Το Brexit θα βλάψει τις βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Ολέθριες θα είναι οι επιπτώσεις για τον βρετανικό και τον ευρωπαϊκό κλάδο αυτοκινητοβιομηχανιών σε περίπτωση «άτακτου» Brexit. Βρυξέλλες και Λονδίνο θα πρέπει να αποκλείσουν αυτό το ενδεχόμενο, διότι θα οδηγήσει στην επιβολή δασμών 5,7 δισ. ευρώ, προειδοποίησε χθες η ένωση που εκπροσωπεί τους Βρετανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων. Πρόβλημα θα προκύψει από τις καθυστερήσεις στην παράδοση εξαρτημάτων για τη συναρμολόγηση των οχημάτων. Η Βρετανία θα χάσει το δικαίωμα ελεύθερης διέλευσης προϊόντων, επειδή δεν θα είναι μέλος της τελωνειακής ένωσης. Επιπροσθέτως, θα αυξηθεί το κόστος της παραγωγής από την επαναφορά των δασμών στις εισαγωγές πρώτων υλών και εξαρτημάτων από χώρες-μέλη της Ε.Ε. στη Βρετανία και αντίστροφα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Ενωση Αυτοκινητοβιομηχανιών και Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων της Βρετανίας (SMMT) προειδοποιεί για τις συνέπειες ενός «σκληρού» Brexit στον κλάδο. Τον Ιούλιο, ο επικεφαλής της SMMT, Μάικ Χέιβς, είχε δηλώσει ότι η «άτακτη» έξοδος της Βρετανίας από την Ε.Ε. «δεν αποτελεί επιλογή». Χθες πραγματοποιήθηκε συνάντηση στις Βρυξέλλες μεταξύ της SMMT και των εκπροσώπων του κλάδου από άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. «Υπάρχει αλληλεξάρτηση στο εμπόριο μεταξύ Ε.Ε. και Βρετανίας», δήλωσε χθες ο κ. Χέιβς. Τόνισε ότι περίπου 1.100 φορτηγά μεταφέρουν εξαρτήματα αυτοκινήτων σε εργοστάσια της Βρετανίας, ημερησίως.
Αν η Βρετανία αποχωρήσει από την Ε.Ε. χωρίς εναλλακτική συμφωνία, τότε θα ισχύσουν αυτομάτως οι κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου. Σε αυτήν την περίπτωση θα τεθούν σε εφαρμογή δασμοί 10% στις εμπορικές συναλλαγές Βρετανίας και Ε.Ε. Θα επιβαρυνθούν, κατά μέσον όρο, με 3.000 ευρώ οι τιμές των αυτοκινήτων που εισάγονται από τη Βρετανία. Αντίστοιχα, τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Ε.Ε. και πωλούνται στη Βρετανία θα είναι ακριβότερα κατά 1.700 ευρώ, δήλωσε ο επικεφαλής της SMMT. Τα αυτοκίνητα που παράγονται στη Βρετανία έχουν μεγαλύτερο κόστος και εξ αυτού του γεγονότος προκύπτει η διαφορά στην αύξηση των τιμών.
Η SMMT επισήμανε πως οι καθυστερήσεις στην παράδοση προϊόντων σημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι αντιπρόσωποί τους θα πρέπει να επωμισθούν το κόστος μίσθωσης μεγαλύτερων αποθηκευτικών χώρων. Προς το παρόν, πολιτικοί παράγοντες προσδοκούν σε μια συμφωνία για τη μετά Brexit εποχή έως τα τέλη του 2018 για να αρχίσει μια 21μηνη μεταβατική περίοδος για την ομαλή προσαρμογή των επιχειρήσεων.
Οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναπτύξει πλούσια δραστηριότητα στη Βρετανία από τη δεκαετία του 1980, συμβάλλοντας στην ευρωστία βαριάς βιομηχανίας της χώρας. Ο κλάδος απασχολεί σήμερα περισσότερα από 850.000 άτομα και ο ετήσιος τζίρος ξεπερνάει τα 83 δισ. στερλίνες ή τα 110 δισ. δολάρια. Ομως η αβεβαιότητα που επικρατεί λόγω Brexit έχει επηρεάσει τη βρετανική οικονομία και, κατ’ επέκταση, την εγχώρια ζήτηση. Αυτό έχει γίνει αισθητό και στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος αντιπροσωπεύει το ένα πέμπτο της βαριάς βιομηχανίας στη Βρετανία. Κατά τη διάρκεια του α΄ εξαμήνου του 2018, η παραγωγή συρρικνώθηκε κατά 3,3%, στις 834.402 οχήματα, λόγω της μεγάλης πτώσης της εγχώριας ζήτησης, η οποία υπερκάλυψε την άνοδο των εξαγωγών.
Πηγή: kathimerini.gr