές
σκέψης Ινστιτούτο του Βούπερταλ και T3 Transportation. Με άλλα λόγια, για κάθε
1 ευρώ που ξόδεψαν οι κυβερνήσεις για την κατασκευή σιδηροδρόμων δαπάνησαν
αντιστοίχως 1,6 ευρώ για την κατασκευή δρόμων, σε μια επιλογή καθαρά
«πολιτική». Την τετραετία 2018-21 μόλις επτά χώρες επένδυσαν περισσότερα
στους σιδηροδρόμους παρά στην οδοποιία –η Αυστρία, το Βέλγιο, η Δανία, η
Γαλλία, η Ιταλία, το Λουξεμβούργο και το Ηνωμένο Βασίλειο–, ενώ οι υπόλοιπες
ξόδεψαν περισσότερα σε δρόμους.
info@deltafinance.gr
© 2024 Copyright - Delta Finance all rights reserved.
Designed by unibyte
phonemap-marker