Επιχείρηση «αυτάρκεια σε τσιπ» στην Ευρώπη
Η Ε.Ε. αποσκοπεί να ελαττώσει την εξάρτησή της από τη νοτιοανατολική Ασία και τις ΗΠΑ ως προς τον εφοδιασμό των βιομηχανιών της σε ημιαγωγούς, θέτοντας ως στόχο να κατασκευάζει το 20% της παγκόσμιας παραγωγής από το λιγότερο του 10% σήμερα. Η αφορμή δόθηκε από τις μεγαλύτερες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Volkswagen και Daimler, οι οποίες υποχρεώθηκαν να περικόψουν αισθητά την παραγωγή τους εξαιτίας της έλλειψης σε ημιαγωγούς (τσιπ). Το ζητούμενο είναι η κατασκευή τσιπ μικρότερων από 10 νανόμετρα με τελική διάσταση τα 2 νανόμετρα, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες για τα διασυνδεδεμένα αυτοκίνητα, τα ασύρματα συστήματα τηλεπικοινωνίας 5ης γενιάς, τους υπολογιστές υψηλής απόδοσης και άλλα προϊόντα. Αξίζει να επισημανθεί, όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Bloomberg, πως οι δύο κορυφαίοι όμιλοι στο πεδίο είναι η ταϊβανέζικη Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) και η νοτιοκορεατική Samsung Electronics, που κατασκευάζουν τα πιο καινοτομικά τσιπ. Ισως να μπορούσαν και να συμπράξουν με ευρωπαϊκές ομόλογες στο πλαίσιο των σχεδίων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αλλά τίποτα δεν έχει ακόμα αποφασιστεί, δήλωσε αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών της Γαλλίας.
Εντονες ελλείψεις
Τα σχέδια αρθρώνονται σε μία κρίσιμη περίοδο, κατά την οποία οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Γηραιάς Ηπείρου βρίσκονται αντιμέτωπες με ελλείψεις ημιαγωγών. Η μεγαλύτερη του κλάδου, η Volkswagen, μείωσε κατά χιλιάδες οχήματα την παραγωγή της, ενώ η Daimler AG δήλωσε πως κάνει ό,τι μπορεί για να ελαχιστοποιήσει τις συνέπειες από τη συμφόρηση του εφοδιασμού σε ολόκληρο τον κλάδο. Το καίριο συμπέρασμα από την όλη κατάσταση, η οποία ίσως αποδειχθεί βραχείας διάρκειας, είναι ότι κατέστησε οδυνηρά οφθαλμοφανές την εξάρτηση της Ευρώπης από την εισαγόμενη τεχνολογία. Ενδεχομένως οι προσπάθειες της Ε.Ε. και υπό την καθοδήγηση του Ευρωπαίου επιτρόπου Βιομηχανίας Τιερί Μπρετόν να πρέπει να στραφούν στην εκ νέου ανάπτυξη ενός υπάρχοντος χυτηρίου ημιαγωγών ή την κατασκευή νέου, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές. Για την ιστορία θα πρέπει να αναφερθεί ότι η Ευρώπη μέχρι πριν από είκοσι χρόνια αποτελούσε κόμβο εργοστασίων κατασκευής ημιαγωγών. Ωστόσο, έκτοτε προχώρησε σε δραστική μείωση της παραγωγής της. Οι σχεδιαστές τσιπ για χρήση σε αυτοκίνητα, όπως οι ΝXP Semiconductors και Infineon Technologies προτιμούσαν να αναθέτουν σημαντικό τμήμα της παραγωγής τους σε γίγαντες όπως η TSMC και άλλα χυτήρια. Οταν οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλησαν να αυξήσουν τις παραγγελίες στα τέλη του 2020, κατέβαλαν μεγάλη προσπάθεια να καλύψουν τις ανάγκες τους, διότι τα διαθέσιμα εξαρτήματα είχαν δοθεί σε εταιρείες άλλων κλάδων, όπως εκείνες, που κατασκευάζουν έξυπνα κινητά τηλέφωνα.
Πέρυσι η Ευρωπαϊκή Ενωση αναφέρθηκε στον στόχο του 20% της παγκόσμιας παραγωγής σε ημιαγωγούς με κριτήριο την αξία τους, αν και δεν επεκτάθηκε σε λεπτομέρειες. Οπως τόνισε ο Τιερί Μπρετόν, «δεν μπορούμε να μιλάμε για ψηφιακή κυριαρχία της Ευρώπης, χωρίς η ίδια να έχει αυτονομία και αυτάρκεια στο πεδίο της μικροηλεκτρονικής». Η Κομισιόν δήλωσε, πάντως, ότι θα προωθήσει μία συμμαχία στο πεδίο της μικροηλεκτρονικής, η οποία θα περιλαμβάνει τους μεγαλύτερους κατασκευαστές τσιπ της Ευρώπης και πιθανώς και αυτοκινητοβιομηχανίες και τηλεπικοινωνιακούς ομίλους. Κατά τους αναλυτές, η αφύπνιση της Ευρώπης παρατηρείται με μεγάλη καθυστέρηση και είναι περιορισμένης κλίμακας, όταν η Κίνα, η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ προσπαθούν είτε να ενισχύσουν την αυτάρκειά τους σε τσιπ ή να την ανακτήσουν – αλλά όλοι υπολείπονται των κορυφαίων παραγωγών της Samsung και της TSMC. Τέλος, κατά τον Πέτερ Βένινκ, διευθύνοντα σύμβουλο της ολλανδικής ASML Holding, της μεγαλύτερης εταιρείας διεθνώς στην προμήθεια φωτολιθογραφικών συστημάτων για ημιαγωγούς, το όλο σύστημα εφοδιαστικής αλυσίδας των τσιπ εγκαθιδρύθηκε μέσα σε δεκαετίες και δεν αλλάζει εν μια νυκτί.
Πηγή: kathimerini.gr