Η ανάκαμψη άργησε, αλλά ήρθε, στην αγορά των σούπερ γιοτ
Από τα ακριβά «παιχνίδια» που αγοράζουν οι δισεκατομμυριούχοι, κανένα δεν είναι τόσο ακριβό όσο ένα σούπερ γιοτ. Τα συγκεκριμένα σκάφη έχουν συνήθως μήκος πάνω από 100 μέτρα, κοστίζουν δεκάδες ή και εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια να τα αγοράσει κανείς και δεκάδες εκατομμύρια τον χρόνο να τα συντηρήσει, ενώ η αξία τους δεν ανεβαίνει σχεδόν ποτέ. Και όμως, οι πολύ πλούσιοι εξακολουθούν να αγοράζουν αυτά τα πολύ ακριβά «παιχνίδια». Αμέσως μετά το ξέσπασμα της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης, η αγορά των σούπερ γιοτ είχε υποχωρήσει κατά 90%, καθώς ακόμη και όσοι εξακολουθούσαν να διαθέτουν τα απαραίτητα μετρητά δίσταζαν να τα ξοδέψουν. Τα ναυπηγεία που κατασκευάζουν τα υπερπολυτελή γιοτ είχαν μειωθεί στα μισά, καθώς είχε περιοριστεί και ο αριθμός υποψήφιων αγοραστών. Δέκα χρόνια μετά, η κατάσταση είχε αλλάξει δραστικά. Από την αρχή του έτους μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου, πελάτες διαφόρων εθνικοτήτων είχαν αγοράσει σχεδόν 300 σούπερ γιοτ, ενώ το 2017 είχαν αγοράσει 249 σούπερ γιοτ. Η αθροιστική αξία των σκαφών που είχαν πουληθεί το 2017 είχε ανέλθει στα 2,6 δισ. δολάρια, αυξημένη κατά 21% σε σύγκριση με το 2016, σύμφωνα με την εταιρεία Superyacht Intelligence Agency. Βέβαια οι πιθανοί πελάτες αυτής της εξαιρετικά αποκλειστικής αγοράς είναι λίγοι, όπως φαντάζεστε.
Η αξία των 25 πιο ακριβών σούπερ γιοτ είναι μεγαλύτερη από 7,5 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την εταιρεία αποτίμησης αξίας σκαφών VesselsValue. «Υπολογίζουμε πως ο αριθμών των πολύ πλουσίων που δίνουν κατεύθυνση στην αγορά είναι μεταξύ 1.500 και 2.000 ατόμων», λέει στο Bloomberg ο Ουίλιαμ Μάτιεσον, διευθυντής στη Superyacht Group. «Τον ρόλο καταλύτη παίζουν τύποι που θα αγοράσουν ένα σκάφος, θα το πουλήσουν στην αγορά μεταχειρισμένων και στη συνέχεια θα αγοράσουν ένα μεγαλύτερο σκάφος. Ξέρουν πραγματικά τι αγοράζουν και μπορούν να περιορίσουν το περιθώριο κέρδους των ναυπηγείων», προσθέτει. Σύμφωνα με τον Σαμ Τάκερ, επικεφαλής σούπερ γιοτ στη VesselsValue, σήμερα εξακολουθούν να πλέον στις θάλασσες 6.245 σούπερ γιοτ, με συνολική αξία 77,3 δισ. δολάρια, και το παλαιότερο εκ των οποίων είχε ναυπηγηθεί το 1880.
Το ακριβότερο σούπερ γιοτ στον κόσμο ανήκει, σύμφωνα με τη VesselsValue, στον Αλισερ Ουσμάνοφ από το Ουζμπεκιστάν, ονομάζεται «Dilbar», έχει μήκος 156 μέτρα, ναυπηγήθηκε το 2016 και το κόστος του είχε ανέλθει στα 594 εκατ. δολάρια, δηλαδή λίγο περισσότερο από το 10% της εκτιμώμενης περιουσίας που κατέχει ο Ουσμάνοφ. Ακολουθεί το μήκους 164 μέτρων «Fulk Al Salamah» του Καμπόος μπιν Σαΐντ αλ Σαΐντ, σουλτάνου του Ομάν, με εκτιμώμενο κόστος τα 518 εκατ. δολάρια. Οσο γερνάει ένα σούπερ γιοτ τόσο αυξάνεται και το κόστος συντήρησής του, τα τέλη λιμανιού, το κόστος των καυσίμων και το κόστος μισθοδοσίας του πληρώματος. Οι φιλόδοξοι μελλοντικοί ιδιοκτήτες ενός σούπερ γιοτ θα πρέπει να υπολογίζουν πως το κόστος λειτουργίας του κυμαίνεται γύρω στο 10% του κόστους αγοράς του. Η αμερικανική αγορά κυριαρχεί (και) στον χώρο των σούπερ γιοτ, χάρη στην παρουσία πολλών πολυεκατομμυριούχων και την αγάπη των Αμερικανών για τη θάλασσα, ωστόσο πολλά από τα ακριβότερα σούπερ γιοτ στον κόσμο ανήκουν σε Ρώσους και σε δισεκατομμυριούχους από τη Μέση Ανατολή, που εξοπλίζουν τα σκάφη τους με ιδιωτικά υποβρύχια, αλεξίσφαιρα παράθυρα, ελικόπτερα και υδροπλάνα.
Πηγή: kathimerini.gr