Newsletter Απρίλιος 2023

Η ακρίβεια πλήττει τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ.

Ολοένα και «μικραίνει» το ηλεκτρονικό «καλάθι» του σούπερ μάρκετ, καθώς
οι ανατιμήσεις οδηγούν τους καταναλωτές στην παραγγελία λιγότερων προϊόντων, κατ’
αντιστοιχία με ό,τι συμβαίνει όταν επισκέπτονται ένα φυσικό κατάστημα. Την ίδια ώρα
αυξάνεται η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία επίσης επιλέγουν
ολοένα και περισσότερο οι καταναλωτές κατά τις παραγγελίες τους από ηλεκτρονικά
σούπερ μάρκετ. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι, παρά το γεγονός πως πλέον δεν
υπάρχουν περιορισμοί λόγω COVID-19, οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ
διατηρούνται σταθερές (σε πραγματικούς όρους και όχι λαμβάνοντας υπόψη τον
πληθωρισμό), κάτι που σημαίνει ότι αποτελεί μονόδρομο για τις επιχειρήσεις
οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων η συνέχιση της επένδυσης σε αυτή την κατηγορία
καταστημάτων. Η αύξηση του τζίρου κατά 10% είναι στην ουσία πληθωριστική,
δεδομένου ότι η μέση αξία κάθε προϊόντος αυξήθηκε επίσης κατά 10%. Οι ανατιμήσεις
οδήγησαν μεν σε αύξηση των παραγγελιών κατά 9%, λόγω και της έρευνας αγοράς που
κάνουν ευκολότερα οι καταναλωτές ψωνίζοντας από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ,
όμως μειώνεται σταδιακά ο αριθμός των προϊόντων που προμηθεύονται οι
καταναλωτές. Ετσι, ενώ τον Ιανουάριο του 2023 το μέσο ηλεκτρονικό «καλάθι» περιείχε
33,1 προϊόντα, τον Φεβρουάριο είχε 32,8 και τον Μάρτιο υποχώρησε στα 32,2 προϊόντα.
Σε σύγκριση με το α΄ τρίμηνο του 2022, ο αριθμός των τεμαχίων του μέσου «καλαθιού»
υποχώρησε το α΄ τρίμηνο του 2023 κατά 10%. Αξίζει να σημειωθεί ότι την ίδια ώρα το
μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (σε αξία) στις πωλήσεις των ηλεκτρονικών
σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε σε 15,2%, αυξημένο κατά μιάμιση ποσοστιαία μονάδα
σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, ενώ το μερίδιο σε όγκο διαμορφώθηκε
σε 18,7%, ενισχυμένο κατά 1,4 ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το α΄ τρίμηνο του
2022.

Άδεια πατρότητας 14 ημερών και 
πέντε νέες ειδικές άδειες.

Άδεια 14 ημερών σε πατέρες παιδιών που γεννήθηκαν από τις 19 Ιουνίου 2021 και
εφεξής, αλλά και άλλες πέντε νέες ειδικές άδειες για εργαζόμενους γονείς και
φροντιστές προβλέπει ο νόμος 4808 του 2021. Πρόκειται για τον εργασιακό νόμο
Χατζηδάκη με τον οποίο κυρώθηκε η κοινοτική οδηγία για την ισορροπία μεταξύ
επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής γονέων. Ο νόμος 4808/2021 για την «Προστασία
της εργασίας», όπως διευκρινίζεται και στη χθεσινή εγκύκλιο, προβλέπει τη χορήγηση
άδειας διάρκειας 14 ημερών σε πατέρες παιδιών που γεννήθηκαν από τις 19 Ιουνίου
2021 (ημερομηνία δημοσίευσής του σε ΦΕΚ), άδεια φροντιστή, δικαίωμα απουσίας
για λόγους ανωτέρας βίας, ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας για γονείς και επέκταση
σειράς αδειών που δικαιούνται οι μητέρες και στις περιπτώσεις υιοθεσιών. Η
εγκύκλιος περιλαμβάνει ακόμη ρυθμίσεις για την προστασία από την απόλυση
γονέων που ζήτησαν ή έλαβαν τις άδειες αυτές.

