Η Αστυπάλαια μπαίνει στην… πρίζα στις 2 Ιουνίου
Την εκκίνηση του προγράμματος «Astypalaia 4.0» θα κηρύξει στις 2 Ιουνίου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος θα μεταβεί στο νησί για τον σκοπό αυτό συνοδευόμενος από τους κ. Ακη Σκέρτσο, Γιώργο Γεραπετρίτη, Κώστα Σκρέκα, Γιάννη Κεφαλογιάννη, Στέλιο Πέτσα και Κώστα Φραγκογιάννη. Το «παρών» στο νησί θα δώσουν και στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen, η οποία, στο πλαίσιο μνημονίου συνεργασίας που υπέγραψε τον Νοέμβριο του 2020 με την ελληνική κυβέρνηση, συμμετέχει στο πρόγραμμα μετατροπής της Αστυπάλαιας σε πρότυπο «πράσινο» νησί.
Η Volkswagen, παρουσία του πρωθυπουργού και των άλλων κυβερνητικών αξιωματούχων, θα παραδώσει στις τοπικές αρχές τέσσερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ένα ηλεκτρικό σκούτερ, ένα για τον δήμο, ένα για το Λιμενικό, ένα για την Αστυνομία και ένα για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, για τη φόρτιση των οποίων έχει εγκαταστήσει φορτιστές, μαζί με έξι ακόμη φορτιστές ελεύθερης πρόσβασης. Ο πρωθυπουργός, από την πλευρά του, αναμένεται να ανακοινώσει ενισχυμένα κίνητρα για την αντικατάσταση του συμβατικού στόλου αυτοκινήτων του νησιού με ηλεκτρικά αλλά και την έναρξη του διαγωνισμού για την κατασκευή του υβριδικού σταθμού που θα παράγει ενέργεια για την κάλυψη των αναγκών του νησιού σε αντικατάσταση των ρυπογόνων μονάδων ντιζελοπαραγωγής της ΔΕΗ. Η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα επιδοτηθεί σε ποσοστό 40% και μέχρι του ποσού των 12.000 ευρώ, ποσό διπλάσιο από την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που εφαρμόζεται για ολόκληρη τη χώρα. Με επιπλέον 3.000 ευρώ θα επιδοτείται η απόσυρση συμβατικού αυτοκινήτου. Η αγορά ηλεκτρικού δικύκλου για τους κατοίκους της Αστυπάλαιας επιδοτείται με ποσοστό 20% και έως 1.600 ευρώ, με επιπλέον 800 ευρώ για την απόσυρση, και των ταξί με 4.500 ευρώ. Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα η επιδότηση φτάνει στο 40% και μέχρι του ποσού των 800 ευρώ, ενώ στα 500 ευρώ ανέρχεται η επιδότηση για απόκτηση «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης.
Τα υψηλά κίνητρα, πάντως, έχουν κινητοποιήσει και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες του κλάδου, πέραν της Volkswagen, οι οποίες προετοιμάζουν πακέτα προσφορών για να αποσπάσουν μερίδιο από τα 1.500 συμβατικά αυτοκίνητα του νησιού. Το project «Astypalaia 4.0» φιλοδοξεί να μετατρέψει το νησί σε παγκόσμιο πρότυπο ηλεκτροκίνησης και ενεργειακής αυτονομίας μέσω ΑΠΕ. Περιλαμβάνει ολοκληρωμένο σχέδιο μετακινήσεων με ηλεκτρικά οχήματα, υποδομές ολοκληρωμένου δικτύου φόρτισης, εισαγωγή καινοτόμων υπηρεσιών συγκοινωνίας κατά παραγγελία μέσω ψηφιακών εφαρμογών, υπηρεσίες διαμοιρασμού οχημάτων, e-μοτοποδηλάτων και e-ποδηλάτων που θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι πολίτες οποιαδήποτε ώρα της ημέρας και της χρήσης ΑΠΕ, όπως και δοκιμής νέων τεχνολογιών στην αυτόνομη οδήγηση. Περιλαμβάνει επίσης έναν υβριδικό σταθμό παραγωγής ΑΠΕ ισχύος 3 MW.
Το ΥΠΕΝ καταρτίζει τις προδιαγραφές του έργου, ενώ έχει υποβάλει στην Κομισιόν μηχανισμό έγκρισης για την αποζημίωση της ενέργειας που θα παράγεται, πάνω στο οποίο θα στηριχτεί η εγκατάσταση υβριδικών σταθμών και σε άλλα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Το συνολικό project για την Αστυπάλαια ανέρχεται σε 20 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η Volkswagen, βάσει της συμφωνίας, θα πρέπει να καταβάλει τα πρώτα 3 εκατ. ευρώ για το δίκτυο φόρτισης. Πληροφορίες, ωστόσο, φέρουν το έργο της υποδομής δικτύου φόρτισης να ανατίθεται τελικά στον ΔΕΔΔΗΕ.
Το επόμενο «πράσινο» νησί που θα αναπτυχθεί κατά το μοντέλο της Αστυπάλαιας είναι η Χάλκη. Το έργο θα προχωρήσει σε συνεργασία με τις γαλλικές εταιρείες Citroën, Vinci Energie και Akuo Energy Greece και η σχετική υπογραφή συμφωνίας αναμένεται μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου.
Το ΥΠΕΝ έχει δρομολογήσει ένα πρόγραμμα «πρασινίσματος» των μη διασυνδεδεμένων νησιών, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με πόρους ύψους 750-800 εκατ. ευρώ.
Πηγή: kathimerini.gr