Στον «αέρα» ο στόχος των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις για το 2018
Κινδυνεύει ο στόχος των εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ για το 2018. Καίτοι απομένουν τυπικές διαδικασίες για την ολοκλήρωση ορισμένων εκ των αποκρατικοποιήσεων, εντούτοις αν δεν ολοκληρωθούν μέχρι τις 31/12, ο πήχυς θα πέσει ιδιαίτερα χαμηλά. Αντί των 2,15 δισ. ευρώ που είναι η εκτίμηση των εσόδων για εφέτος, δεν αποκλείεται να βρεθούν ακόμη και κάτω από το 1 δισ. ευρώ.
Οι τρεις αποκρατικοποιήσεις που αναμένουν την επισφράγισή τους είναι εκείνες του ΔΑΑ, αναφορικά με την 20ετή παράταση του δικαιώματος παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων, του ΔΕΣΦΑ με την πώληση του 66% των μετοχών της εταιρείας και της ΕΕΣΣΤΥ για την πώληση του 100% των μετοχών.
Η πιο σημαντική είναι η τροποποιητική σύμβαση του ΔΑΑ που θα του ανανεώσει για επιπλέον 20 χρόνια το δικαίωμα εκμετάλλευσης του αερολιμένα. Πλέον, η ολοκλήρωση της συναλλαγής μέσα στο έτος έχει καταστεί μεγάλη πρόκληση, δεδομένου ότι στις επόμενες 40 ημέρες πρέπει η συμφωνία να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και επιπλέον να κυρωθεί στην ελληνική Βουλή. Το έσοδο για το ΤΑΙΠΕΔ είναι ιδιαίτερα υψηλό και ανέρχεται σε 1,115 δισ. ευρώ. Είναι δε από μόνο του ικανό να εκτροχιάσει τον συνολικό στόχο των εσόδων της χρονιάς.
Το ίδιο μπορεί να συμβεί και με τον ΔΕΣΦΑ. Το διακύβευμα για το ΤΑΙΠΕΔ ανέρχεται σε 251 εκατ. ευρώ σε σύνολο συναλλαγής ύψους 535 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα 284 εκατ. ευρώ θα εισπραχθούν από τα ΕΛΠΕ που μετέχουν στην εταιρεία με 35% και διαθέτουν το σύνολο της συμμετοχής. H πιστοποίηση του ΔΕΣΦΑ από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), αλλά και η διαδικασία απόσχισης της εταιρείας από τη ΔΕΠΑ, είναι οι βασικοί λόγοι που καθυστερούν την ολοκλήρωση της σχετικής συμφωνίας.
Η τρίτη αποκρατικοποίηση είναι πολύ μικρότερου μεγέθους, ύψους 22 εκατ. ευρώ, αλλά φαίνεται να μην προχωρά καθώς δεν έχει υποβληθεί για έγκριση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Και εδώ οι λόγοι της καθυστέρησης είναι μάλλον τυπικοί. Ολα δείχνουν ότι οι Ιταλοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κωλυσιεργούν την κατάθεση του σχετικού σχεδίου στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, προκειμένου να αποφύγουν τυχόν ενοποίηση της εταιρείας μέσα στη χρήση του 2018. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αναγκαστεί να ενσωματώσει την ΕΕΣΣΤΥ στα αποτελέσματά της ακόμη και αν αυτή βρεθεί να ελέγχεται για μόλις μερικές ημέρες του έτους.
Μέχρι σήμερα οι εισπράξεις του ΤΑΙΠΕΔ ανέρχονται σε 738,4 εκατ. ευρώ. Αν δεν αλλάξει κάτι σχετικά με τις τρεις προαναφερόμενες αποκρατικοποιήσεις, τότε το ετήσιο έσοδο εκεί θα παραμείνει. Το ποσό αυτό προέρχεται από το έσοδο της πώλησης του 5% των μετοχών ΟΤΕ (284 εκατ. ευρώ), του 67% των μετοχών ΟΛΘ (232 εκατ. ευρώ), της παραχώρησης συχνοτήτων που έλαβε χώρα στο τέλος του 2017 (166 εκατ. ευρώ) και το 2014 (26,9 εκατ. ευρώ), τη συμμετοχή του Δημοσίου στα κέρδη της Fraport (16,7 εκατ. ευρώ) και άλλα μικρότερα ποσά, από πωλήσεις ακινήτων ή οφειλές παλαιότερων αποκρατικοποιήσεων (π.χ. ΟΠΑΠ, Κασσιόπη κ.ά.).
Πηγή: kathimerini.gr