Προχωρεί η έρευνα της Κομισιόν κατά της Amazon
Αν και η έρευνα που διεξάγει για την Αmazon η Ευρωπαία επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ βρίσκεται σε προκαταρκτική φάση, έχει παρακινήσει συνεργαζόμενους με τον κολοσσό εμπόρους να αρχίσουν να μιλούν δημοσίως. Στο επίκεντρο της έρευνας βρίσκεται το εξής ερώτημα: κατά πόσον η Amazon καταχράται τη δεσπόζουσα θέση στην αγορά κάνοντας χρήση εκατομμυρίων δεδομένων των εμπόρων, που φιλοξενεί, για δικό της όφελος. Ο Ολλανδός επιχειρηματίας Πέτερ Σόρμπερ διατηρεί διαδικτυακό κατάστημα παιδικών ρούχων, το Brandkids. Οταν, λοιπόν, προ πενταετίας τον προσκάλεσαν στα γραφεία της Amazon στο Μόναχο, προσήλθε χαρούμενoς επειδή ήθελε να επεκτείνει στη Γερμανία τις δραστηριότητές του, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του ειδησεογραφικού ιστοτόπου politico.
«Μέσα σε μια νύχτα»
Οπως αναφέρει ο κ. Σόρμπερ, η Amazon τον προσέγγισε γιατί διέθετε εμπορικά σήματα τύπου Tommy Hilfiger ή IKKS, τα οποία δεν μπορούσε απευθείας να τα εμπορευθεί, αλλά τα ήθελε. Η υπεύθυνη της αμερικανικής εταιρείας βοήθησε την Brandkids να αναπτυχθεί, να φτιάξει το δικό της κατάστημα εκεί και να εισαγάγει όλα τα απαραίτητα δεδομένα για τις πωλήσεις της. Οι κριτικές των χρηστών ήταν πολύ καλές και την πρώτη χρονιά ο κ. Σόρμπερ είχε πωλήσεις 500.000 ευρώ. Ενάμιση χρόνο μετά την έναρξη της συνεργασίας μέσα σε μία νύχτα τα έσοδα από 10.000 ευρώ εβδομαδιαίως μηδενίστηκαν. «Και αυτό γιατί στην πράξη δεν μπορούσε κανείς να μας βρει και να κάνει αγορές από εμάς», λέει στο politico ο κ. Σόρμπερ. «Δεν είχαμε, όμως, κάνει λάθος».
Αναφερόμενη στην έρευνα για την Amazon, η Μαργκρέτε Βεστάγκερ τονίζει πως εστιάζει στον διττό και αμφίσημο ρόλο της ως καταστήματος και χώρου υποδοχής άλλων καταστημάτων. Δεδομένης της κυριαρχίας της στο ψηφιακό εμπόριο, ενδέχεται να εκμεταλλεύεται τα χρήσιμα στοιχεία των ανταγωνιστών της, ώστε να αντιληφθεί τις καταναλωτικές τάσεις, τα κίνητρα των ανθρώπων για να κάνουν αγορά και τι τους αρέσει περισσότερο. «Εάν εξαρτάσαι πολύ από την Amazon», λέει ο Πέτερ Σόρμπερ, «βλέπεις χρόνο με τον χρόνο να μεγαλώνουν οι δαπάνες σου και η δική της κερδοφορία να αυξάνεται». Η εταιρεία απαντά πως κάνει ό,τι και άλλοι λιανέμποροι, δηλαδή προσφέρει ευρεία γκάμα προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ώστε να έχουν οι πελάτες πολλές επιλογές και πιο χαμηλές τιμές. Τα, δε, δικά της προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι μόλις 1% επί του συνόλου. Συνιδιοκτήτης διαδικτυακού καταστήματος που πωλεί συσκευασίες καφέ στην Ολλανδία είχε ανάλoγη εμπειρία, όταν θέλησε μέσω Amazon να επεκταθεί στη Γερμανία, σύμφωνα με το politicο. Τις πρώτες δέκα ημέρες οι πωλήσεις του ανέβαιναν, αλλά μετά η Amazon του πρότεινε να αγοράζει απευθείας τον καφέ και να τον πωλεί μετά στην πλατφόρμα της.
Η εταιρεία μπορεί να ενισχύσει τις πωλήσεις αυτές με ειδικές τεχνικές διαφήμισης, αλλά παράλληλα αυξάνει τον έλεγχό της επί της διαμόρφωσης των τιμών και των συστημάτων διανομής. Ο Ολλανδός έμπορος καφέ αρνήθηκε την πρόταση και μερικούς μήνες αργότερα η Amazon έκανε συμφωνία αγοράς ιδιωτικής ετικέτας καφέ απευθείας από καφεκοπτείο. Οι δικές του πωλήσεις υποχωρούσαν και εκείνες της Αmazon αυξάνονταν. Ούτε ο Πέτερ Σόρμπερ ούτε ο τελευταίος επιχειρηματίας μπορούν να αποδείξουν τον συσχετισμό της δικής τους πτώσης πωλήσεων με την άνοδο της Amazon. «Στην πλατφόρμα βλέπω προϊόντα εμπορικών σημάτων ή αντίγραφα εμπορικών σημάτων που διέθετα εγώ. Τώρα η Amazon τα απέκτησε. Τα επέλεξε η ίδια ή είδε από τη δική μας δραστηριότητα ότι έκαναν καλές πωλήσεις και έτσι το αποφάσισε;» διερωτάται, τέλος, ο κ. Σόμπερ.
Πηγή: kathimerini.gr