Newsletter Ιούλιος 2023

Δεύτερη πιο ακριβή χώρα στο Airbnb η Ελλάδα.

Στα 232 ευρώ την ημέρα διαμορφώνεται η μέση τιμή διανυκτέρευσης σε καταλύματα
βραχυχρόνιων μισθώσεων στην Ελλάδα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, με βάση τις μέχρι
στιγμής επιβεβαιωμένες κρατήσεις. Ωστόσο οι πληρότητες δεν ξεπερνούν το 44% των
συνολικά διαθέσιμων καταχωρίσεων για διαμονή σε τέτοιου τύπου καταλύματα στο
Διαδίκτυο. Ακόμα και έτσι όμως, η Ελλάδα είναι η δεύτερη πιο ακριβή χώρα και εμφανίζει
τη δεύτερη μεγαλύτερη πληρότητα καταλυμάτων τύπου Airbnb σε σχέση με τον
ανταγωνισμό. Δηλαδή καταλύματα στις Βαλεαρίδες Νήσους, οι οποίες είναι πρώτες σε
πληρότητα, στην Ιταλία, στην Ισπανία, στην Κύπρο και στην Τουρκία. Τα επίπεδα αυτά των
τιμών στην Ελλάδα επιβεβαιώνουν όχι μόνο ότι οι βραχυχρόνιες μισθώσεις αποτελούν
πλέον σημαντικό μέρος της αγοράς φιλοξενίας, αλλά και ότι μπορούν να τιμολογούν σε
ευθέως ανταγωνιστικά επίπεδα σε σχέση με τα ξενοδοχεία. Οι ακριβότερες τιμές μεταξύ
του μεσογειακού ανταγωνισμού, που συγκροτούν Κύπρος, Ελλάδα, Βαλεαρίδες, Ιταλία,
Ισπανία και Τουρκία, καταγράφονται στις Βαλεαρίδες και είναι σχεδόν διπλάσιες από
αυτές στην Ελλάδα. Ειδικότερα, η μέση τιμή διανυκτέρευσης στο νησιωτικό σύμπλεγμα της
δυτικής Μεσογείου βρίσκεται στα 430 ευρώ έναντι 232 ευρώ στην Ελλάδα. Στην
ηπειρωτική Ισπανία η αντίστοιχη τιμή είναι 218 ευρώ, ενώ στην Ιταλία 191 ευρώ και στην
Κύπρο 198 ευρώ. Τιμές έντονα αυξημένες από τις μέσες του πρώτου εξαμήνου. Τους
επόμενους μήνες η ελληνική κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει το νέο πλαίσιο
λειτουργίας των βραχυχρόνιων μισθώσεων στην Ελλάδα, καθώς εκτιμάται ότι η μεγέθυνση
της αγοράς αυτής υπό το ισχύον καθεστώς δημιουργεί αφενός αθέμιτο ανταγωνισμό στα
ξενοδοχεία και αφετέρου υπερσυγκέντρωση της συγκεκριμένης δραστηριότητας σε
προορισμούς και περιοχές με αυξημένο τουριστικό ενδιαφέρον, εκτοπίζοντας τον τοπικό
πληθυσμό και δημιουργώντας μεγάλη έλλειψη προσιτών ενοικιαζόμενων κατοικιών για
άλλες ομάδες όπως φοιτητές, δημόσιους λειτουργούς αλλά και εργαζομένους.

Τα νησιά-έκπληξη της φετινής σεζόν.

