Newsletter Αύγουστος 2023

«Βρέχει εκατομμύρια» στο Πόρτο Χέλι.

Η απαράμιλλη φυσική ομορφιά, το πράσινο, οι δαντελωτές ακτές, το καλό κλίμα και η
εγγύτητα με την πρωτεύουσα μετεξέλιξαν τα επόμενα χρόνια τα οικόπεδα αυτά σε
περιζήτητα ακίνητα. Ο χαρακτήρας της περιοχής ωστόσο διατηρήθηκε. Μεγάλο μέρος της
παραμένει ακόμα και σήμερα δασική έκταση. Και εκτός σχεδίου. Δεν μπορούν δηλαδή,
στην καλύτερη περίπτωση να χτίσουν πάρα από 200 έως 350 τετραγωνικά περίπου. Κι
όμως ορισμένες τέτοιες εκτάσεις πωλούνται για πολλά εκατομμύρια. Γιατί; Διότι η
ευρύτερη περιοχή έχει καταστεί τόπος για τον οποίον εξυφαίνονται φιλόδοξα επενδυτικά
σχέδια που ευελπιστούν να αξιοποιήσουν πρόνοιες της νομοθεσίας περί στρατηγικών
επενδύσεων, τουριστικής ανάπτυξης και ολοκληρωμένων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων,
προκειμένου να αναπτύξουν την περιοχή σε τουριστικό προορισμό. Ο Ιρλανδός
δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας Paul Richard Coulson (βασικός μέτοχος του ομίλου
Ardagh Group που δραστηριοποιείται στην βιομηχανία χάλυβα και γυαλιού), ο οποίος
λέγεται πως λάτρεψε την περιοχή και έτσι αφού αγόρασε αρχικά σπίτι, προχώρησε στην
εξαγορά δύο ξενοδοχείων. Πρόκειται για τα AKS Hinitsa Bay και AKS Porto Heli, που
βρίσκονται το ένα στον παραλιακό μέσα στο Πορτο Χέλι και το άλλα στην παραλία της
Χηνίτσας. Το τίμημα σύμφωνα με πληροφορίες κινείται στα επίπεδα των 50 εκατομμυρίων.
Πριν από την συναλλαγή αυτή ο Coulson είχε αγοράσει και το λεγόμενο «Κτήμα Αλεξίου»
έκτασης 300 περίπου στρεμμάτων έναντι επίσης ποσού 50 εκατομμυρίων. Επιπλέον έχει
αποκτήσει και έκταση μεταξύ του κτήματος και της Χηνίτσας όπου βρίσκεται το ένα
ξενοδοχείο. Μεγάλο μέρος του κτήματος Αλεξίου είναι σύμφωνα με τους δημοσιευμένους
δασικούς χάρτες, δασική έκταση και όντας και εκτός σχεδίου δεν μπορεί παρά να χτίσει τα
προβλεπόμενα 200-350 μέτρα. Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν όμως πως «έχει δεχθεί
εισηγήσεις να ενοποιήσει την έκταση αυτή με το AKS Hinitsa Bay ώστε να μπορέσει να
επωφεληθεί από προβλέψεις της νομοθεσίας.

Ανοδικά και το φθινόπωρο το Airbnb.

Αυξημένες κατά 30% σε σχέση με πέρυσι είναι οι κρατήσεις σε καταλύματα βραχυχρόνιας
μίσθωσης για το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου. Με τον τρόπο αυτό, επιβεβαιώνεται
οριστικά ότι πολλοί επισκέπτες από το εξωτερικό επιλέγουν πλέον συνειδητά τη
συγκεκριμένη φθινοπωρινή περίοδο για τις διακοπές τους. Έτσι, επεκτείνεται η τουριστική
περίοδος, ενώ αυξάνονται και τα έσοδα από τη διαμονή. Συγκεκριμένα και σε αντίθεση
με ό,τι θα περίμενε κανείς, η μεγαλύτερη αύξηση στη ζήτηση δεν εντοπίζεται στους
παραδοσιακούς προορισμούς υψηλής θερινής ζήτησης του ευρωπαϊκού Νότου, αλλά σε
χώρες της βόρειας Ευρώπης. Στην ανάλυση της εταιρείας επισημαίνεται πως οι χαμηλές
τιμές, αλλά και οι ευνοϊκότερες καιρικές συνθήκες, συγκριτικά με τα φαινόμενα καύσωνα
στις χώρες του Νότου, λειτούργησαν υπέρ της τάσης αυτής. Έτσι, οι διανυκτερεύσεις στη
Νορβηγία αυξήθηκαν κατά 29,3%, στη Σουηδία κατά 26,3% και στην Πολωνία κατά 21,2%.

