Επιβαρύνσεις στους καταναλωτές για να υλοποιηθούν ενεργειακά έργα άνω του 1 δισ.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να καλύψουν το χρηματοδοτικό κενό ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ που προκύπτει από την απένταξη από το Ταμείο Ανάκαμψης κρίσιμων ενεργειακών υποδομών. Η λίστα των έργων προς χρηματοδότηση από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης δεν περιλαμβάνει τον αγωγό φυσικού αερίου Δυτικής Μακεδονίας που έχει εντάξει ο ΔΕΣΦΑ στο 10ετές πλάνο ανάπτυξης, ύψους 110 εκατ. ευρώ, έργο άμεσα συνδεδεμένο με την απολιγνιτοποίηση της περιοχής. Εκτός λίστας έμειναν επίσης τα έργα της ΔΕΔΑ για την επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου συνολικού προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, αλλά και η χρηματοδότηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής –επένδυση ύψους 1 δισ. ευρώ– με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης της τάξης των 400 εκατ. ευρώ, καθώς και η χρηματοδότηση με 200 εκατ. ευρώ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κυκλάδων. «Το ότι τα έργα βγαίνουν από το Ταμείο Ανάκαμψης δεν σημαίνει ότι δεν θα γίνουν», δηλώνει στην «Κ» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, αναφερόμενος στον αγωγό Δυτικής Μακεδονίας και στα έργα της ΔΕΔΑ, αφού τα έργα του ΑΔΜΗΕ βρίσκονται ήδη σε τροχιά υλοποίησης.
Η πρώτη εναλλακτική χρηματοδότησης για το σύνολο των παραπάνω έργων που εξετάζει το υπουργείο είναι το νέο ΕΣΠΑ, αναγνωρίζοντας ωστόσο ότι οι πιθανότητες είναι ελάχιστες αφού το νέο πλαίσιο θα διέπεται από την κοινή πλέον για την Ε.Ε. γραμμή της μη χρηματοδότης έργων που συνδέονται με ορυκτά καύσιμα. Με δεδομένη αυτή την πιθανότητα, η χρηματοδότησή τους μέσω δανεισμού είναι μονόδρομος και σε αυτή την κατεύθυνση κινούνται ήδη ο ΔΕΣΦΑ και ο ΑΔΜΗΕ. Αυτό σημαίνει ότι το κόστος των 110 εκατ. ευρώ της επένδυσης θα συμπεριληφθεί στην περιουσιακή ρυθμιστική βάση του ΔΕΣΦΑ όπως και το αντίστοιχο κόστος των συνολικά 600 εκατ. ευρώ για τις δύο ηλεκτρικές διασυνδέσεις, στην περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ, το οποίο θα μεταφερθεί στους καταναλωτές μέσω των ρυθμιζόμενων χρεώσεων που πληρώνουν στους λογαριασμούς φυσικού αερίου και ρεύματος αντίστοιχα.
Η επέκταση των δικτύων της ΔΕΔΑ θα χρηματοδοτηθεί κατά βάση από τους παλαιούς χρήστες φυσικού αερίου. Η εταιρεία αποτελεί μία εκ των τριών θυγατρικών της ΔΕΠΑ Υποδομών που βρίσκεται στη διαδικασία αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή και το ΥΠΕΝ προωθεί νομοθετική ρύθμιση που θα ενοποιεί την περιουσιακή της βάση με τις άλλες δύο θυγατρικές, ΕΔΑ Αττικής και ΕΔΑ ΘΕΣΣ, έτσι ώστε να μειωθεί το τέλος χρήσης που σήμερα είναι υψηλό λόγω της μικρής ανάπτυξης της εταιρείας. Με τον τρόπο αυτό θα αυξηθεί το τέλος χρήσης των άλλων δύο ΕΔΑ και ουσιαστικά οι παλαιοί χρήστες θα επιδοτήσουν τις νέες συνδέσεις. «Είναι ένας δίκαιος τρόπος. Θα πρέπει να πάρουν και άλλοι φυσικό αέριο. Τους παλαιούς τους επιδοτήσαμε στο παρελθόν με ευρωπαϊκούς πόρους και χρήματα του εθνικού ταμείου», δηλώνει ο κ. Σκρέκας, επισημαίνοντας πάντως ότι η επιβάρυνση για τον καταναλωτή δεν θα είναι σημαντική καθώς ένα μεγάλο μέρος των δικτύων έχει αποσβεστεί, ενώ παράλληλα η αύξηση της ζήτησης θα απομειώνει σταδιακά το κόστος.
Πηγή: kathimerini.gr