Ισχυροποίηση καταγράφει η ζήτηση για ταξίδια σε λιγότερο δημοφιλείς νησιωτικούς
προορισμούς, όπως προκύπτει από τα στοιχεία κρατήσεων και επιβατικής κίνησης των
εγχώριων αεροπορικών εταιρειών. Ο κορεσμός και η εκτόξευση των τιμών σε κορυφαίους
τουριστικούς προορισμούς σε συνδυασμό με την προσφορά σημαντικών εκπτωτικών
πακέτων από τις αεροπορικές έχουν ενισχύσει την προτίμηση των τουριστών για
περιφερειακά μέρη, όπως η Αστυπάλαια, η Κάρπαθος, η Λήμνος και η Λέρος.Σύμφωνα με
παράγοντες της αγοράς, ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης για τις συγκεκριμένες περιοχές
ανακόπτεται μόνο εξαιτίας των πεπερασμένων υποδομών τους. Επίσης, η λίστα των
προορισμών με σημαντική αύξηση στην επιβατική κίνηση περιλαμβάνει νησιά του Ιονίου,
όπως η Ζάκυνθος, των Σποράδων, όπως η Σκιάθος, και του Βόρειου και του Ανατολικού
Αιγαίου, δηλαδή την Ικαρία, τη Χίο και τη Λέσβο. Μικρότερους ρυθμούς αύξησης της
ζήτησης καταγράφουν η Σάμος, τα Κύθηρα, η Μήλος και η Πάρος, γεγονός που αποδίδεται
ως επί το πλείστον στην περιορισμένη χωρητικότητα των υποδομών τους.

Ρεκόρ στις ενάρξεις επιχειρηματικής δραστηριότητας 
το πρώτο 6μηνο.

Τα στοιχεία των εγγραφών νέων επιχειρήσεων, βιοτεχνικού χαρακτήρα, δείχνουν μια
τάση αυξητική και παράλληλα, δείχνει να συγκρατείται η πορεία των διαγραφών.
Γεγονός, με ιδιαίτερη σημασία για το επιμελητήριό μας, που είναι ο “φυσικός χώρος”
των βιοτεχνικών, μεταποιητικών επιχειρήσεων και των τεχνικών επαγγελμάτων και
αισιόδοξο το στοιχείο, ότι τα αντικείμενα δραστηριότητας όπως δείχνουν οι εγγραφές,
ανήκουν σε αμιγώς βιοτεχνικούς παραγωγικούς κλάδους, τόσο παραδοσιακούς, όσο
και σύγχρονους. Ενδεικτικά, οι εγγραφές για το διάστημα Ιανουάριος 2023 έως σήμερα,
είναι κατά 371 περισσότερες από τις διαγραφές. Το αντίστοιχο διάστημα του έτους
2022, ήταν κατά 268 περισσότερες. Από τους κλάδους με τις περισσότερες ενάρξεις
νέων επιχειρήσεων, το έτος που διανύουμε, ξεχωρίζουν: Αρτοποιία-ζαχαροπλαστική,
είδη διατροφής, ένδυση- υπόδηση, κόσμημα, συνεργεία οχημάτων, 
ηλεκτρολόγοιηλεκτρονικοί, υδραυλικοί- ψυκτικοί, οικοδομικές εργασίες, μεταλλικές
κατασκευές και ξύλο- έπιπλο. Επίσης φαίνεται και μία αύξηση, σε κεραμική, 
κηροπλαστική και υπηρεσίες μηχανογραφικών/ψηφιακών εφαρμογών και νέας τεχνολογίας.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις-“ζόμπι”.
Δηλαδή επιχειρήσεις που αν και φαίνονται στα στοιχεία ότι βρίσκονται σε λειτουργία,
ουσιαστικά έχουν σταματήσει τη δραστηριότητα τους. Και αυτό το παράδοξο
συμβαίνει γιατί δεν έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν το κόστος που απαιτεί το
κλείσιμο μίας επιχείρησης. Από τη μία έχουμε κάποιες ενάρξεις επιχειρήσεων που
έγιναν σε μία προσπάθεια κάποιων ανθρώπων να έχουν μία απασχόληση που θα τους
αποφέρει ένα εισόδημα. Για αυτό και βλέπουμε να ανοίγουν πολύ μικρές επιχειρήσεις
που απασχολούν 1-2 ανθρώπους οι οποίο συνήθως ανήκουν στο οικογενειακό
περιβάλλον του επιχειρηματία.

Κατά 8,8% μειώθηκε το κόστος στέγασης 
το πρώτο πεντάμηνο.