Αποζημιώσεις και για εξοχικά λόγω φυσικών καταστροφών.

Εφάπαξ οικονομική ενίσχυση και για τις δευτερεύουσες κατοικίες, αλλά και
απλοποίηση των διαδικασιών, προβλέπει νέα απόφαση του υπουργείου Κλιματικής
Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, που αφορά τις αποζημιώσεις των πληγέντων
από φυσικές καταστροφές και πυρκαγιές.Σύμφωνα με την τροποποιητική απόφαση,
προβλέπεται η καταβολή των εξής αποζημιώσεων:
• Οικονομική ενίσχυση 600 ευρώ σε κάθε νοικοκυριό για την κύρια κατοικία του
εφόσον έχει πληγεί, για την κάλυψη των πρώτων αναγκών. Το ποσό προσαυξάνεται για
τις πολύτεκνες οικογένειες και τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
• Οικονομική ενίσχυση ποσού έως 6.000 ευρώ ανά νοικοκυριό, για την επισκευή ή την
αντικατάσταση της οικοσκευής της κύριας κατοικίας. Η ενίσχυση αυτή μειώνεται κατά
50% σε περίπτωση που αφορά αποζημίωση για τη δευτερεύουσα κατοικία.
• Οικονομική ενίσχυση ύψους 4.500 ευρώ σε άτομα που υπέστησαν αναπηρία (67%)
από τραυματισμό λόγω της φυσικής καταστροφής. Επίσης προβλέπεται ότι στην
περίπτωση που έχουν πραγματοποιηθεί αυτοψίες από τη Γενική Διεύθυνση
Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΓΔΑΕΦΚ) του υπουργείου, να μη
γίνονται επιπλέον αυτοψίες από τις επιτροπές των δήμων για την ένταξη των
οικογενειών στο πρόγραμμα ενίσχυσης. Με αυτόν τον τρόπο το υπουργείο εκτιμά πως
θα συντομευτεί ο χρόνος για την καταβολή των αποζημιώσεων στους πληγέντες.
Οι πολίτες, προκειμένου να αποζημιωθούν, αρκεί να συμπληρώνουν τα υποδείγματα
δηλώσεων που προβλέπονται στην απόφαση ενσωματώνοντας σε αυτές σχετικές
υπεύθυνες δηλώσεις έτσι ώστε να περιοριστεί η γραφειοκρατία. Οι δήμοι έχουν την
υποχρέωση να υποβάλουν στη ΓΔΑΕΦΚ αίτημα επιχορήγησης εντός τριών μηνών από
την ημερομηνία που εκδηλώθηκε η φυσική καταστροφή.

Καλπάζει ο πληθωρισμός τροφίμων.

