Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για τα μικρά μοντέλα της Fiat
Τα εμβληματικά μικρά αυτοκίνητα της Fiat, τα 500αράκια και τα οχήματα 1.000 κυβικών, που ταυτίστηκαν με την εταιρεία, στήριξαν τη μεταπολεμική οικονομία της Ευρώπης και το όνειρο της ευημερίας και αγαπήθηκαν πολύ στους δρόμους αλλά και στο σινεμά, θα περάσουν σύντομα στην ιστορία, τουλάχιστον στη σημερινή μορφή τους με τα συμβατικά καύσιμα. Kι αυτή είναι μία από τις συνέπειες της συγχώνευσης Fiat Chrysler Automobiles (FCA) και Peugeot Citroen (PSA), όπως και το ενδεχόμενο να περικοπούν θέσεις εργασίας και να κλείσουν εργοστάσια. Οπως ανέφερε ο Μάικ Μάνλεϊ, διευθύνων σύμβουλος της Fiat Chrysler Automobiles, έχει υψηλό κόστος η μετατροπή των οχημάτων μικρού κυβισμού, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στους πολύ αυστηρότερους διεθνείς κανόνες για τα επίπεδα εκπομπών ρύπων. Αυτό επηρεάζει τα σχέδια της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία σκέπτεται να διακόψει την κατασκευή αυτών των οχημάτων και να στρέψει την πελατεία της σε κατηγορία μεγαλύτερων αυτοκινήτων, με βελτιωμένα περιθώρια κέρδους, όπως αναφέρει ο ειδικευμένος ιστότοπος Automotive News Europe. Τα αυτοκίνητα μικρού κυβισμού συνολικά πρέπει να εξοπλιστούν με περίπλοκους καταλύτες, που τα κάνουν ακριβότερα. «Αυτό θα αναγκάσει ορισμένους παίκτες να φύγουν από την αγορά λόγω πολύ υψηλών επενδύσεων», λέει στο Reuters o Φελίπε Μουνιόζ, αναλυτής της εταιρείας επιχειρηματικών προβλέψεων JATO Dynamics.
Λόγου χάρη, εκείνα τα μοντέλα της FCA που κυριαρχούν στα μικρά αυτοκίνητα είναι τα Fiat 500 και Panda, αλλά γηράσκουν και χρειάζεται να αντικατασταθούν. Το τρίθυρο 500αράκι επανήλθε το 2007 ως ένα αμάξι με ρετρό πινελιές, φέρνοντας στη μνήμη και το αρχικό μοντέλο του 1957. Οι πωλήσεις του στην ευρωπαϊκή αγορά μειώθηκαν 9% το πρώτο εξάμηνο τρέχοντος σε 101.150 οχήματα, ενώ το Panda τρίτης γενιάς τέθηκε σε κυκλοφορία τον Φεβρουάριο του 2012. Οι πωλήσεις του αυξήθηκαν 15% σε 105.534 οχήματα το πρώτο εξάμηνο και θεωρείται το κορυφαίο στην κατηγορία του στην Ευρώπη, αλλά δεν μπορεί να συνεχίσει στην υπάρχουσα μορφή του. Ο κ. Μάνλεϊ δεν έδωσε χρονοδιάγραμμα των αλλαγών, αλλά ένα είναι σίγουρο: μέσα από τη συγχώνευση FCA – PSA, η πρώτη θα έχει πρόσβαση σε πλατφόρμες της δεύτερης για μικρότερoυ κυβισμού οχήματα (π.χ. τα Opel Corsa και Peugeot 208), τα οποία κυκλοφορούν και σε ηλεκτρική εκδοχή, όπως αναφέρει ο Automotive News Europe.
Κλείσιμο εργοστασίωνΑν και οι Fiat και Peugeot είχαν δεσμευθεί να μην κλείσουν εργοστάσια όταν συγχωνευθούν, τελικά ίσως χρειαστεί να το κάνουν. Η απόφαση της συμμαχίας τους συμπίπτει με περίοδο υποχώρησης της ζήτησης ειδικά για τα μικρά αυτοκίνητα, όπου και οι δύο εταιρείες είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένες, παρατηρεί το Reuters. Οπως αναφέρει σε δημοσίευμά του, o νέος όμιλος θα έχει πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της τάξεως των σχεδόν 6 εκατομμυρίων αυτοκινήτων. Στην όλη πιεστική συνθήκη προστίθεται και η επιτακτική ανάγκη συμμόρφωσης στα όρια εκπομπών ρύπων το 2021 και το 2025 βάσει των ευρωπαϊκών κανόνων. Η FCA καλείται να ενσωματώσει τους αποδοτικότερους κινητήρες της PSA, θέτοντας εν αμφιβόλω την επιβίωση των εργοστασίων κατασκευής κινητήρων της σε Ιταλία και Πολωνία. Ηδη η Peugeot Citroen έχει βοηθήσει την Opel, που εξαγόρασε το 2017, να σημειώσει πρόοδο στη συμμόρφωση με τα όρια στις εκπομπές ρύπων. Παρείχε τη δική της πλατφόρμα μικρών οχημάτων, αλλά και τους κινητήρες της για να τοποθετηθούν και στο εργοστάσιο της Opel στη Σαραγόσα της Ισπανίας. Σύμφωνα με όσα αναφέρει, τέλος, το Reuters, η ίδια πλατφόρμα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για τα μοντέλα με το εμπορικό σήμα της Lancia, της Alfa Romeo και της Fiat, ώστε να υπάρξουν οφέλη από τις οικονομίες κλίμακος.
Πηγή: kathimerini.gr