Φθηνά στεγαστικά σε νέους: 
Πολλές οι αιτήσεις, λίγα τα σπίτια.

Περισσότεροι από 13.000 νέοι έχουν ήδη υποβάλει αίτηση για φθηνό στεγαστικό
δάνειο στο πλαίσιο του προγράμματος «Σπίτι μου». Ωστόσο, μόλις 10% εξ αυτών έχουν
βρει ακίνητο που πληροί τις προϋποθέσεις του προγράμματος και ταυτόχρονα
καλύπτει τις στεγαστικές τους ανάγκες. Το χαμηλό ποσοστό αντανακλά τις συνθήκες
της αγοράς ακινήτων. Οι τιμές έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια και το
απόθεμα των σπιτιών, ύστερα από μια 15ετία ουσιαστικά «παγωμένης» οικοδομικής
δραστηριότητας, έχει μειωθεί. Επιπλέον, οι αναζητούντες σπίτι νέοι πρέπει να
ανταγωνιστούν άλλους οικονομικά ισχυρότερους δυνητικούς αγοραστές, όπως αυτοί
που διεκδικούν «χρυσή βίζα» ή αναζητούν ακίνητο για επενδυτικούς σκοπούς, π.χ. για
την αξιοποίησή του στην αγορά βραχυχρόνιων μισθώσεων. Επίσης, σύμφωνα με
μεσίτες, κάποιοι πωλητές αποφεύγουν να συμφωνήσουν με αγοραστές που
εντάσσονται στο πρόγραμμα, φοβούμενοι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της
συναλλαγής, λόγω της εμπλοκής του κράτους. Το ενδιαφέρον, πάντως, από την πλευρά
των νέων που θέλουν να αποκτήσουν σπίτι είναι ισχυρό, γεγονός που εξηγεί τη
βούληση της κυβέρνησης να αυξήσει τον προϋπολογισμό του προγράμματος την
επόμενη τετραετία. Μικρότερη σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν είναι σήμερα η
«δεξαμενή» κατοικιών που πληρούν τα κριτήρια του προγράμματος «Σπίτι μου», που
επιδοτεί το επιτόκιο στεγαστικού δανείου προκειμένου να διευκολύνει την είσοδο
νέων (έως 39 ετών) στην αγορά κατοικίας. Το πρόγραμμα αφορά ακίνητα αξίας έως
200.000 ευρώ, ηλικίας τουλάχιστον 15 ετών (δηλαδή έχουν κατασκευαστεί πριν από το
2007) και επιφανείας έως 150 τ.μ. Τέτοια ακίνητα είναι δύσκολο να βρεθούν στις
δημοφιλείς περιοχές των βορείων και των νοτίων προαστίων, εκτός κι αν πρόκειται για
κτίρια της δεκαετίας του ’60 και του ’70.

Συνωστισμός ιδιωτικών τζετ στους αιθέρες.

