Μέγα κόστος για την παγκόσμια οικονομία από το «μποτιλιάρισμα» του Σουέζ
Θαλάσσιο… μποτιλιάρισμα επικών διαστάσεων αναφέρεται πλέον βορείως και νοτίως της Διώρυγας του Σουέζ, που αναμένεται να κοστίσει δισεκατομμύρια στην παγκόσμια αγορά ενώ έχει ήδη ανεβάσει την παγκόσμια τιμή του πετρελαίου και το κόστος ναύλωσης κοντέινερ.
Το σφηνωμένο εδώ και μισή εβδομάδα στη διώρυγα γιγάντιο πλοίο μεταφοράς κοντέινερ Ever Given έχει προκαλέσει σοβαρό πρόβλημα στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά αποκόπτοντας από το πρωί της Τρίτης την Ευρώπη από την Ασία.Υπολογίζεται ότι σε καθημερινή βάση διακινούνται αγαθά αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέσω του καναλιού του Σουέζ, που τώρα αναμένουν φορτωμένα σε δεκάδες πλοία στον βορρά, τον νότο και στα μέσα της διώρυγας.Εκτιμήσεις μάλιστα κάνουν λόγο για εργασίες ημερών που θα απαιτηθούν ώστε να απομακρυνθεί το τεράστιο κοντέινερσιπ που έχει προσαράξει, λόγω έντονων ανέμων τα ξημερώματα της Τρίτης.
Ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk και η γερμανική Hapag-Lloyd ανέφεραν την Πέμπτη ότι εξετάζουν να εκτρέπουν τα πλοία τους ώστε να περνούν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μια παράκαμψη πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων γύρω από την αφρικανική ήπειρο. Πιθανή παράκαμψη του Σουέζ με τον περίπλου της Αφρικής, όπως γινόταν έως πριν… ενάμιση αιώνα υπολογίζεται ότι πέραν της καθυστέρησης συνιστά πρόσθετο κόστος 300.000 δολαρίων σε καύσιμα.
Όπως μάλιστα επισημαίνει το Money Review, το τελευταίο πράγμα που χρειαζόταν τώρα το διεθνές εμπόριο ήταν να κλείσει η αρτηρία από την οποία περνά το 12% των εμπορευμάτων που διακινείται μέσω θαλάσσης στον κόσμο. Κάθε μέρα που περνά χωρίς να ανοίγει η Διώρυγα, περίπου 3-5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου καθυστερούν να φτάσουν στον προορισμό τους.
Ο Μοχάμπ Μαμίς, σύμβουλος του Αιγύπτιου προέδρου Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι σε θέματα λιμένων, δήλωσε αργά την Πέμπτη στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι η ναυσιπλοΐα θα αποκατασταθεί «μέσα σε 48 με 72 ώρες το πολύ».
«Έχω εμπειρία με πολλές επιχειρήσεις διάσωσης αυτού του τύπου και, ως πρώην πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, γνωρίζω κάθε εκατοστό του καναλιού», πρόσθεσε ο Μαμίς, που επέβλεψε την πρόσφατη επέκταση αυτής της θαλάσσιας διόδου, από όπου περνά, σύμφωνα με ειδικούς, περίπου το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.
Ωστόσο μερικές ώρες νωρίτερα η ολλανδική εταιρία Smit Salvage είχε προβλέψει ότι η επιχείρηση μπορεί να κρατήσει «ημέρες ακόμα και εβδομάδες».
Πηγή: kathimerini.gr