Τα αεροδρόμια οχυρώνονται έναντι της κλιματικής αλλαγής
Τα δεκαπέντε από τα πενήντα μεγαλύτερα αεροδρόμια του κόσμου βρίσκονται μόλις 10 μέτρα πάνω από τη στάθμη της θάλασσας, γεγονός που τα καθιστά ιδιαίτερα ευπρόσβλητα σε όλα τα φαινόμενα της κλιματικής αλλαγής. Εξ ου και κάνουν μεγάλες επενδύσεις 262 δισ. δολαρίων σε οχυρωματικά έργα, τα οποία θα τα προστατεύσουν από θύελλες, κυκλώνες, τσουνάμι και άνοδο των υδάτων. Μεταξύ των έργων αυτών είναι η κατασκευή αεροδιαδρόμων σε υψηλότερα από τα συνήθη επίπεδα, υψηλών κυματοθραυστών και καλύτερων συστημάτων αποστράγγισης. Ενα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ιαπωνικό αεροδρόμιο Κανσάι, σε τεχνητό νησί κοντά στην Οσάκα. Φέτος στις αρχές Σεπτεμβρίου οι κυματοθραύστες εκεί γκρεμίστηκαν από τον τυφώνα «Τζέμπι», με αποτέλεσμα να πλημμυρίσει ο αεροδιάδρομος. Χρειάστηκαν 17 ημέρες για να αποκατασταθούν οι ζημιές, κάτι που, όπως γίνεται αντιληπτό, μεταφράζεται σε τεράστιες απώλειες για το αεροδρόμιο και την τοπική οικονομία. Απώλειες οικονομικές είχαν, φυσικά, και όσες αεροπορικές εταιρείες ακύρωσαν τις πτήσεις τους από και προς το αεροδρόμιο Κανσάι.
Εν τω μεταξύ, τον Σεπτέμβριο εξίσου εκτεθειμένα σε τροπικές καταιγίδες ήταν και τα μεγάλα αεροδρόμια του Χονγκ Κονγκ, της Σαγκάης και της Βόρειας Καρολίνας. Το αεροδρόμιο του Χονγκ Κονγκ (73 εκατ. επιβάτες ετησίως) βρίσκεται μόλις 8,3 μέτρα πάνω από τη στάθμη της θάλασσας, της Σαγκάης (42 εκατ. επιβάτες), μόλις 3,04 μέτρα και 2,8 μέτρα της Ρώμης (41 εκατ. επιβάτες). Το αεροδρόμιο του Αμστερνταμ (68,4 εκατ. επιβάτες) βρίσκεται 3,4 μέτρα κάτω από τη στάθμη της θάλασσας.
Σύμφωνα με τη Fitch Solutions, η οποία είναι εκείνη που υπολογίζει τα οχυρωματικά έργα των αεροδρομίων στα 262 δισ. δολάρια, η κατάσταση είναι μονόδρομος. «Η συχνότητα και η δριμύτητα των καιρικών φαινομένων λόγω κλιματικής αλλαγής σού επιβάλλουν να λάβεις μέτρα – ειδάλλως ο κίνδυνος είναι μεγάλος και για τα αεροδρόμια και για τους επενδυτές τους», επισημαίνει η Fitch. Η Αγκελα Γκίτενς, διευθύντρια του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων, επισημαίνει ότι ήδη παρατηρείται άνοδος των υδάτων και αυτό συμβαίνει σε νησιωτικές χώρες όπως οι Μαλδίβες και η Δημοκρατία του Βανουάτου.
Εν τω μεταξύ, μέτρα λαμβάνουν και αεροδρόμια που ακόμα δεν έχουν εγκαινιαστεί, όπως το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης στη Μαύρη Θάλασσα, το οποίο θα τεθεί σε λειτουργία τον Νοέμβριο. Οι επενδυτές με ομόλογα που έχουν εκδώσει τα αεροδρόμια θεωρούνται εκτεθειμένοι σε υψηλό κίνδυνο, εξαιτίας των ακραίων καιρικών φαινομένων. Στην πλειονότητά τους τα αεροδρόμια ανήκουν σε κυβερνήσεις ή συνταξιοδοτικά ταμεία. Κατά τον διεθνή οίκο αξιολόγησης Moody’s, ο κίνδυνος έγινε ιδιαίτερα προφανής στους επενδυτές το 2012, όταν έκλεισαν επί τετραήμερο τα μεγάλα αεροδρόμια της Νέας Υόρκης λόγω του τυφώνα «Σάντι». Ακυρώθηκαν 17.000 πτήσεις, τα έσοδα των αεροπορικών μειώθηκαν κατά 500 εκατ. δολάρια και σε όλο τον κόσμο δημιουργήθηκαν προβλήματα, σύμφωνα με έκθεση για τους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής από τον ευρωπαϊκό οργανισμό για την ασφαλή εναέρια κυκλοφορία, Eurocontrol. Εξ ου και οι επενδυτές ολοένα και πιο επίμονα ζητούν σχέδια αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής από τα αεροδρόμια εκείνα που βρίσκονται λίγα μέτρα πάνω από τη θάλασσα, όπως της Βοστώνης και του Σαν Φρανσίσκο. Σύμφωνα με τη Moody’s, είναι αναγκαία τα σχέδια αυτά, διότι οι επενδυτές ενδιαφέρονται να αγοράσουν ομόλογα των εν λόγω αεροδρομίων διάρκειας έως και 30 ετών.
Πηγή: kathimerini.gr