Τους θερινούς μήνες του 2022 είχε υπολογιστεί ότι κάθε 20 λεπτά ένα ιδιωτικό
αεροσκάφος προσγειωνόταν ή απογειωνόταν από τα μεγαλύτερα ελληνικά
αεροδρόμια. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), το
2022 οι ιδιωτικές πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού ξεπέρασαν ελαφρώς τις 16.500.
Με βάση τα ίδια δεδομένα, τα σκήπτρα κρατάει το «Ελ. Βενιζέλος» με περισσότερες
από 4.800 και περίπου 2.800 πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού. Ακολουθούν τα
αεροδρόμια Ηρακλείου και Μυκόνου με συνολικά 2.220 και άνω των 1.300 πτήσεων
αντίστοιχα. Υπήρξαν, ακόμη, και περισσότερες από 21.000 πτήσεις με αεροταξί,
ελικόπτερα και ελαφρά τζετ, που συνήθως πραγματοποιούν μικρής διάρκειας πτήσεις
τις οποίες είναι σε θέση να εκτελέσουν ακόμη και «τελευταία στιγμή». Σύμφωνα
ακόμη με τα στοιχεία Μαρτίου του ευρωπαϊκού φορέα για τις επαγγελματικές πτήσεις
(EBAA), στην Ελλάδα φιλοξενούνται σε βάσεις 48 αεροσκάφη μονοκινητήρια,
δικινητήρια και τζετ, από τα οποία 18 είναι μεγάλου μεγέθους και 14 δικινητήρια.
Βάσει των δεδομένων η Ελλάδα καταλαμβάνει μεταξύ 31 χωρών τη 17η θέση, ενώ
μεγάλη απόσταση τη χωρίζει από τη Γερμανία, που ως πρώτη στη σχετική κατάταξη
διαθέτει στις βάσεις των αεροδρομίων της 789 αεροσκάφη τζετ. Συνολικά, στην
Ελλάδα λειτουργούν 21 αεροπορικές εταιρείες που είναι αδειοδοτημένες, έχουν
δηλαδή εξασφαλίσει άδεια πτητικής εκμετάλλευσης (AOC) και επιχειρούν μέσω
ελικοφόρων μέσων και τζετ. Υπάρχει όμως και σημαντικός αριθμός ξένων
αεροπορικών εταιρειών που πραγματοποιεί δρομολόγια από και προς την Ελλάδα. Η
αύξηση της ζήτησης για αυτού του είδους τις μετακινήσεις συνδέεται άμεσα με την
άνοδο του αριθμού των υψηλής εισοδηματικής κατηγορίας ατόμων.

Χιλιάδες κενά γραφεία στις ΗΠΑ μετατρέπονται 
σε κατοικίες.

Στον 31ο όροφο ενός κτιρίου γραφείων στο κέντρο του Μανχάταν, εργάτες κατασκευαστικών εταιρειών μετατρέπουν τα άλλοτε γραφεία σε κατοικίες και προσθέτουν και ορισμένες περαιτέρω ανέσεις όπως ένα γραφείο κέτερινγκ, έναν κοινό χώρο υποδοχής, εξοπλισμό πυρόσβεσης και ένα είδος μπάρμπεκιου που λειτουργεί με φυσικό αέριο. Το κτίριο είναι κενό από το 2021 και μετατρέπεται τώρα σε 588 διαμερίσματα που μπορούν να στεγάσουν 1.000 ανθρώπους. Στη Νέα Υόρκη, όπου το ποσοστό των κενών γραφείων ανέρχεται στο 15,5% του συνόλου, ο δήμαρχος Ερικ Ανταμς ανακοίνωσε τον Ιανουάριο σχέδιο για τη δημιουργία 500.000 νέων κατοικιών του είδους. Έτσι, σε όλη την επικράτεια των ΗΠΑ κτιριακές εγκαταστάσεις γραφείων μετατρέπονται σε διαμερίσματα όχι μόνο για να προσφέρουν προσιτή στέγη αλλά και για να τονώσουν την τοπική οικονομία των κεντρικών περιοχών που άλλοτε ζούσαν από τα γραφεία, τις επιχειρήσεις και το προσωπικό τους και τώρα μαραζώνουν. Με αυτόν τον σκοπό οι Αρχές πολλών πόλεων της υπερδύναμης προσφέρουν σημαντικές φοροαπαλλαγές σε εργολαβικές εταιρείες για να ενθαρρύνουν τα έργα μετατροπής των γραφείων σε διαμερίσματα.

Η Google επιστρατεύει την τεχνητή νοημοσύνη 
για τις διαφημίσεις της.