Μείωση του κόστους στέγασης κατά 8,8% καταγράφηκε κατά το πρώτο φετινό
πεντάμηνο, προσφέροντας σημαντική ανάσα στα νοικοκυριά. Άλλωστε, κατά το
αντίστοιχο διάστημα του 2022 είχε παρατηρηθεί εκτόξευση του κόστους στέγασης
κατά 30,6%, ενώ συνολικά το 2022 η σχετική αύξηση είχε διαμορφωθεί σε 25%. Στο
κόστος στέγασης περιλαμβάνονται δαπάνες όπως η ηλεκτρική ενέργεια, η θέρμανση
(φυσικό αέριο, πετρέλαιο κ.τ.λ.), επισκευές/συντηρήσεις και φυσικά το ύψος του
ενοικίου. Η πτώση που καταγράφηκε κατά το πρώτο φετινό πεντάμηνο (και μάλιστα
με επιταχυνόμενο ρυθμό, πλην του Μαΐου) οφείλεται κατά βάση στην αποκλιμάκωση 
των τιμών της ενέργειας. Ειδικότερα, ο δείκτης τιμών καταναλωτή, που περιλαμβάνει 
τα κόστη ενέργειας, μειώθηκε κατά 16,3% το πρώτο φετινό πεντάμηνο, 
καθώς το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας υποχώρησε κατά 23,8% και του 
πετρελαίου θέρμανσης κατά 13,6%. Αντιθέτως, μικρή αύξηση κατά 
2,1% σημείωσε ο δείκτης των τιμών φυσικού αερίου, αν και κατά το αντίστοιχο
 περυσινό διάστημα είχε καταγράψει αύξηση 80%. Ωστόσο, το κόστος στέγασης 
θα μπορούσε να είχε μειωθεί ακόμη περισσότερο φέτος αν είχαν
αποκλιμακωθεί και οι τιμές των ενοικίων, οι οποίες αντιθέτως εξακολούθησαν να
αυξάνονται κατά τους πρώτους μήνες του 2023 με ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 4%.
Συγκεκριμένα, οι ονομαστικές τιμές των κατοικιών διατήρησαν, το πρώτο τρίμηνο του
έτους, έντονα ανοδική πορεία, με τον δείκτη τιμών οικιστικών ακινήτων να
καταγράφει σημαντική αύξηση κατά 14,5% σε ετήσια βάση, η οποία προήλθε από την
άνοδο των τιμών τόσο των νέων κατοικιών (έως 5 ετών) κατά 12,8% όσο και των
παλαιών κατοικιών (άνω των 5 ετών) κατά 15,6%».

Παγκόσμια κούρσα για το λίθιο και τις μπαταρίες 
ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Οι χώρες της Λατινικής Αμερικής Χιλή, Βραζιλία και Αργεντινή έχουν στο υπέδαφός τους ορισμένα από τα μεγαλύτερα γνωστά αποθέματα αυτών των πρώτων υλών και προμηθεύουν εκτεταμένα την Κίνα με λίθιο. Oι χώρες αυτές βαρέθηκαν να είναι απλοί προμηθευτές πρώτων υλών σε αυτούς που καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στην παγκόσμια παραγωγή μπαταριών και ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Καθιστούν έτσι σαφές στην Ε.Ε. ότι εφεξής αρνούνται να περιοριστούν στον ρόλο του προμηθευτή και θέλουν να προχωρήσουν στην ανάπτυξη της δικής τους πράσινης βιομηχανίας. Πρόσφατη έρευνα του βελγικού πανεπιστημίου KU Leuven καταδεικνύει πως μέχρι το 2050 η ζήτηση για λίθιο θα έχει αυξηθεί κατά 35 φορές. Σύμφωνα, άλλωστε, με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας, η παγκόσμια παραγωγή λιθίου έχει τριπλασιαστεί σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2015 και φτάνει τουλάχιστον τους 100.000 τόνους ετησίως. Σε ό,τι αφορά τις ΗΠΑ και τη δική τους προσπάθεια για απεξάρτηση από τις πρώτες ύλες της Κίνας, πρέπει να στραφούν στην πόλη Μανιόλια στο δυτικό Άρκανσο, που διαθέτει τον κατάλληλο ορυκτό πλούτο. Η εν λόγω μονάδα θα έχει την παραγωγική δυνατότητα για 75.000 έως 100.000 τόνους λιθίου ετησίως.

Όλα έγιναν ροζ από 100 εταιρείες 
για το μάρκετινγκ της «Barbie».

