Τα ΑΤΜ γάλακτος αποσπούν μερίδιο από τα σούπερ μάρκετ
«Οι αυτόματοι πωλητές γάλακτος ήρθαν για να μείνουν και σίγουρα θα τους δούμε και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων». Με αυτήν τη φράση, η κ. Δήμητρα Κατσίπη, στέλεχος της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, έδωσε ένα σημαντικό μέρος της εξήγησης για τις απώλειες στις πωλήσεις γάλακτος που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια από τα σούπερ μάρκετ, απώλειες οι οποίες μόνο την περίοδο 2013-2017 υπολογίζονται σε 85 εκατ. ευρώ.
Από την έρευνα που πραγματοποίησε η IRI προκύπτει ότι η υποχώρηση αυτή των πωλήσεων γάλακτος από τα σούπερ μάρκετ, κατά 27% από το 2013-2017 και κατά 4,7% μόνο σε μία χρονιά (το 2017 σε σύγκριση με το 2016), δεν οφείλεται σε κάποια δραστική αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών των Ελλήνων ή σε κάποια αιφνιδιαστική, μαζική αλλεργία στη λακτόζη. Αυτό που διαπιστώνεται είναι ότι, με βάση τα στοιχεία του 2017, από το κανάλι των σούπερ μάρκετ πραγματοποιείται ένα μέρος μόνο των πωλήσεων φρέσκου γάλακτος και δη το 67,2% ή 232 εκατ. ευρώ. Το υπόλοιπο 32,8% πραγματοποιείται μέσω άλλων καναλιών και κυρίως μέσω της μικρής λιανικής (μίνι μάρκετ, περίπτερα, καταστήματα ψιλικών) με ποσοστό 13,2% ή 45,5 εκατ. ευρώ, της Lidl με ποσοστό 8,1% (σ.σ. διαχωρίζεται από την IRI καθώς αποτελεί εκπτωτική αλυσίδα σούπερ μάρκετ) και των αυτόματων πωλητών που κατέχουν μερίδιο 6,8% ή 23,4 εκατ. ευρώ στις πωλήσεις φρέσκου γάλακτος. Κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι το γεγονός ότι το παράδειγμα του «ΘΕΣγάλα», που πλέον διαθέτει 61 σημεία πώλησης σε Αθήνα, Λάρισα και Θεσσαλονίκη, ακολούθησαν και άλλοι συνεταιρισμοί κτηνοτρόφων ή εταιρείες όπως το «Γάλα του Μωριά», «Από Πρώτο Χέρι» κ.ά.
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η IRI για τις αγοραστικές συνήθειες ειδικά στην κατηγορία του φρέσκου γάλακτος, οι αυτόματοι πωλητές αποτελούν το κανάλι εκείνο στο οποίο το μεγαλύτερο ποσοστό καταναλωτών (18%) σκοπεύει να δαπανήσει περισσότερα χρήματα τον επόμενο χρόνο. Με απλά λόγια, θα αυξήσουν τις αγορές από αυτόματους πωλητές γάλακτος. Το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό (17%) συγκεντρώνει η αγορά φρέσκου γάλακτος μέσω Διαδικτύου, στοιχείο που σχετίζεται με τη σημαντική ανάπτυξη των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ.
Ποιοι είναι οι παράγοντες που ωθούν ολοένα και περισσότερους καταναλωτές να αγοράζουν γάλα από τους αυτόματους πωλητές; Αν και εύλογα θα περίμενε κάποιος ότι πρωταρχικό κριτήριο είναι η ευκολία –καθώς τα εν λόγω μηχανήματα λειτουργούν σε 24ωρη βάση–, είναι η ποιότητα των προϊόντων. Σε ποσοστό 38% οι καταναλωτές απαντούν ότι αγοράζουν γάλα από τους αυτόματους πωλητές διότι θεωρούν ότι είναι υψηλότερης ποιότητας, δεύτερο έρχεται το κριτήριο της χαμηλής τιμής (20%) και στην τρίτη θέση ο παράγων ευκολία.
Το κανάλι από το οποίο οι καταναλωτές αγοράζουν γάλα κυρίως για τις χαμηλές τιμές είναι η Lidl (το κίνητρο αυτό ισχύει για το 50%), ενώ η ευκολία αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για τα καταστήματα της μικρής λιανικής (συγκεντρώνει ποσοστό 55%).
Τα καταστήματα βιολογικών προϊόντων και τα γαλακτοπωλεία προτιμώνται από τους καταναλωτές κυρίως για λόγους ποιότητας (54% και 47% αντιστοίχως).
Οσο για το παραδοσιακό κανάλι, αυτό του σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές το προτιμούν κυρίως για τις χαμηλές τιμές (25%) και για την ευκολία (33%), ειδικά σε ό,τι αφορά την ποικιλία προϊόντων που παρέχει.
Πηγή: kathimerini.gr