Η Google σχεδιάζει να εισαγάγει την τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσει
«καινοτόμες» διαφημίσεις. Η Google ήδη χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη στο
διαφημιστικό τμήμα της για να δημιουργήσει απλά μηνύματα που θα ενθαρρύνουν τους
χρήστες να αγοράσουν προϊόντα. Η νέα τεχνολογία θα ενσωματωθεί στο Performance
Max, ένα πρόγραμμα που προσφέρει η Google από το 2020, το οποίο χρησιμοποιεί έναν
αλγόριθμο για να προσδιορίσει πού θα προβάλλονται οι διαφημίσεις της και πώς θα
δαπανηθεί ο προϋπολογισμός μάρκετινγκ, καθώς και για την παραγωγή απλών
αντιγράφων διαφημίσεων. Οι διαφημιστές μπορούν να παρέχουν «δημιουργικό»
περιεχόμενο, όπως εικόνες, βίντεο και κείμενο που σχετίζονται με μια συγκεκριμένη
διαφημιστική καμπάνια, και η AI θα αναμείξει στη συνέχεια αυτό το υλικό για να
δημιουργήσει διαφημίσεις με βάση το κοινό – στόχο, μαζί με τους στόχους πωλήσεων,
αναφέρει η έκθεση. Τα διαφημιστικά έσοδα της Google μειώθηκαν κατά 4% το τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους, «αφήνοντας» τη μητρική της, την Alphabet, με συνολική αύξηση εσόδων μόλις 1%.

Οι Αμερικανοί αγοράζουν περισσότερη 
μαριχουάνα παρά σοκολάτα.

Καθώς όλο και περισσότερες πολιτείες των ΗΠΑ νομιμοποιούν τη χρήση της κάνναβης, οι Αμερικανοί ξόδεψαν πέρυσι περισσότερα χρήματα για την αγορά μαριχουάνας από ό,τι για σοκολάτες. Μια νέα έκθεση από το MJBiz, μέσο επιχειρηματικών ειδήσεων για επαγγελματίες στον κλάδο της ψυχαγωγικής και ιατρικής κάνναβης, αναφέρει ότι το 2022 οι πωλήσεις του ψυχοδραστικού φαρμάκου ξεπέρασαν τις πωλήσεις της σοκολάτας. Για το 2023 η MJBiz προβλέπει ότι οι πωλήσεις κάνναβης θα ξεπεράσουν το ποσό των χρημάτων που θα δαπανηθεί στις ΗΠΑ για μπύρα craft, σοκολάτες, αυγά κοτόπουλου, συνολικά. Η ίδια έκθεση προβλέπει ότι οι πωλήσεις μαριχουάνας θα ξεπεράσουν τα 33,5 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος, σημειώνοντας αύξηση 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το 2022. Και μέχρι το 2028, ο κλάδος θα δει πωλήσεις που θα αγγίξουν τα 57 δισεκατομμύρια δολάρια. Όσον αφορά το συνολικό οικονομικό αντίκτυπο, η βιομηχανία μαριχουάνας εισέφερε 90 δισεκατομμύρια δολάρια στην αμερικανική οικονομία πέρυσι. Φέτος, η αγορά θα αγγίξει τα 100,8 δισεκατομμύρια δολάρια. Και μέχρι το 2028, θα έχει ξεπεράσει τα 170 δισεκατομμύρια δολάρια.

Πιο ακριβά από iPhone τα κουβανέζικα πούρα.

Ακόμα και οι περιστασιακοί καπνιστές πούρων, όσοι δηλαδή καπνίζουν ένα ή δύο
τον χρόνο, θα έχουν καταλάβει πως η αγορά βρίσκεται σε μεγάλη αναταραχή:
μεγάλες ελλείψεις κουβανέζικων, κυρίως, πούρων και αυξήσεις τιμών που μέσα σε
δύο χρόνια διαμορφώνονται κοντά στο 200%. Το πιο χαρακτηριστικό από τα
κουβανέζικα πούρα, το Cohiba Robustos, ένα από τα πιο δημοφιλή και περιζήτητα
βίτολα της αγοράς, έχει γίνει δυσεύρετο. Και όπου είναι διαθέσιμο κοστίζει σήμερα
κοντά στα 70 ευρώ το τεμάχιο από 25 ευρώ την περίοδο 2019-2020. Όλες οι
διάσημες κουβανέζικες μάρκες, όπως τα Cohiba, τα Romeo y Julieta και τα
Montecristo, όλα ιδιοκτησίας της κουβανέζικης καπνοβιομηχανίας Habanos S.A., το
50% της οποίας πέρασε τον Φεβρουάριο στην ιδιοκτησία κινεζικών συμφερόντων
έναντι τιμήματος 1,2 δισ. δολαρίων, έχουν δει τις τιμές των πούρων τους να
διπλασιάζονται ή και να τριπλασιάζονται. Κάποια από τα πιο μεγάλα πούρα όπως τα
Churchill ξεπερνούν πια τα 120 ευρώ το κομμάτι. Αλλά ακόμα και σε αυτές τις τιμές
υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις. Έτσι, η κλασική στην αγορά κούτα των 25 πούρων
Cohiba Robustos κοστίζει σήμερα 1.768,75 ευρώ, δηλαδή ακριβότερα από τα
περισσότερα μοντέλα iPhone της Apple.