Σε ένα παράλληλο ροζ σύμπαν, μακριά από τις απεργίες των ηθοποιών και των σεναριογράφων που διαμαρτύρονται για τους χαμηλούς μισθούς, τις ελάχιστες απολαβές από τις πλατφόρμες streaming, αλλά και τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ), η ταινία «Barbie», που μόλις έκανε παγκόσμια πρεμιέρα, πυροδοτεί το εμπορικό φαινόμενο της χρονιάς.Εμπνευστής του η παιχνιδοβιομηχανία Mattel, o κολοσσός που κυκλοφόρησε τη διάσημη κούκλα το 1959, είναι συμπαραγωγός του φιλμ και συμβάλλει με μια έξυπνη εκστρατεία μάρκετινγκ στην οποία συμμετέχουν 100 εταιρείες. Σήμα κατατεθέν της το ροζ χρώμα που κοσμεί από παγκάκια σε στάσεις λεωφορείων μέχρι ρούχα σε βιτρίνες καταστημάτων. Ροζ σος σε μπέργκερ της αλυσίδας Burger King, ροζ πουλόβερ και κρεβάτια για κατοικίδια με μοτίβα Barbie αλλά και ρούχα με μονόγραμμα από τον οίκο πολυτελείας Balmain, τα οποία πωλούνται στο Neiman Marcus για χιλιάδες δολάρια. Η συλλογή Barbie της Zara (Inditex) περιλαμβάνει 17 παιδικά ρούχα και αξεσουάρ, όπως ένα ροζ ολόσωμο μαγιό και αθλητικά παπούτσια, αλλά η προσφορά για τις γυναίκες είναι πολύ ευρύτερη, με 85 είδη. Οι άνδρες μπορούν επίσης να επενδύσουν στην τάση με ένα φούξια κοστούμι ή καουμπόικες μπότες

H Ινδία απαγόρευσε τις εξαγωγές ρυζιού.

Νέες ανησυχίες για την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια εγείρει η απόφαση της Ινδίας να απαγορεύσει τις εξαγωγές λευκού ρυζιού,εκτός από το μπασμάτι, σε μια προσπάθεια να συγκρατήσει την εκτίναξη των τιμών, μετά τις έντονες βροχοπτώσεις που έπληξαν τις εγχώριες καλλιέργειες. Η απαγόρευση ανακοινώθηκε αφού ο δασμός 20% στις διεθνείς εξαγωγές που εισήχθη τον Σεπτέμβριο απέτυχε να περιορίσει τη ζήτηση από το εξωτερικό, η οποία εκτοξεύθηκε μετά τις ακραίες κλιματικές συνθήκες και τις διαταραχές στον εφοδιασμό σιτηρών στον απόηχο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Η Ινδία είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ρυζιού στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το 40% τoυ παγκόσμιου εμπορίου. Ενώ η απαγόρευση δεν ισχύει για το ρύζι μπασμάτι υψηλότερης ποιότητας, την πιο γνωστή ποικιλία της Ινδίας, το λευκό ρύζι αντιπροσωπεύει περίπου το 25% των εξαγωγών. Εκτός από τη μείωση της παγκόσμιας προσφοράς ρυζιού, οι αντιδράσεις πανικού και η κερδοσκοπία στις παγκόσμιες αγορές ρυζιού θα επιδεινώσουν την αύξηση των τιμών, λένε αναλυτές. Οι τιμές κινούνται ήδη σε υψηλά της δεκαετίας, εν μέρει λόγω των αυστηρότερων προμηθειών.

Οι υψηλές θερμοκρασίες στη Νότια Ευρώπη 
απειλούν τη βιομηχανία ελαιολάδου.

