Πατάνε γκάζι οι κινεζικές startups στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης
Η Tesla, η καλιφορνέζικη εταιρεία με τα αποκλειστικώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, αποτελεί έμπνευση για τις κινεζικές νεοφυείς του κλάδου, οι οποίες μέσα σε αυτόν τον παράξενο χρόνο της πανδημίας κατόρθωσαν να προσελκύσουν επενδυτικά κεφάλαια ύψους 8 δισ. δολ. Εχοντας παράδειγμα την Tesla, εταιρείες που εξειδικεύονται στην ηλεκτροκίνηση, όπως οι ΝΙΟ, XPeng, Li Auto και WM Motor, επιδιώκουν να ενισχύσουν την παρουσία τους στην εγχώρια και στη διεθνή αγορά και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Μια ανταγωνίστριά τους δε, η Aiways, σχεδιάζει να εισαχθεί στο χρηματιστήριο, όπως αποκάλυψε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters ο συνιδρυτής και πρόεδρός της Φου Κιάνγκ.
Ραγδαία ανάπτυξη
Αυτή τη στιγμή η Κίνα αποτελεί την ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε παγκόσμια κλίμακα, έχοντας την επί χρόνια αρωγή του κράτους. Το κινεζικό δημόσιο προσέφερε γενναιόδωρες επιδοτήσεις σε όσους οδηγούς αποφάσιζαν να αλλάξουν «γραμμή πλεύσης» και να αποκτήσουν ηλεκτρικό αμάξι. Ωστόσο, το 2019 το Πεκίνο άλλαξε εκείνο γραμμή πλεύσης, μειώνοντας την επιδότηση και περιορίζοντας άλλες πολιτικές υπέρ της ηλεκτροκίνησης. Ορισμένες γνωστές νεοφυείς εταιρείες στην Κίνα, όπως οι Byton και Singulato, αντιμετωπίζουν προβλήματα, ενώ πέρυσι οι προοπτικές της ΝΙΟ τέθηκαν εν αμφιβόλω. Αλλά η εκτίναξη της χρηματιστηριακής αξίας της Tesla στο αμερικανικό χρηματιστήριο και η αύξηση των πωλήσεων των αυτοκινήτων στην αχανή κινεζική αγορά απέδειξαν πως το όνειρο της ηλεκτροκίνησης έχει σοβαρές προοπτικές. «Οσο ενισχύεται η μετοχή της Tesla, τόσο και η μοίρα των συναφών νεοφυών εταιρειών στην Κίνα ενδυναμώνεται. Οι επενδύσεις εισρέουν και πάλι αφειδώς. Κι όπως φαίνεται, η Tesla θα καταλήξει να είναι η κινητήρια δύναμη, η οποία θα ωθήσει τους πάντες στο μέλλον πιο γρήγορα από το αναμενόμενο», παρατηρεί ο αναλυτής της κινεζικής αγοράς αυτοκινήτου Μάικ Ντιουν.
Σημειωτέον πως το πρώτο οκτάμηνο του 2020 οι πωλήσεις των αυτοκινήτων της Tesla στην Κίνα εμφάνισαν σχεδόν τριπλασιασμό από τα επίπεδα προ ενός έτους και ανήλθαν σε 73.658 μονάδες, ανεξαρτήτως κορωνοϊού. Επιπροσθέτως, στελέχη κινεζικών νεοφυών αυτοκινητοβιομηχανιών παρομοιάζουν τα αμάξια Tesla με τα iPhone της Apple, επισημαίνοντας ότι πλέον απολαμβάνουν σχεδόν ένα αντίστοιχο καθεστώς. Οπότε και οι δικές τους εταιρείες μπορούν να τρέφουν ελπίδες, ενώ ο Φου Κιάνγκ της Aiways εκτιμά ότι το ανανεωμένο ενδιαφέρον στην Κίνα για τα «καθαρά αυτοκίνητα» οφείλεται εν μέρει στο ότι θα τους προσφέρουν εκπληκτικές δυνατότητες οδήγησης χάρις στην τεχνητή νοημοσύνη. «Σήμερα τα έξυπνα διασυνδεδεμένα αυτοκίνητα δεν είναι και τόσο… έξυπνα», διευκρινίζει ο κ. Φου. «Βρισκόμαστε ακόμα στο στάδιο του iPhone 1 και, όσο αναπτύσσουμε νέες τεχνολογίες, οδηγούμαστε στο iPhone 8, iPhone 9 κ.λπ.». Πριν από ένα χρόνο οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων, υβριδικών και κινούμενων με υδρογόνο οχημάτων έδειξαν να μειώνονται, αλλά τον Ιούλιο αυξήθηκαν 19,3% και τον Αύγουστο κατά 26%, ολοκληρώνοντας ένα δωδεκάμηνο με ετήσια πτώση. Αναλυτές του κλάδου αναμένουν ότι, αν και το 2020 οι πωλήσεις θα ελαττωθούν σχεδόν 9%, το 2021 θα αυξηθούν 48,4% σε 1,52 εκατ. οχήματα, όπως αναφέρουν στο Reuters.
Πηγή: kathimerini.gr