Τι να προσέχετε σε ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσω των social media
Συγκεκριμένα διαπιστώνονται:
– Πωλήσεις απομιμητικών αγαθών («μαϊμού» προϊόντα σε πολύ χαμηλές τιμές).
– Αποστολή αγαθών μέσω πολλών εταιρειών ταχυμεταφορών προκειμένου να δυσχεραίνεται ο εντοπισμός των προμηθευτών.
– Συνοδευτικά δελτία των αποστολών χωρίς να αναφέρονται τα στοιχεία του αποστολέα και κυρίως η ταχυδρομική διεύθυνση ή με ελλιπή στοιχεία ή ψευδή στοιχεία.
– «Μπλοκάρισμα» πρόσβασης του καταναλωτή στον λογαριασμό του στη σελίδα στα social media μετά την ολοκλήρωση και παραλαβή της παραγγελίας.
– «Μπλοκάρισμα» της επικοινωνίας του καταναλωτή με τις προβαλλόμενες στη σελίδα τηλεφωνικές γραμμές και τις φόρμες επικοινωνίας (συνήθως σε κινητά τηλέφωνα).
– Παραλαβή αγαθών χωρίς παραστατικά διακίνησης και εμπορίας.
– Προκειμένου ο καταναλωτής να προστατευτεί όταν πραγματοποιεί αγορές αγαθών μέσω των σελίδων στα social media, συνιστάται, πριν από κάθε παραγγελία και πληρωμή, να ενημερώνεται για τα κάτωθι:
– Τα πλήρη στοιχεία του προμηθευτή: εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας (όχι μόνο κινητό), url shop online (αν υφίσταται), e-mail, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ επιχείρησης.
– Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος.
– Τη συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, εξόδων αποστολής κ.λπ.).
– Τον τρόπο πληρωμής, αποστολής και τη διαθεσιμότητα του προϊόντος.
– Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής της επιχείρησης.
– Να ελέγχει πριν από την πληρωμή ότι ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων, όπως στοιχείων πιστωτικών καρτών (να υπάρχει, δηλαδή, το σήμα της κλειδαριάς-λουκέτου στον browser).
– Να αγνοεί τις προσφορές που εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία.
– Να εντοπίζει στο Διαδίκτυο τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν κάνει ήδη συναλλαγές με το κατάστημα, έχοντας βεβαίως υπόψη ότι μπορεί να είναι παραπλανητικές ή κατασκευασμένες.
– Λήψη επιβεβαίωσης της παραγγελίας.
Επίσης, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου απευθύνει ισχυρή σύσταση στους καταναλωτές να μην παραλαμβάνουν δέματα, όταν η χρέωση γίνεται με αντικαταβολή, χωρίς να υπάρχουν τα πλήρη στοιχεία του αποστολέα στο συνοδευτικό δελτίο των αποστολών.
Οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλλουν τις καταγγελίες τους στην τηλεφωνική γραμμή 1520 ή μέσω e-mail στις διευθύνσεις 1520@efpolis.gr και dimea.ypanep@mnec.gr ή μέσω της σελίδας της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) στο Facebook: @dimea.ypanep.