Ιταλία: Στροφή στις online πωλήσεις και άλμα στις εξαγωγές προϊόντων
Μια σημαντική αύξηση των εξαγωγών της σε προϊόντα δίνει νέα ώθηση στην οικονομία της Ιταλίας. Σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην αποφασιστικότητα που έδειξαν ακόμη και ηλικιωμένοι έμποροι οι οποίοι διατηρούσαν μικρά καταστήματα από τη δεκαετία του 1970. Οταν η πανδημία τους ανάγκασε να κατεβάσουν τα ρολά τους χωρίς να ξέρουν πότε θα τα ξανανοίξουν, κατάλαβαν ότι μοναδικός τρόπος για να επιβιώσουν ήταν να στραφούν στις πωλήσεις online. Και το κατάφεραν, αν και πολλοί από αυτούς ήταν στα πρόθυρα της συνταξιοδότησης.
Οι εξαγωγές προϊόντων της Ιταλίας έχουν σημειώσει συνολικά αύξηση 6% από τον Ιανουάριο μέχρι τον Απρίλιο. Είναι το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών της Ευρωζώνης και θεαματικό αν συγκριθεί με την αύξηση μόλις 1% που σημείωσαν το ίδιο διάστημα οι εξαγωγές της Γαλλίας και της Γερμανίας. Το αποτέλεσμα ήταν η διεύρυνση που έχει σημειώσει το εμπορικό πλεόνασμα της Ιταλίας από την αρχή της πανδημίας. Οι online λιανικές πωλήσεις σημείωσαν αύξηση πάνω από 50% τον Ιανουάριο του περασμένου έτους, υπερβαίνοντας αισθητά τον μέσο όρο της Ευρωζώνης που ήταν 42%. Η Ιταλία ήταν, όμως, η χώρα της Ευρωζώνης που είχε μείνει πίσω στην ψηφιακή τεχνολογία. Το 2015, ακριβώς ένα χρόνο προτού υιοθετήσει η Ρώμη το σχέδιό της να αυξήσει τις επενδύσεις στην τεχνολογία, ούτε μία στις 10 μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Ιταλίας δεν προσέφερε τα προϊόντα της online, δηλαδή περίπου το ήμισυ από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Το ποσοστό αυτό έχει τώρα βελτιωθεί κατά 6 εκατοστιαίες μονάδες, αλλά και πάλι η μεγάλη πλειονότητα των επιχειρήσεων λιανικών πωλήσεων παραμένει χωρίς online δραστηριότητα. Ετσι η παραγωγικότητα των ιταλικών επιχειρήσεων όχι μόνο δεν επλήγη από την κρίση, αλλά ενισχύθηκε σε πραγματικούς όρους. Μιλώντας στους Financial Times για το θέμα, ο Αντρέα Μπάσο, διευθυντής πωλήσεως στην Aptos Italy που προμηθεύει με τεχνολογία τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τόνισε πως πολλές επιχειρήσεις αντιμετώπισαν «άκρως περιοριστικές συνθήκες» στη διάρκεια της πανδημίας και έτσι «αναγκάστηκαν να επινοήσουν δημιουργικές λύσεις που επιτάχυναν τη διαδικασία της ψηφιοποίησης».
Οπως τονίζει ο ίδιος, «ειδικότερα οι πολύ μικρές επιχειρήσεις συνειδητοποίησαν τη σημασία που θα είχε μια ακαριαία αντίδρασή τους εφόσον ήθελαν να ανταγωνιστούν». Ο Ντάριο Καρόζι, επικεφαλής της εταιρείας Mondo Convenienza που σχεδιάζει και πουλάει έπιπλα, ανέφερε στη βρετανική εφημερίδα πως η επένδυσή του στον ψηφιακό του βραχίονα ήταν αυτή που κράτησε τον κύκλο εργασιών της εταιρείας στο 70% του συνήθους επιπέδου της, ακόμη και στη χειρότερη φάση της πανδημίας. Η ψηφιοποίηση και η καινοτομία βρίσκονται, άλλωστε, στον πυρήνα του φιλόδοξου μεταρρυθμιστικού προγράμματος της Ιταλίας για τη μετά την πανδημία περίοδο. Ο πρωθυπουργός της χώρας Μάριο Ντράγκι ανέλαβε στις αρχές του έτους με την υπόσχεση ριζικής αναμόρφωσης της αναχρονιστικής γραφειοκρατίας της Ιταλίας, καθώς και του απαρχαιωμένου νομικού της συστήματος. Σχεδιάζει μάλιστα να χρησιμοποιήσει για την ψηφιοποίηση της οικονομίας αλλά και για έργα υποδομής, για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και για σχέδια προστασίας του περιβάλλοντος, και τέλος για την παιδεία και την υγεία τα 205 δισ. ευρώ που αναλογούν στη Ρώμη από το Ταμείο Ανάκαμψης. Σε πρόσφατη ομιλία του χαρακτήρισε την ψηφιοποίηση «προτεραιότητα υπέρτατης σημασίας» προκειμένου να μειωθεί η κοινωνικοοικονομική ανισότητα στη χώρα αλλά και να μπορέσει να ανακάμψει η οικονομία της από την κρίση της πανδημίας.
Πηγή: kathimerini.gr