Η βιομηχανία ελαιολάδου βρίσκεται σε κρίση, με τον καύσωνα στη Νότια
Ευρώπη να απειλεί να προκαλέσει τη δεύτερη κατά σειρά κακή συγκομιδή,
αφήνοντας κενά τα ράφια το ερχόμενο φθινόπωρο. Έπειτα από έναν ανοιξιάτικο
καύσωνα που επηρέασε την ανθοφορία στην Ισπανία, η οποία παράγει σχεδόν το
ήμισυ του ελαιολάδου στον κόσμο, η συγκομιδή θα ήταν σύμφωνα με εκτιμήσεις
κατά 28% υψηλότερη σε σχέση με πέρυσι, τη χειρότερη χρονιά εδώ και σχεδόν μία
δεκαετία. Το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου προέβλεψε ότι η χώρα θα παραγάγει
850.000 τόνους, σε σύγκριση με 1,3 εκατ. τόνους σε ένα τυπικό έτος και μόλις
660.000 πέρυσι. Παράγοντες της βιομηχανίας φοβούνται ότι η παραγωγή θα
μπορούσε να είναι ακόμη χειρότερη, καθώς ένας δεύτερος καύσωνας μέσα σε μία
εβδομάδα προκαλεί θερμοκρασίες πάνω από 43 βαθμούς Κελσίου στον Νότο της
Ισπανίας, ωθώντας τα δέντρα να ρίχνουν τους άγουρους καρπούς τους για να
διατηρήσουν την υγρασία. Οι ελλείψεις θα αυξήσουν περαιτέρω τις τιμές, με
δεδομένο ότι χώρες όπως η Ιταλία και η Πορτογαλία θα έχουν παρομοίως φτωχές
συγκομιδές.

Οι καύσωνες στη Μεσόγειο στέλνουν τους
τουρίστες βορειότερα.

Οι υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού στη νότια Ευρώπη θα μπορούσαν να
προκαλέσουν μόνιμη αλλαγή στις τουριστικές συνήθειες, με περισσότερους
ταξιδιώτες να επιλέγουν πιο δροσερούς προορισμούς ή να κάνουν τις διακοπές τους
την άνοιξη ή το φθινόπωρο ώστε να αποφύγουν την υπερβολική ζέστη, προβλέπουν
τουριστικοί φορείς και ειδικοί. Το «καμπανάκι» χτυπά και για την Ελλάδα. Εν τω
μεταξύ, προορισμοί όπως η Τσεχία, η Δανία, η Ιρλανδία και η Βουλγαρία έχουν δει
αύξηση στις προτιμήσεις. Κάποιοι ελπίζουν ότι η αλλαγή θα είναι απλώς
μια μετατόπιση της κίνησης, όχι μια μείωση. Στην Ισπανία, αναμένεται υψηλή
ζήτηση διακοπών σε παράκτιους προορισμούς στα βόρεια της χώρας και σε ισπανικά
τουριστικά νησιά, όπου οι καλοκαιρινές θερμοκρασίες τείνουν να είναι πιο χαμηλές.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος της Ιταλίας προειδοποίησε σε έκθεση φέτος ότι οι
ξένοι τουρίστες στο μέλλον θα ταξιδεύουν περισσότερο την άνοιξη και το
φθινόπωρο και θα επιλέγουν πιο δροσερούς προορισμούς. Το ισοζύγιο θα είναι
αρνητικό, επίσης επειδή μέρος των Ιταλών τουριστών θα συμβάλει στη ροή του
διεθνούς τουρισμού σε λιγότερο καυτές χώρες.

Πέντε πράγματα στα οποία οι εκατομμυριούχοι]
δεν σπαταλούν ποτέ χρήματα.

1.Επεξεργασμένα και συσκευασμένα τρόφιμα. Για να δώσουν προτεραιότητα
στην υγεία τους, σταμάτησαν να αγοράζουν επεξεργασμένα τρόφιμα χαμηλής
ποιότητας και αντ’ αυτού επέλεξαν βιολογικά ή υγιεινά τρόφιμα που δεν είχαν
συντηρητικά.
2. Προϊόντα χαμηλής ποιότητας. Αρνούνταν να δώσουν χρήματα για τις τελευταίες
τάσεις της μόδας ή για φθηνά και κακώς κατασκευασμένα έπιπλα.
3. Μεγάλες επισκευές σπιτιού ή αυτοκινήτου.
4. Εργαλεία και εξοπλισμός εξωτερικού χώρου.
5. Λαχεία. Πολλοί από τους εκατομμυριούχους απέφευγαν τον τζόγο καθώς
δημιουργούσαν τον πλούτο τους και αυτή η κοινή λογική επεκτάθηκε στη νέα τους
οικονομική ζωή.
info@deltafinance.gr
© 2024 Copyright - Delta Finance all rights reserved.
Designed by unibyte
phonemap-marker