Οι χαμένοι και οι κερδισμένοι από το εμπάργκο στο Κατάρ
Ισχυρούς κραδασμούς στο τραπεζικό σύστημα του Κατάρ και στον πετρελαϊκό του κλάδο, πλήγμα στον κρατικό αερομεταφορέα του, την Qatar Airways, αλλά και προβλήματα χρηματοδότησης και έλλειψης πρώτων υλών για τις κατασκευαστικές του θα επιφέρει ο αποκλεισμός του από τις γειτονικές χώρες. Δεν αποκλείεται, ωστόσο, να πληγούν και κάποιοι κλάδοι των οικονομιών αυτών των χωρών από τη διακοπή του διμερούς εμπορίου. Ποιοι θα επωφεληθούν; Οι ανταγωνιστές του Κατάρ και οι εταιρείες που θα καλύψουν όσες διατροφικές ανάγκες δημιουργήθηκαν όταν η Σαουδική Αραβία διέκοψε τις εξαγωγές γαλακτοκομικών και τροφίμων. Ηδη εισέρχονται μαζικά στη χώρα τρόφιμα από την Τουρκία και το Ιράν, καθώς έως τώρα το Κατάρ κάλυπτε το 40% των αναγκών του από τη Σαουδική Αραβία. Επειτα από άμεση αντίδραση της κυβέρνησης κατόρθωσε αμέσως να τις αναπληρώσει εισάγοντας γαλακτοκομικά, πουλερικά και κρέας από τις εταιρείες Banvit, Pinar Et Un και PInar Sut.
Οι τράπεζες του Κατάρ κινδυνεύουν την ίδια ώρα να αντιμετωπίσουν πρόβλημα ρευστότητας. Πιέζονται ήδη από τις μεγάλες ανάγκες χρηματοδότησης έργων αξίας 200 δισ. δολαρίων που έχουν δρομολογηθεί για το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2022. Επίσης, μεγάλο μέρος των καταθέσεων προέρχεται από αλλοδαπούς που ενδέχεται να αποσύρουν σύντομα τα κεφάλαιά τους. Ηδη ο οίκος αξιολόγησης S&P έχει υποβαθμίσει την πιστοληπτική ικανότητα του Κατάρ. Την ίδια στιγμή, και οι πολίτες του αποσύρουν καταθέσεις τους. Σύμφωνα με αναλυτές της Shuaa Capital PSC του Ντουμπάι, το πλήγμα θα είναι ισχυρό για την τράπεζα Qatar National Bank, τη μεγαλύτερη της Μέσης Ανατολής, που εξαρτάται από την εξωτερική χρηματοδότηση και έχει μεγάλη έκθεση στις χώρες του Κόλπου και στην Αίγυπτο. Σύμφωνα με τη Mena Gorp., ενδέχεται να πληγούν οι μεγαλύτερες τράπεζες των Εμιράτων, οι First Abu Dhabi Bank PJSC και Emirates NBD PJSC, καθώς θα μειωθούν όσες δραστηριότητές τους προέρχονται από το Κατάρ. Μεγάλος χαμένος θα είναι και ο κρατικός αερομεταφορέας, η Qatar Airways, που είχε εδραιώσει τη θέση της συνδέοντας την Ασία με την Ευρώπη, μέσω Ντόχα. Μαζί της θα υποστούν ζημία οι αεροπορικές του Αμπού Ντάμπι και του Ντουμπάι, οι Etihad Airways και Emirats, που διέκοψαν όλες τις πτήσεις τους από και προς την Ντόχα, όπως και οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, FlyDubai και Air Arabia. Αναμένεται να επωφεληθούν οι Singapore Airlines και Lufthansa, καθώς την ανταγωνίζονται στα σημαντικότερα δρομολόγιά της.
Οι κατασκευαστικές του Κατάρ κινούνται έως τώρα σε πυρετώδεις ρυθμούς, έχοντας αναλάβει, μεταξύ άλλων, ένα νέο λιμάνι, υπόγειο σιδηρόδρομο και οκτώ στάδια για το Παγκόσμιο Κύπελλο. Θα αντιμετωπίσουν σύντομα ελλείψεις σε τσιμέντο και χάλυβα, που έως τώρα εισάγονταν από τη γειτονική Σαουδική Αραβία. Οι ελλείψεις θα προκαλέσουν αυξήσεις των τιμών και ενδέχεται να οδηγήσουν σε κατάρρευση τον κατασκευαστικό κλάδο. Ανάμεσα στις εταιρείες που θα πληγούν θα είναι η κατασκευαστική Drake & Scull International, που έχει έδρα στο Ντουμπάι και έχει ήδη δρομολογήσει έργα αξίας περίπου 136 εκατ. δολ., σύμφωνα με αναλυτές της Al Ramz Capital. Αναλόγως θα πληγεί και η Arabtec Holding των Εμιράτων, που έχει ξεκινήσει δύο έργα στο Κατάρ, και η Damac Properties Dubai Co., η οποία τον περασμένο μήνα εγκαινίασε την ανέγερση ουρανοξύστη πολυτελών κατοικιών με 31 ορόφους και δύο ακόμη παρόμοια υψηλά κτίρια μέσα στη χώρα.
Πηγή: kathimerini.gr