Μόδα πιο φιλική στο περιβάλλον από νεοφυείς εταιρείες
Η πανδημία έχει και θετικό πρόσημο πέραν των σαρωτικών δυσμενών συνεπειών στην παγκόσμια οικονομία. Οσο κι αν ο κλάδος του λιανεμπορίου και ειδικά της ένδυσης και της υπόδυσης δέχθηκε σφοδρό κτύπημα, που είχε ως αποτέλεσμα πολλές χρεοκοπίες ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες (JC Penney, Tailored Brands) ή μαζικό κλείσιμο καταστημάτων (Zara) και αναδιοργάνωση δραστηριοτήτων (M&S, H&M κ.ά.), συντελέστηκαν και σημαντικές αλλαγές με γνώμονα τη βιωσιμότητα.
Το ότι οι εν λόγω όμιλοι και άλλοι στον κλάδο υποχρεώθηκαν να ακυρώσουν παραγγελίες τόνων ρούχων εξαιτίας της καραντίνας έκανε τους ανθρώπους να γίνουν πολύ πιο συνειδητοί ως προς την προέλευση και τα υλικά των ενδυμάτων και αξεσουάρ τους. Τώρα πλέον δεν είναι «της μόδας» να καταναλώνεις, αλλά να ανακυκλώνεις, και αυτό το αντιλαμβάνεται η αγορά.
Στη Γηραιά Ηπειρο γεννιούνται ολοένα και πιο πολλές νεοφυείς εταιρείες οι οποίες επιδιώκουν να ανταποκριθούν στη ζήτηση αυτή προσφέροντας ρούχα προς ενοικίαση (βάσει όλων των προδιαγραφών υγιεινής), ενδύματα φτιαγμένα με φροντίδα για το περιβάλλον και χωρίς ζωικές ύλες, αλλά και φυτεύοντας δένδρα για κάθε αγορά προϊόντος.
Στο παρελθόν είχαν βρεθεί στο στόχαστρο μεγάλες αλυσίδες ρούχων είτε διότι χρησιμοποιούσαν παιδιά ως εργαζομένους στην παραγωγή των προϊόντων τους είτε γιατί αντλούσαν πρώτες ύλες καταστρέφοντας φυσικούς πόρους. Τα τελευταία δέκα χρόνια πολλές εταιρείες οργάνωσαν προγράμματα συλλογής και ανακύκλωσης μεταχειρισμένων ρούχων, μείωσης των πλαστικών μιας χρήσης και του ανθρακικού αποτυπώματός τους. Στο πλαίσιο της συνόδου της «Ομάδας των Επτά», πέρυσι, συνήφθη το Σύμφωνο της Μόδας με τη συμμετοχή 50 εταιρειών, που αντιστοιχούν σε πάνω από 200 εμπορικά σήματα, με στόχο την άμβλυνση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, την αποκατάσταση της βιοποικιλότητας και την προστασία των ωκεανών. Η λονδρέζικη Pursuit The Label, που ιδρύθηκε από τις επιχειρηματίες Αναμπελ Χάμφρεϊ και Χάνα Ντέικιν, δημιουργεί μαγιό από εναλλακτικό νάιλον, που προέρχεται από 100% πλαστικά απορρίμματα των θαλασσών και ανακυκλωμένα δίχτυα (αυτά που προκαλούν τον θάνατο σε χελώνες, φώκιες κ.ά.).
Στη Rotation, μια άλλη νεοφυή επιχείρηση, δίνεται η δυνατότητα ενοικίασης ρούχων αναγράφοντας στο καθένα τον βαθμό βιωσιμότητάς του. Επίσης, οι ιδρυτές της συνεργάζονται με εταιρεία οικολογικού καθαρισμού και επιδιορθώσεων για τα παλαιότερα ρούχα. Οι χρήστες της Rotation ανέρχονται σε 20.000, ενώ μέσα στην καραντίνα αυξήθηκαν κατά 60%.
Η SupplyCompass, που στηρίζεται από επενδυτικά καινοτόμα κεφάλαια, δημιουργεί λογισμικό για τη βιομηχανία της μόδας ώστε να απλοποιήσει την αναζήτηση βιώσιμων υλικών και να καταστήσει πιο αποδοτική την προμηθευτική αλυσίδα. Η Public Fibre είναι μια ψηφιακή αγορά βιώσιμων ρούχων για άνδρες, η οποία συνεργάζεται με διάφορες οργανώσεις και φυτεύει 10 δένδρα για κάθε αγορά, ως δράση κατά της αποψίλωσης δασών.
Τέλος, η τεχνολογική meepl, που ιδρύθηκε στη Ζυρίχη από φοιτητές του τομέα μηχανικών υπολογιστών, προσφέρει σάρωμα σώματος τριών διαστάσεων μέσω κινητού, με το οποίο μπορεί κάποιος να κάνει αγορές ηλεκτρονικά σε ένα ψηφιακό δοκιμαστήριο χωρίς να επιλέξει λάθος νούμερο ή να αγοράσει άχρηστα ρούχα (που μάλλον θα καταλήξουν στα σκουπίδια).
Πηγή: kathimerini.gr