Δυσοίωνα τα σημάδια για το καλοκαίρι στις αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης
Ιδιαίτερα δυσοίωνο προδιαγράφεται το μέλλον του κλάδου των αερομεταφορών στην Ευρώπη, ενώ πριν από λίγες ημέρες η πρόταση του πιστοποιητικού υγείας είχε αναπτερώσει τις ελπίδες. Η αύξηση των κρουσμάτων σε πολλές χώρες της Γηραιάς Ηπείρου και η βραδύτητα στην εφαρμογή των εμβολιασμών περιορίζουν τις πιθανότητες να επιτραπούν οι διασυνοριακές μετακινήσεις, σηματοδοτώντας ένα δεύτερο καλοκαίρι με απώλειες. Κι αυτό, όπως προβλέπουν αναλυτές, θα οδηγούσε σε αλλεπάλληλες πτωχεύσεις, σε υψηλές ζημίες, σε αιτήματα για διάσωση από κυβερνήσεις, σε απολύσεις και ακυρώσεις στην παραγγελία νέων αεροσκαφών – εξ ου και οι αερομεταφορείς ασκούν έντονες πιέσεις για να εκδοθεί το πιστοποιητικό υγείας (για εμβολιασθέντες, θεραπευμένους ασθενείς και αρνητικούς στο τεστ επιβάτες), που θα επιτρέπει τις μετακινήσεις εντός Ε.Ε. Το 2020 χρεοκόπησαν 45 αεροπορικές, ενώ οι άλλες αναμένουν να επανέλθουν οι επιβάτες στα γκισέ τους, κάτι όχι και τόσο πιθανό, μιας και το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων προβλέπει κατά 50% μειωμένη την επιβατική κίνηση φέτος. Επιπλέον, η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών εκτιμά πως το τρέχον έτος οι εταιρείες του κλάδου θα χρειαστούν 80 δισεκατομμύρια δολάρια σε κρατικές ενισχύσεις. Ηδη, η γαλλοολλανδική Air France ζητεί περαιτέρω βοήθεια, ύψους 10,4 δισεκατομμυρίων ευρώ, πέραν εκείνης του 2020.
Οι αεροπορικές εταιρείες ξεκίνησαν το 2021, μειώνοντας τα ήδη ελαττωμένα δρομολόγιά τους προς το Ηνωμένο Βασίλειο, εξαιτίας των νέων μέτρων εγκλεισμού και της προοπτικής επιβολής νέων περιορισμών στις μετακινήσεις προς το εξωτερικό, όπως αναφέρει σε σχετικό του δημοσίευμα το Bloomberg. Ο μεγαλύτερος ταξιδιωτικός και τουριστικός πράκτορας του κόσμου, η γερμανική ΤUI, περιόρισε το καλοκαιρινό της πρόγραμμα, διότι τα δεδομένα έχουν αλλάξει άρδην. Και η ίδια αναμένει πως η σεζόν θα ξεκινήσει ενδεχομένως τον Ιούλιο, ήτοι δύο μήνες αργότερα από ό,τι συνήθως συνέβαινε. Ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Ευρώπης με χαμηλά ναύλα, η ιρλανδική Ryanair Holdings, πραγματοποίησε συνέντευξη Τύπου, επιδιώκοντας να διαβεβαιώσει τους επίδοξους παραθεριστές ότι θα μπορούσαν να αλλάξουν τις πτήσεις τους δωρεάν και τους προειδοποίησε να μην «πανικοβληθούν» από τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, που γεννούν ανησυχία και φόβο. «Οι συνθήκες μεταβάλλονται ραγδαία και μοιάζει σαν να βρισκόμαστε σε κινούμενη άμμο», δήλωσε ο Στιούαρτ Χάτσερ της εταιρείας συμβούλων ΙΒΑ. «Σαφώς και οι κυβερνήσεις γνωρίζουν ότι η μετάθεση της επανεκκίνησης των ταξιδιών ισοδυναμεί με μεγαλύτερη βλάβη για τους αερομεταφορείς, αλλά, ταυτόχρονα, έχουν εκνευριστεί και με την παρατηρούμενη αύξηση των λοιμώξεων, παρά το ότι συνεχίζεται η διάθεση εμβολίων».
Οι Ευρωπαίοι αερομεταφορείς έχουν επιβαρυνθεί ιδιαίτερα εξαιτίας και των παρατεταμένων εγκλεισμών και των νέων κρουσμάτων. Οι εταιρείες που εστιάζουν στα ταξίδια και τον ελεύθερο χρόνο, όπως η TUI και η Ryanair, χρησιμοποιούν συνήθως τους πρώτους τρεις μήνες του έτους για τις καλοκαιρινές κρατήσεις, οι οποίες τους παρέσχουν ένα απόθεμα ρευστού, ώστε να μπορούν να λειτουργούν, ενόσω προετοιμάζουν τις δραστηριότητές τους. Η TUI, η οποία μεταξύ άλλων εξυπηρετεί Γερμανούς και Βρετανούς ταξιδιώτες που πλημμυρίζουν τη Μεσόγειο κατά τους θερμότερους μήνες του χρόνου, δήλωσε την Πέμπτη ότι έχει αρκετή ρευστότητα, η οποία μπορεί να την τροφοδοτεί μέχρι το καλοκαίρι, αν και δεν προέβη σε περισσότερες διευκρινίσεις. Ο όμιλος της IAG, της μητρικής εταιρείας των British Airways και Iberia, εξασφάλισε ένα νέο δάνειο χρησιμοποιώντας τα περιζήτητα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσής του στο λονδρέζικο αεροδρόμιο του Χίθροου ως εγγύηση. Τέλος, κατά τις δηλώσεις του Μπέντζαμιν Σμιθ, διευθύνοντος συμβούλου του γαλλο-ολλανδικού αερομεταφορέα της Air France-KLM, τα ταξίδια θα πρέπει να επανεκκινήσουν με σοβαρότητα έως την 1η Ιουλίου, ειδάλλως οι αεροπορικές κινδυνεύουν να απολέσουν εκείνους τους λίγους μήνες του χρόνου, οι οποίοι, ωστόσο, έχουν ζωτική σημασία, διότι καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος των ετησίων κερδών τους.
Πηγή: kathimerini.gr