Κατεβάστε το Newsletter  

Newsletter Οκτώβριος 2024

Ακριβότερες έως 125% οι «πράσινες» κατοικίες

Έως 125% ακριβότερα πωλούνται οι κατοικίες που έχουν αναβαθμιστεί στην υψηλότερη κατηγορία του ενεργειακού πιστοποιητικού, σε σχέση με εκείνες που εντάσσονται στη χαμηλότερη κατηγορία, δηλαδή δεν έχουν υποστεί καμία απολύτως αναβάθμιση στην πορεία των δεκαετιών. Ασφαλώς, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ουσιαστικά η απόκλιση αυτή συμβαδίζει με τη διαφορά τιμής ανάμεσα στα νεόδμητα και στα παλιά διαμερίσματα, λαμβάνοντας υπόψη ότι όλες οι νέες οικοδομές υπάγονται συνήθως στην ανώτερη κατηγορία του ενεργειακού πιστοποιητικού, λόγω και του «μπόνους» στον συντελεστή δόμησης που προσφερόταν μέσω του ΝΟΚ. Η αυξητική πορεία του ενεργειακού κόστους τα τελευταία χρόνια έχει στρέψει μεγαλύτερο μέρος των νοικοκυριών σε λύσεις ενεργειακής αναβάθμισης, όπως τα φωτοβολταϊκά πάνελ, οι αντλίες θερμότητας, θερμοπροσόψεις και άλλες επιλογές, προκειμένου να βελτιωθεί η απόδοση του ακινήτου. παρατηρείται ότι τη μεγαλύτερη απόκλιση εμφανίζουν οι «πράσινες» κατοικίες στα νησιά του Αιγαίου (κυρίως Κυκλάδες), που είναι 125% ακριβότερες συγκριτικά με τα μη αναβαθμισμένα ακίνητα των ίδιων περιοχών. Ακολουθεί η περιοχή της Αττικής, όπου η απόκλιση διαμορφώνεται σε 101,5% και 2.213 ευρώ/τ.μ. Το μεγαλύτερο απόθεμα πωλούμενων «πράσινων» διαμερισμάτων στο λεκανοπέδιο εντοπίζεται στα νότια προάστια με 44%, ενώ ακολουθούν τα βόρεια προάστια με 25% και το κέντρο της Αθήνας με 15%. Οι κατοικίες μεσαίας ενεργειακής κλάσης κατανέμονται πιο ομοιόμορφα σε νότια, βόρεια προάστια και στο κέντρο, με την προσφορά να είναι μικρότερη στα δυτικά και ανατολικά προάστια. Το 50% των κατοικιών χαμηλής ενεργειακής κλάσης βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, ενώ ακολουθούν τα νότια και δυτικά προάστια. Προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης συνολικού ύψους πλησίον των 700 εκατ. ευρώ αναμένεται να «τρέξουν» τους επόμενους μήνες, εστιάζοντας σε διάφορες παρεμβάσεις και κατηγορίες δικαιούχων.

Πακέτο 500 εκατ. για την ενίσχυση επιχειρήσεων.

Δημιουργία νέων επιχειρήσεων, δάνεια με επιδότηση επιτοκίου, επιδοτήσεις εξωστρεφών επιχειρήσεων έρχονται να προστεθούν στις χρηματοδοτήσεις, κυρίως του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψη. Σύντομα ανοίγει και πάλι με πρόσθετους πόρους 100 εκατ. ευρώ το επιτυχημένο δανειοδοτικό σκέλος του ΤΕΠΙΧ ΙΙΙ, με επιδότηση επιτοκίου 50%. Τίθεται σε εφαρμογή νέο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ, για επιδότηση με έως 200.000 ευρώ μικρομεσαίων επιχειρήσεων, κυρίως για στήριξη του εξαγωγικού προσανατολισμού τους. Ιδρύεται Ταμείο Χαρτοφυλακίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, που θα στηρίξει επιχειρήσεις οι οποίες θα εγκατασταθούν στις σχετικές περιοχές (Μεγαλόπολη, Δυτική Μακεδονία) με χαμηλότοκα δάνεια. Μέσω ΔΥΠΑ θα διατεθούν 100 εκατ. ευρώ σε ανέργους για να δημιουργήσουν δικές τους, ατομικές επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, η επιδότηση θα φθάνει σε 17.000 ευρώ.

