Εκτόξευση πωλήσεων μεγάλων γιοτ
Μία από τις συνέπειες της πανδημίας μεταξύ των πιο πλουσίων του κόσμου είναι ότι αποδείχθηκε ακόρεστη η όρεξή τους να αποκτήσουν γιοτ και υπερθαλαμηγούς (σκάφη άνω των 30 μέτρων), διότι θέλουν να αποφύγουν την πολυκοσμία και τους κινδύνους να προσβληθούν από τον κορωνοϊό. Εως τα μέσα Μαΐου, όπως σχετικώς αναφέρεται σε δημοσίευμα της εφημερίδας Financial Times, είχαν πωληθεί 208 πολυτελείς θαλαμηγοί (αντί 1 δισ. στερλινών / 1,42 δισ. δολαρίων) έναντι 131 το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Είναι αξιοπρόσεκτο το γεγονός ότι τόνωση της ζήτησης για σούπερ γιοτ σπανίως παρατηρείται, αλλά σήμερα, δεδομένων των συνθηκών, οι ζάμπλουτοι θέλουν να περάσουν τις διακοπές τους εν πλω και μακριά από την πολυκοσμία.
Εκρηξη
Η αγορά βρίσκεται σε μεγάλη ακμή, η οποία ήταν άγνωστη προ πανδημίας, όπως παρατηρεί ο Αντονι Σέριφ, επικεφαλής της Princess Yacht, εταιρείας γιοτ με έδρα το Πλίμουθ της Βρετανίας, απηχώντας ανάλογες εμπειρίες ανταγωνιστών του σε όλη τη Γηραιά Ηπειρο. Η Ferretti, εταιρεία ναυπήγησης στη βόρεια Ιταλία, παρέδωσε το πρώτο τρίμηνο 56 γιοτ, αριθμό-ρεκόρ δηλαδή, ενώ η ζήτηση βαίνει αυξανόμενη. Η πανδημία συν τοις άλλοις έδωσε την ευκαιρία στους πλουσίους να αναθεωρήσουν το πώς ξοδεύουν τον χρόνο τους και είτε να αγοράσουν το πρώτο τους σκάφος είτε να προβούν σε νέες αγορές, αυξάνοντας τα περιουσιακά στοιχεία τους. «Αυτό που συνειδητοποίησαν οι άνθρωποι είναι ότι η ζωή μπορεί να αλλάξει γρήγορα, αλλάζοντας και τη δική τους αντίληψη για το τι είναι σημαντικό τελικά», παρατηρεί o Mάρκο Μπάλε, διευθύνων σύμβουλος της Benetti Yachts στο Βιαρέτζο της Τοσκάνης. Πάντως ο ίδιος προβλέπει ότι μόλις παρέλθει η κρίση θα υποχωρήσει η ζήτηση, οπότε προσπαθεί να καλλιεργήσει ένα κλίμα όπου μια θαλαμηγός συνιστά ένα διά βίου απόκτημα, που πολύ πιθανώς θα κληροδοτηθεί σε γιους και κόρες.
Το παρελθόν δωδεκάμηνο δεν πραγματοποιήθηκαν εκθέσεις γιοτ, αλλά οι πωλήσεις εκτινάχθηκαν στα ύψη. Τα σχετικά τονίζει η Ρόουζ Ντέιμεν, γενική διευθύντρια στην Damen Yachting, μια ολλανδική εταιρεία με παραγγελίες που αυξήθηκαν το εν λόγω διάστημα κατά 800 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τους Financial Times.
Βέβαια, δεν ήταν εύκολα όλα, μιας και oι κανόνες κοινωνικής απόστασης δυσκόλευαν την κάλυψη των χαμένων μηνών της παραγωγής, όταν τα ναυπηγεία έκλεισαν την άνοιξη του 2020. Οι πρώτες ύλες ακρίβυναν και το κόστος αυτό δεν ήταν εύκολο να μετακυλήσει στους αγοραστές. Την δε προηγούμενη δεκαετία υπήρξαν συνενώσεις εταιρειών του κλάδου ή μονάδες πτώχευσαν. Πέρυσι 20 ναυπηγεία κατασκεύαζαν το 65% των υπερθαλαμηγών έναντι του 33% το 2010, σύμφωνα με τη Superyacht Group. Τέλος, οι ναυπηγοκατασκευαστικές επιχειρήσεις έπρεπε να χειριστούν και ορισμένους από τους δυσκολότερους πελάτες. Οι ζάμπλουτοι είναι διάσημοι για τις ανελέητες διαπραγματεύσεις τους. «Οι άνθρωποι πιστεύουν πως οι πωλήσεις γιοτ είναι επικερδέστατες λόγω της πλούσιας πελατείας, αλλά τα περιθώρια κέρδους δεν είναι υψηλά και το επενδυτικό ρίσκο αποδεικνύεται μεγάλο», υπογραμμίζει η Ρόουζ Ντέιμεν. Το στοίχημα του κλάδου που έχει κατασκευάσει τα 5.700 σούπερ γιοτ που διαπλέουν τις θάλασσες είναι να κρατήσει το πελατολόγιό του και μετά την πανδημία.
Πηγή: kathimerini.gr