Οι κινηματογράφοι χάνουν έδαφος στις Ηνωμένες Πολιτείες
Οι επισκέψεις στον κινηματογράφο λιγοστεύουν τον τελευταίo καιρό, εγείροντας ερωτήματα για την πορεία των μεγάλων στούντιο σε έναν κόσμο που η οικιακή ψυχαγωγία αποκτά μεγαλύτερο κοινό και οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο προσεκτικοί με τις δαπάνες τους. Σύμφωνα με δημοσίευμα των New York Times, τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων στους κινηματογράφους των ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 6,3% από τις αρχές του έτους, παρά τις μεγάλες εισπρακτικές επιτυχίες όπως η ταινία «Avengers: Endgame». Η τελευταία ταινία της κινηματογραφικής σειράς Avengers πούλησε εισιτήρια συνολικής αξίας 2,8 δισ. δολαρίων, σε παγκόσμια κλίμακα. Μόνον στις ΗΠΑ εξασφάλισε σχεδόν 860 εκατ. δολάρια στην Disney, τροφοδοτώντας προσδοκίες για μια δυναμική επάνοδο του κινηματογράφου έναντι των πλατφορμών ελεύθερης ροής όπως είναι το Netflix, η Hulu και η Amazon Prime.
Στην πραγματικότητα, όμως, οι επισκέψεις στον κινηματογράφο δεν μπορεί να είναι τόσο συχνές όσο ήταν κάποτε. Σήμερα, τα νοικοκυριά, όχι μόνον στις ΗΠΑ αλλά και στον υπόλοιπο ανεπτυγμένο κόσμο, έχουν γίνει πιο συντηρητικά στις δαπάνες τους καθώς το κόστος διαβίωσης έχει αυξηθεί σε σχέση με τους πραγματικούς μισθούς. Οι πλατφόρμες συνεχούς ροής (streaming) προσφέρουν μια οικονομικότερη εναλλακτική με ανεξάντλητες παραγωγές από όλον τον κόσμο.
Οπως τονίζουν οι New York Times, η μηνιαία συνδρομή για το βασικό πακέτο του Netflix κινείται στα 13 δολάρια. Αναλόγως, η Disney Plus –μια πλατφόρμα που ενσωματώνει τις παραγωγές των Disney, Pixar, «Star Wars», National Geographic και Marvel– θα είναι διαθέσιμη στα αμερικανικά νοικοκυριά στις 12 Νοεμβρίου με μηνιαία συνδρομή 7 δολαρίων. Αρκετά υψηλότερη είναι η τιμή ενός εισιτηρίου στο Λος Αντζελες και στη Νέα Υόρκη, στα 16 και 18 δολάρια, αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια του β΄ τριμήνου του 2019, ο μέσος όρος των τιμών εισιτηρίων στις ΗΠΑ διαμορφώθηκε στα 9,26 δολάρια, δηλαδή χαμηλότερα από τα 9,38 δολάρια που ίσχυαν την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
«Η τιμή των εισιτηρίων δεν ήταν ποτέ εμπόδιο για να επισκεφθεί κανείς τον κινηματογράφο, αλλά είναι σήμερα», σχολιάζει ο Κρις Αρονσον, πρώην επικεφαλής του δικτύου διανομής της 20th Century Fox, που σήμερα διοικεί τη δική του εταιρεία συμβούλων. «Οι πλατφόρμες συνεχούς ροής προσφέρουν τις υπηρεσίες έναντι ενός αρκετά ελκυστικού αντιτίμου που είναι δύσκολο να το συναγωνιστούν οι κινηματογράφοι, εκτός εάν πρόκειται για ορισμένες ταινίες που είναι μεγάλες επιτυχίες», προσθέτει ο ίδιος.
Οικονομικοί αναλυτές αποδίδουν τη μείωση των πωλήσεων εισιτηρίων στη γενικότερη αβεβαιότητα που επικρατεί για την πορεία της οικονομίας. «Είναι ακόμη ένα σημάδι που υποδεικνύει πως η οικονομία είναι εύθραυστη», δηλώνει στους New York Times ο Μαρκ Ζάντι, επικεφαλής οικονομολόγος της Moody’s Analytics. Αναφέρθηκε, επίσης, στις υποτονικές πωλήσεις που σημειώθηκαν σε άλλες δραστηριότητες αναψυχής, όπως είναι τα θεματικά πάρκα της Disney και οι αγώνες του αμερικανικού πρωταθλήματος μπέιζμπολ. Ομως, ο κινηματογράφος είναι αντιμέτωπος με πολλαπλές προκλήσεις, κάτι που φάνηκε την περίοδο από τον Μάϊο μέχρι την χθεσινή αργία, όπου οι αίθουσες εξασφαλίζουν το 40% των ετήσιων πωλήσεων εισιτηρίων στις ΗΠΑ και στον Καναδά. Φέτος σημειώθηκε πτώση 2% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Παράγοντες της βιομηχανίας σημειώνουν πως είναι ανάγκη να ανανεωθεί το περιεχόμενο ώστε να διαφοροποιηθεί και το κοινό στις κινηματογραφικές αίθουσες. Οι μεγαλύτερες επιτυχίες είναι ταινίες δράσης, επιστημονικής φαντασίας και κινουμένων σχεδίων. «Οσο ισχυρό και αν είναι το κοινό για τους υπερήρωες και σίκουελς, περιορίζουμε τους εαυτούς μας σε ένα συγκεκριμένο κοινό, εις βάρος μας», σχολιάζει ο Τόμας Ρόθμαν, υψηλόβαθμο στέλεχος της Sony Pictures Entertainment.
Πηγή: kathimerini.gr