SOS από τις Ενεργειακές Κοινότητες.

Εγκλωβισμένοι βρίσκονται περίπου 2.500 καταναλωτές που πίστεψαν στην «ενεργειακή δημοκρατία» και επένδυσαν για να γίνουν αυτοπαραγωγοί, να παράγουν δηλαδή οι ίδιοι το ρεύμα που καταναλώνουν αξιο0ποιώντας τον θεσμό των Ενεργειακών Κοινοτήτων. Την ίδια στιγμή, με υψηλές τιμές ενέργειας «τιμωρούνται» πολυκατοικίες που αξιοποίησαν δράσεις του «Εξοικονομώ» και εγκατέστησαν κοινόχρηστο σύστημα θέρμανσης με αντλία θερμότητας. Χρεώνονται βάσει του επαγγελματικού τιμολογίου Γ1 που είναι ακριβότερο από το οικιακό, γιατί, σύμφωνα με τον πάροχο, για να αλλάξουν οι παροχές αυτές σε οικιακή χρήση θα πρέπει να επιβαρυνθούν με ΕΝΦΙΑ για τους κοινόχρηστους χώρους. Οι Ενεργειακές Κοινότητες αποτελούν ευρωπαϊκό θεσμό που αξιοποιήθηκε επιτυχώς σε πολλές χώρες της Ε.Ε. στο πλαίσιο της στρατηγικής μετάβασης από τα ορυκτά καύσιμα στις ΑΠΕ, δίνοντας τη δυνατότητα σε ομάδες πολιτών και τοπικών φορέων να παράγουν πράσινη ενέργεια για ιδιοκατανάλωση. Στην Ελλάδα ο δρόμος αυτός άνοιξε με τον νόμο 4513/2018 και έκτοτε σε διάστημα έξι ετών ακολούθησαν πρόσθετες νομοθετικές παρεμβάσεις για τη διόρθωση στρεβλώσεων που είχαν οδηγήσει στην κατάχρηση του θεσμού από εταιρείες που αξιοποίησαν τα προνόμια του θεσμικού πλαισίου (προτεραιότητα σύνδεσης στο δίκτυο κ.ά.) αλλά και την εναρμόνισή του με τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Έτσι σήμερα παρότι έχουν καταγραφεί περί τις 1.400 Ενεργειακές Κοινότητες, μόνο περίπου 60 ανήκουν στην κατηγορία της ιδιοκατανάλωσης. Αυτές αποτελούνται κυρίως από νοικοκυριά, μικρές επιχειρήσεις και συλλογικότητες, ενώ σε κάποιες συμμετέχουν και δήμοι και αριθμούν περί τα 2.500 μέλη. Σήμερα, δύο και τρία χρόνια μετά την ολοκλήρωση των επενδύσεων δεν έχουν κανένα οικονομικό όφελος ώστε να μπορούν να κάνουν και την απόσβεσή τους.

Μεγάλη ζήτηση για Airbnb στην Αθήνα τα Χριστούγεννα.

Τον τέταρτο υψηλότερο ρυθμό αύξησης της πληρότητας στις βραχυχρόνιες μισθώσεις μεταξύ 12 ευρωπαϊκών χωρών είχε τον Σεπτέμβριο η Ελλάδα, σε μία ακόμη ένδειξη ότι η ζήτηση για τους μήνες πριν και μετά την καρδιά του καλοκαιριού ενισχύεται.Παράλληλα, η Αθήνα βρίσκεται μεταξύ των ευρωπαϊκών πόλεων με τη μεγαλύτερη αύξηση της ζήτησης για βραχυχρόνιες μισθώσεις κατά τις εορτές των Χριστουγέννων. Συγκεκριμένα, η αύξηση της ζήτησης για τέτοιου τύπου καταλύματα τα Χριστούγεννα στην ελληνική πρωτεύουσα είναι της τάξης του 31%. Όσων αφορά την αύξηση της πληρότητας τον Σεπτέμβριο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους, αυτή διαμορφώθηκε στο 6,6%. Σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι διανυκτερεύσεις από ξένους ταξιδιώτες αυξήθηκαν κατά 23% τον περασμένο χρόνο, ενώ οι διανυκτερεύσεις εγχώριων επισκεπτών αυξήθηκαν κατά 16%. Σε ορισμένες χώρες, μάλιστα, όπως η Ιταλία, το Βέλγιο και η Γαλλία, η αύξηση στις διανυκτερεύσεις ξένων επισκεπτών έχει ξεπεράσει κατά πολύ εκείνη των εγχώριων επισκεπτών. Στην Ελλάδα, ωστόσο, ο ρυθμός αύξησης των διανυκτερεύσεων που πραγματοποιούν Έλληνες στην Ελλάδα παραμένει αρκετά υψηλότερος από τον ρυθμό αύξησης των διανυκτερεύσεων των ξένων επισκεπτών. Η εικόνα αυτή κάνει πολλούς να πιστεύουν πως υπάρχει ακόμη σημαντικό περιθώριο αύξησης των διανυκτερεύσεων των ξένων επισκεπτών σε βραχυχρόνιες μισθώσεις στη χώρα. Θετικές είναι, σύμφωνα με την AirDNA, και οι προοπτικές για τη ζήτηση βραχυχρόνιων μισθώσεων στην Ευρώπη κατά τους επόμενους μήνες κι έως και τον Απρίλιο του επόμενου έτους.

