Μηδενικές οι νέες παραγγελίες για τη ναυπήγηση πλοίων
Τα ναυπηγεία βρίσκονται σε βαθιά ύφεση λόγω κορωνοϊού, όπως υπογραμμίζει σε σχετικό της δημοσίευμα η Deutsche Welle. Οποιος ζει ή εργάζεται με θέα στο λιμάνι έχει ένα σαφές πλεονέκτημα, διότι με μια ματιά μπορεί να κάνει μια πολύ αξιόπιστη διαπίστωση σχετικά με την κατάσταση της οικονομίας. Οσο περισσότερα πλοία μεταφοράς κοντέινερ υπάρχουν και όσο περισσότερα εμπορεύματα μεταφέρουν αυτά, τόσο καλύτερα είναι η οικονομία. Ενας οικονομικός συντάκτης της DW έχει το προνόμιο να βλέπει τον Ρήνο, και τις τελευταίες εβδομάδες παρατηρεί και πάλι περισσότερα πλοία, φορτωμένα με όλο και περισσότερα εμπορευματοκιβώτια. Μπορεί να συμπεράνει κανείς ότι οι δυσκολίες για την οικονομία εξαιτίας του κορωνοϊού πέρασαν;
Και ενώ οι θαλάσσιες επιχειρήσεις ανακάμπτουν και αρχίζουν σταδιακά να εξομαλύνονται, γεγονός που παρατηρούν με ανακούφιση οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι εταιρείες διαχείρισης των λιμανιών, δεν συμβαίνει το ίδιο και με άλλους συναφείς κλάδους, όπως είναι η ναυπηγική. Σύμφωνα με την εταιρεία Clarkson, ο αριθμός των νέων πλοίων, που παραδόθηκαν παγκοσμίως, μειώθηκε κατά ένα πέμπτο το πρώτο εξάμηνο του 2020 και στη Γερμανία μειώθηκε, μάλιστα, κατά 28%, σύμφωνα με την Ενωση Ναυπηγικής και Ναυτιλιακής Τεχνολογίας (VSM) στο Αμβούργο. Στη Γερμανία, κατά τη διάρκεια της κρίσης, πολλά ναυπηγεία μείωσαν την παραγωγή τους, περιόρισαν το εργατικό δυναμικό, κάποιοι υπάλληλοι εργάστηκαν με μειωμένο ωράριο, ενώ μειώθηκαν και οι υπερωρίες.
Οταν ξεκίνησε η κρίση του κορωνοϊού, τα βιβλία παραγγελιών ήταν τόσο γεμάτα όσο ποτέ άλλοτε. «Μέχρι στιγμής δεν έχουν ακυρωθεί παραγγελίες», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της VSM, Ράινχαρντ Λίκεν, στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων. Ωστόσο, φοβάται το άμεσο μέλλον. «Οι προοπτικές είναι πραγματικά δραματικές», λέει.
Από την αρχή της κρίσης δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου παραγγελίες σε όλο τον κόσμο για νέα πλοία. Αυτό ισχύει τόσο για φορτηγά όσο και για επιβατηγά πλοία. «Οι ναυτιλιακές εταιρείες περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση όσον αφορά την κατανάλωση, την παραγωγή και τον όγκο των φορτίων και αναβάλλουν τις προγραμματισμένες παραγγελίες για το μέλλον. Υπάρχουν όμως πολλά να κάνουμε», τονίζει ο κ. Λίκεν. Δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες επενδύσεις και χρειάζονται νέες κατασκευές, που να είναι πιο οικονομικές και πιο φιλικές στο περιβάλλον.
Τέλος, όπως αναφέρει η Deutsche Welle, τα γερμανικά ναυπηγεία έχουν τώρα εναποθέσει τις ελπίδες τους σε ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία αποσκοπούν επίσης στην προώθηση φιλικών προς το κλίμα μέτρων.
Πηγή: kathimerini.gr