ΗΠΑ: Πόλεμος για το Airbnb στις μικρές πόλεις

Τον περασμένο Φεβρουάριο, 300 κάτοικοι της Μπόουζμαν στην Μοντάνα
συγκεντρώθηκαν σε μια τοπική εκκλησία για να συζητήσουν ένα θέμα που διχάζει
την πόλη των 54.000 κατοίκων: την απαγόρευση των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Η
Μπόουζμαν έχει 760 καταχωρημένες βραχυχρόνιες μισθώσεις, οι οποίες
αντιπροσωπεύουν περίπου το 3% του συνόλου των κατοικιών. Οι τιμές των
κατοικιών αυξήθηκαν κατά 40% από τον Φεβρουάριο του 2020 έως τον
Φεβρουάριο του 2023. Το μέσο ενοίκιο για ένα διαμέρισμα με ένα υπνοδωμάτιο
σχεδόν διπλασιάστηκε στο ίδιο χρονικό διάστημα, από 1.000 δολάρια σε 1.975
δολάρια. Ένας κάτοικος και μέλος του σωματείου ενοικιαστών, ανησυχεί ότι αν οι
επενδυτές συνεχίσουν να αγοράζουν σπίτια για εκμετάλλευση σε δέκα χρόνια, «δεν
θα υπάρχει πόλη». Από πολλές απόψεις, η Μπόουζμαν βρίσκεται στο «μάτι του
κυκλώνα» του ζητήματος των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Είναι μια μικρή, αγροτική
κωμόπολη, ένα είδος προορισμού που κατά την διάρκεια της πανδημίας είχε
αύξηση 67% στις κρατήσεις του Airbnb. Για το σωματείο ενοικιαστών τα πράγματα
είναι απλά: Προτεραιότητα πρέπει να έχουν οι κάτοικοι και μετά οι παραθεριστές.

Καλπάζουν οι τιμές τροφίμων παγκοσμίως.

Όσο περισσότερη ζάχαρη έχει ο καφές τόσο πιο πικρός είναι. Οι απαγορευτικές τιμές
δύο βασικών προϊόντων που για πολλούς αποτελούν μία καθημερινή πρωινή
απόλαυση: του καφέ και της ζάχαρης. Μάλιστα, οι τιμές της τελευταίας φαίνεται πως
αφήνουν πικρή γεύση στη διεθνή αγορά, επηρεάζοντας μια σειρά από διατροφικά
προϊόντα στα ράφια των καταστημάτων. Την ίδια στιγμή, SOS εκπέμπει και η
παγκόσμια αγορά ρυζιού, καθώς η μείωση της παραγωγής έχει οδηγήσει την τιμή του
στα ύψη. Oι τιμές των κατεργασμένων τροφίμων αυξάνονται επίσης παγκοσμίως,
πρόσθεσε. «Μία μπάρα σοκολάτας περιέχει γάλα, σκόνη κακάο κ.λπ. Οι τιμές αυτών
των προϊόντων σημειώνουν επίσης άνοδο, ενώ μεγαλώνει και το εργοδοτικό κόστος
καθώς και το κόστος ενέργειας». Τις τελευταίες εβδομάδες αρκετές χώρες, ανάμεσά
τους η Ινδία, η Ταϊλάνδη, η Κίνα και το Πακιστάν έχουν αναθεωρήσει προς τα κάτω
τις εκτιμήσεις τους για τα επίπεδα παραγωγής.
info@deltafinance.gr
© 2024 Copyright - Delta Finance all rights reserved.
Designed by unibyte
phonemap-marker