Επιδεινώνεται η στεγαστική κρίση στην Ιρλανδία,
αυξάνονται οι άστεγοι.

Σχεδόν το ένα τέταρτο των κατοίκων της Ευρώπης μεταναστεύει, αναζητώντας μια πιο προσιτή ζωή, ένα φαινόμενο το οποίο έχει ενταθεί με τη στεγαστική κρίση σε πολλά μέρη της ηπείρου. Σύμφωνα με σχετική η κατάσταση έχει επιδεινωθεί ιδιαίτερα στην Ιρλανδία, όπου ένας στους τρεις κατοίκους σκέφτεται να μεταναστεύσει σε άλλη χώρα. Το ένα πέμπτο των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δυσκολεύεται αρκετά ή πολύ να καλύψει τα έξοδα της στέγασης, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη. Στο μεταξύ, οι σκέψεις περί μετανάστευσης έχουν επανέλθει στις νέες γενιές με την κατάρρευση της «κέλτικης τίγρη», του οικονομικού θαύματος δηλαδή που αποτελούσε η Ιρλανδία πριν από το ξέσπασμα της κρίσης χρέους. Μάλιστα, μεταξύ 2009 και 2013 έφυγαν 386.100 άτομα, αναζητώντας καλύτερες οικονομικές συνθήκες και καλύτερη ζωή. Τα στοιχεία δείχνουν τώρα ότι παρά την ισχυρή οικονομική ανάπτυξη που εμφανίζει η Ιρλανδία και τα δημοσιονομικά πλεονάσματα των δισεκατομμυρίων, η δυσκολία πρόσβασης σε προσιτή στέγη μπορεί να πυροδοτήσει την επόμενη έξοδο των Ιρλανδών κατοίκων. Σημειώνεται ότι η ιρλανδική οικονομία αναζωογονήθηκε μετά την κρίση, καθώς οι τεχνολογικοί κολοσσοί των ΗΠΑ, όπως η Meta, η Google και η Apple έφτιαξαν κεντρικά γραφεία για την Ευρώπη στη χώρα, με κίνητρο το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς. Ωστόσο, αυτή η «έκρηξη» δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχα έργα για αύξηση των κατοικιών.

Σε δύσκολο σταυροδρόμι Starbucks, Nike, Boeing.