Μπορεί στην υπόλοιπη Ευρώπη οι τιμές των τροφίμων να ακολουθούν καθοδική
πορεία, όχι όμως και στην Ελλάδα, όπου επιδεικνύουν σημαντική αντίσταση,
επιβαρύνοντας ολοένα και περισσότερο τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Στις
σταθερά υψηλές τιμές των τροφίμων οφείλεται κατά κύριο λόγο το γεγονός ότι
ο πληθωρισμός στην Ελλάδα διαμορφώθηκε σε υψηλότερα επίπεδα τον Ιούλιο σε
σύγκριση με τον Ιούνιο, μετά από μια καθοδική πορεία εννέα μηνών. Τα τυριά και τα
φρούτα, προϊόντα που διαθέτει σε αφθονία η Ελλάδα, μοιάζουν πλέον με είδη
πολυτελείας, τα αυγά τα πληρώνουμε μάλλον σαν να είναι… χρυσά, ενώ σημαντικά
υψηλότερες σε σχέση με πέρυσι είναι οι τιμές σε χοιρινό και μοσχάρι. Η κατηγορία
στην οποία καταγράφονται πολύ υψηλές αυξήσεις τιμών είναι τα τυριά, με 16,9%
.Αυτό σε μεγάλο βαθμό συνδέεται με το γεγονός ότι πολλά τυριά στην Ελλάδα-και όχι
μόνο η φέτα-παρασκευάζονται με αιγοπρόβειο γάλα, η τιμή του οποίου δεν έχει
μειωθεί, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στο αγελαδινό γάλα, όπου σημειώνεται μικρή
αποκλιμάκωση της τιμής παραγωγού. Ακόμη υψηλότερη και συγκεκριμένα η τρίτη
μεγαλύτερη στην Ε.Ε. ήταν η αύξηση των τιμών στα φρούτα τον Ιούλιο, με 19,2% σε
ετήσια βάση, ενώ κατά 15,4% αυξήθηκαν οι τιμές των λαχανικών. Η δέκατη
μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στην Ελλάδα τον Ιούλιο σε ό,τι αφορά τις τιμές στις
οποίες πωλούνται οι πατάτες, με 23,4%.Η τιμή του φρέσκου γάλακτος έχει αυξηθεί σε
ετήσια βάση κατά 9,9%, πάνω από την αύξηση σε επίπεδο Ευρωζώνης (8,4%) και Ε.Ε.
(8,9%), και του γιαουρτιού κατά 11,4%. Με τον τέταρτο υψηλότερο ρυθμό (12,5%)
αυξήθηκε η τιμή του μοσχαρίσιου κρέατος, ενώ η τιμή του χοιρινού αυξήθηκε κατά
17%, που αποτελεί την πέμπτη υψηλότερη στην Ε.Ε., και των αυγών κατά 17,2%.

«Απόβαση» Ιταλών τουριστών στην Αλβανία.

Αν κάποιος προ τριακονταετίας προφήτευε πως θα ερχόταν μια στιγμή που οι Ιταλοί θα έκαναν διακοπές στην Αλβανία, ουδείς θα τον πίστευε-πόσο μάλλον, όταν πριν από 35 χρόνια οι Αλβανοί μαζικά και απελπισμένα έψαχναν ένα καλύτερο αύριο στην Ιταλία. Σήμερα, πάμπολλοι Ιταλοί και Ιταλίδες, Έλληνες και Ελληνίδες και άλλοι Ευρωπαίοι αναζητούν φθηνά θέρετρα στη γειτονική χώρα, που προσφέρει ωραίες παραλίες και καλή εξυπηρέτηση. Αξίζει να επισημανθεί πως η Αλβανία, μία από τις φτωχότερες χώρες της Ευρώπης, παλεύει επί δεκαετίες να αποτινάξει το στίγμα ενός κράτους διεφθαρμένου και με οργανωμένο έγκλημα, που υποχρέωσε εκατοντάδες χιλιάδες Αλβανούς σε μετανάστευση πριν από σχεδόν 35 χρόνια. Σήμερα, εντούτοις, απολαμβάνει μια οικονομική ανάκαμψη εν μέρει χάρις στην τουριστική έκρηξη. Τεράστιο δέλεαρ είναι οι μεσογειακές παραλίες της, στις οποίες η πρόσβαση και η διαμονή προσφέρονται σε ανταγωνιστικές τιμές, εξ ου και οι επιβάτες αεροπορικών εταιρειών προς την Αλβανία υπερδιπλασιάστηκαν τον Ιούνιο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Ο λόγος είναι προφανής για την επιλογή: από το Μπάρι στο Δυρράχιο το ταξίδι μετ’ επιστροφής κοστίζει 100 ευρώ και μία εβδομάδα σε τετράκλινο δωμάτιο στους Αγίους Σαράντα 360 ευρώ.

H Γερμανία κινδυνεύει να γίνει ξανά ο 
«μεγάλος ασθενής» της Ευρώπης.