Τρεις εμβληματικές αμερικανικές εταιρείες, η Starbucks, η Nike και η Boeing, βρίσκονται ταυτόχρονα σε ένα δύσκολο σταυροδρόμι, αντιμετωπίζοντας μια σειρά από κρίσεις που αποδομούν το περίφημο «made in USA» παραμονές των προεδρικών εκλογών. Και οι τρεις έχουν νέο διευθύνοντα σύμβουλο στο τιμόνι, με αποστολή όχι μόνο να εξυγιάνει τα οικονομικά τους, αλλά και να επαναφέρει το θρυλικό brand name στην παλιά του δόξα. Αλλά κανένας τους δεν έχει εύκολο έργο μπροστά του. Μια προκαταρκτική έκθεση κερδών στις αρχές της εβδομάδας αποκάλυψε ένα ακόμη τρίμηνο πτώσης των πωλήσεων για τα Starbucks, το τρίτο στη σειρά. Η Nike αντιμετωπίζει παρόμοια κρίση. Η μετοχή της μειώθηκε κατά περίπου 25% φέτος και τα έσοδά της κατά 10% το τελευταίο τρίμηνο σε σύγκριση με πέρυσι. Τη λίστα με τα «προβληματικά παιδιά» των αμερικανικών επιχειρήσεων συμπληρώνει η Boeing. Τα πράγματα για τον κολοσσό της αεροναυπηγικής ήταν ήδη δύσκολα όταν ο νέος CEO Κέλι Ορτμπεργκ ανέλαβε καθήκοντα τον Αύγουστο, έκτοτε όμως έχουν επιδεινωθεί. Την Τετάρτη (23/10) οι εργαζόμενοι στο συνδικάτο, που απεργεί τις τελευταίες έξι εβδομάδες, απέρριψαν την πρόταση της Boeing, πράγμα που σημαίνει ότι η στάση εργασίας που στερεί περίπου 1 δισ. δολάρια τον μήνα από την εταιρεία θα συνεχιστεί. Την ίδια ημέρα, η Boeing ανέφερε ζημίες ύψους 6 δισ. δολαρίων, μια από τις μεγαλύτερες τριμηνιαίες απώλειες στην ιστορία της. Όλα αυτά συμβαίνουν στο τέλος ενός έτους που ξεκίνησε με ένα από τα βύσματα της πόρτας σε αεροπλάνο της να αποκολλάται εν πτήσει. Όπως η Nike και τα Starbucks, η Boeing κοιτάζει στο παρελθόν της για να βελτιώσει το μέλλον της

Οι χώρες με τη μεγαλύτερη αύξηση εκατομμυριούχων.

Η Τουρκία, η Ρωσία και η Σουηδία είναι οι τρεις χώρες στην ευρωπαϊκή ήπειρο που αναμένεται να δουν τη μεγαλύτερη αύξηση στο ποσοστό των εκατομμυριούχων μέχρι το 2028 σε σύγκριση με τον συνολικό τους πληθυσμό. Στο διάστημα αυτό, στην Τουρκία υπολογίζεται τεράστια αύξηση, της τάξης του 34%, στο μερίδιο των ανθρώπων που θα έχουν περιουσία τουλάχιστον 1 εκατ. δολαρίων σε κάθε είδους περιουσιακό στοιχείο, όπως μετρητά, μετοχές, ακίνητα και funds. Στη δεύτερη θέση της ευρωπαϊκής ηπείρου, παρότι συνεχίζεται ο πόλεμος στην Ουκρανία και παρά τις οικονομικές κυρώσεις, βρίσκεται η Ρωσία, η οποία αναμένεται να εμφανίσει αύξηση 23% στο ποσοστό των εκατομμυριούχων μέχρι το 2028. Σημειώνεται ότι συνολικά στις 36 χώρες που εξετάστηκαν διεθνώς, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, Ιαπωνίας, Γαλλίας, Γερμανίας, Ιταλίας, τη μεγαλύτερη αύξηση σε εκατομμυριούχους προβλέπεται να εμφανίσει η Ταϊβάν με +51%. Αντιθέτως, στις χαμηλότερες θέσεις βρίσκεται η Βρετανία και η Ολλανδία, όπου αναμένεται μείωση στο ποσοστό των εκατομμυριούχων σε σύγκριση με τον γενικό πληθυσμό.

Αναζητούν φθηνότερα και χαλαρωτικά ταξίδια.

Ταξίδια μεγάλα και χωρίς όριο στα χρήματα ήταν η τουριστική τάση που επικράτησε το 2022, τη χρονιά που καταργήθηκαν οι περισσότεροι υγειονομικοί περιορισμοί για την πανδημία και ο κόσμος ήθελε να κάνει πάση θυσία αυτά τα «ταξίδια ζωής» που ανέκαθεν ονειρευόταν. Δύο χρόνια μετά, όμως, η τάση αυτή φαίνεται πως έχει αρχίσει να ανατρέπεται.Δύο ταξιδιωτικές εκθέσεις που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα, δείχνουν ότι οι επισκέπτες τείνουν πια να επιλέγουν πιο ήσυχες αποδράσεις σε μέρη που είναι λιγότερο δημοφιλή. Στην έρευνα της Expedia ανάμεσα σε 25.000 άτομα από 19 χώρες, περίπου το 63% δήλωσε πιθανό να οργανώσει το επόμενο ταξίδι σε κάποια περιοχή λιγότερο γνωστή. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της αμερικανικής United Airlines, η οποία επεκτείνει τις διεθνείς υπηρεσίες της στη Σενεγάλη, στη Γροιλανδία και στη Μογγολία το 2025 ώστε να κερδίσει το ενδιαφέρον όσων ψάχνουν τον επόμενο αναδυόμενο προορισμό. Όσοι λατρεύουν τα ταξίδια έχουν πάει πολλές φορές στο Παρίσι, στη Ρώμη και στη Μαδρίτη. Η νέα αυτή τάση αναδύεται γιατί οι τουρίστες αναζητούν φθηνότερες και πιο χαλαρωτικές αποδράσεις. Οι λιγότερο δημοφιλείς προορισμοί είναι συχνά πιο οικονομικοί για τους επισκέπτες, μπορούν να έχουν μια πιο προνομιακή εμπειρία με λιγότερα χρήματα.

Αγωνία στην πόλη που ζει από τη Volkswagen.

Το πρώτο πράγμα που βλέπει κανείς μπαίνοντας στο Βόλφσμπουργκ της Κάτω Σαξονίας είναι τέσσερις κολοσσιαίες καμινάδες που υψώνονται από τις τεράστιες εγκαταστάσεις της Volkswagen και μαζί τους το λογότυπο της εμβληματικής γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας σε άσπρο και γαλάζιο πάνω στο σκούρο κόκκινο των τοίχων. Η πόλη είναι δημιούργημα του Γ΄ Ράιχ από το 1938, την οικοδόμησε τότε το ναζιστικό καθεστώς με σκοπό να στεγάσει τους εργάτες της VW, που θα κατασκεύαζαν φθηνά αυτοκίνητα για όλον τον γερμανικό λαό. Τώρα, όμως, η Volkswagen αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα και έχει ήδη προκαλέσει σοκ στη Γερμανία ανακοινώνοντας την πρόθεσή της να κλείσει μονάδες της εντός της ίδιας της χώρας της. Γι’ αυτό και επικρατεί μεγάλη ανησυχία και όχι μόνο μεταξύ των εργατών που ενδέχεται να χάσουν τη δουλειά τους. Το ακανθώδες θέμα είναι το αν και πώς θα επιβιώσει τώρα το Βόλφσμπουργκ, μια πόλη 120.000 κατοίκων, εκ των οποίων οι 60.000 εργάζονται για τη μονάδα της Volkswagen. Ένα μέσο εισόδημα στην πόλη ανέρχεται σε 5.238 ευρώ τον μήνα και ο πληθυσμός της έρχεται δεύτερος σε ευημερία μετά τον πληθυσμό της Ινγκολστατ, όπου βρίσκεται η μονάδα της Audi.

Η έλλειψη νερού θα αφαιρέσει 8% του
παγκόσμιου ΑΕΠ ως το 2050.

Οι αδύναμες οικονομίες, η καταστροφική χρήση γης και η επίμονη κακοδιαχείριση των υδάτινων πόρων έχουν συνδυαστεί με την επιδεινούμενη κλιματική κρίση και έχουν θέσει τον παγκόσμιο κύκλο του νερού υπό πρωτοφανή πίεση, όπως αναφέρει η Επιτροπή. Σχεδόν 3 δισεκατομμύρια άνθρωποι και πάνω από το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής τροφίμων βρίσκονται σε περιοχές που αντιμετωπίζουν ξηρασία ή αστάθεια στη συνολική διαθεσιμότητα νερού. Σύμφωνα με σχετική έκθεση, υπολογίζεται ότι η απώλεια στο ΑΕΠ θα είναι 8% παγκοσμίως ως το 2050 και θα φτάσει έως και 15% στις χώρες με χαμηλότερο εισόδημα. Η έκθεση ζητά μια θεμελιώδη αναπροσαρμογή της θέσης του νερού στις οικονομίες.
info@deltafinance.gr
© 2024 Copyright - Delta Finance all rights reserved.
Designed by unibyte
phonemap-marker