Έχουν περάσει σχεδόν 25 χρόνια από την εποχή που η Γερμανία χαρακτηριζόταν ο «μεγάλος ασθενής» της Ευρώπης. Τότε η επανένωση των δύο τμημάτων της, η ανελαστική αγορά εργασίας και η επιβράδυνση των εξαγωγών ανέκοπταν την οικονομία, προκαλώντας διψήφια άνοδο της ανεργίας. Οι μεταρρυθμίσεις της δεκαετίας του 2000 έφεραν τη χρυσή εποχή της χώρας, μετατρέποντάς τη σε εξαγωγική υπερδύναμη. Σήμερα όλα δείχνουν ότι η Γερμανία μένει και πάλι πίσω. Από το 2006 έως το 2017 η Γερμανία εμφάνισε ανάπτυξη υψηλότερη των λοιπών μεγάλων ευρωπαϊκών οικονομιών, ακολουθώντας τις ΗΠΑ. Ωστόσο, σύμφωνα με το ΔΝΤ, οι ρυθμοί ανάπτυξής της θα είναι χαμηλότεροι από εκείνους των ΗΠΑ, της Βρετανίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας την επόμενη πενταετία. Η ανεργία είναι μόλις 3%, η Γερμανία του σήμερα είναι πιο πλούσια και πιο ανοικτή. Το πρόβλημα είναι ότι όλα αυτά τα χρόνια η Γερμανία στηρίχθηκε σε παλαιούς κλάδους για να καλύψει την έλλειψη επενδύσεων σε νέους. Ο εφησυχασμός, η εμμονή με τη δημοσιονομική πειθαρχία αλλά και η γραφειοκρατία κράτησαν σε χαμηλά επίπεδα τις δημόσιες επενδύσεις, ειδικά σε τομείς όπως η πληροφορική.

Η Κίνα απαγόρευσε την εισαγωγή ψαριών από την Ιαπωνία.

Με τον υπερτουρισμό να εξελίσσεται σε πονοκέφαλο για τους δημοφιλέστερους
προορισμούς της Ευρώπης, κάτοικοι και Αρχές αναζητούν τρόπους να φέρουν την
τουριστική ανάπτυξη και την καθημερινότητα των ντόπιων σε μια ισορροπία. Και
ενώ στη Βενετία οι Αρχές άρχισαν να επιβάλλουν χρεώσεις για την είσοδο στην πόλη,
στη Μαγιόρκα, οι κάτοικοι ακολουθούν μια διαφορετική τακτική για να
αποθαρρύνουν τους τουρίστες. Η ομάδα ακτιβιστών Caterva αναρτά στις πιο
δημοφιλείς παραλίες του νησιού ταμπέλες, που προειδοποιούν τους τουρίστες και
τους μη εξοικειωμένους με αυτές για «επικίνδυνες τσούχτρες», «πτώση βράχων»,
«απαγόρευση του κολυμπιού» ή μακράς διαρκείας πεζοπορία για την πρόσβαση στη
θάλασσα. Όμως, κάτω από αυτές τις προειδοποιήσεις, που είναι γραμμένες στα
αγγλικά, οι ντόπιοι μπορούν να διαβάσουν διαφορετικά μηνύματα, που
απευθύνονται μόνο σε αυτούς. Γραμμένα με πιο μικρά γράμματα, διευκρινίζουν ότι
«το πρόβλημα δεν είναι οι πτώσεις βράχων, αλλά ο μαζικός τουρισμός.Πίσω από τη
χιουμοριστική πρωτοβουλία κρύβεται η οργή των ντόπιων απέναντι στον μαζικό
τουρισμό.

Έκρηξη ζήτησης για εργαζομένους στις 
αερομεταφορές μετά την πανδημία.

Στην Αμερική τα κενά σε πιλότους είναι δυσαναπλήρωτα, με αποτέλεσμα αρκετές
περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες να έχουν αναγκαστεί να περιορίσουν μέχρι
και κατά 20% το πτητικό τους έργο. Στις ΗΠΑ περίπου 414 αεροσκάφη παραμένουν
καθηλωμένα ελλείψει προσωπικού. Σήμερα υπάρχουν 31.000 εμπορικά
αεροσκάφη εν πτήσει, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί, κατά 39%, σε 43.000
μέχρι το 2032, ενώ τα ιδιωτικά jets εκτιμάται ότι θα ενισχυθούν, κατά 18%, σε
26.000 μέχρι το 2032. Στις ΗΠΑ υπολογίζεται ότι έως το 2030 το 30% του συνόλου
των εργαζομένων, που έχουν γεννηθεί από το 1946 μέχρι το 1964, θα
συνταξιοδοτηθούν σταδιακά, με τη ζήτηση να ενισχύεται λόγω και της
υποχρεωτικής απόσυρσης των πιλότων όταν συμπληρώσουν το προβλεπόμενο
όριο ηλικίας.
info@deltafinance.gr
© 2024 Copyright - Delta Finance all rights reserved.
Designed by unibyte
phonemap-marker