Γνωρίζετε ότι…
• Μέτρα διασφάλισης του Δημοσίου λόγω διαπίστωσης φοροδιαφυγής από εταιρεία μπορούν να επιβληθούν σε μέλη της διοίκησής της μόνο εφόσον τα τελευταία έχουν αποδεδειγμένα ασκήσει διαχειριστικά καθήκοντα, σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ 1837/2020). Ειδικότερα, σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι ένα νομικό πρόσωπο έχει διαπράξει φοροδιαφυγή, για τη νόμιμη επιβολή μέτρων διασφάλισης του Δημοσίου κατά προσώπου που συμμετέχει στο όργανο διοίκησης εταιρείας (πρόεδρος διοικητικού συμβουλίου, διαχειριστής, εκκαθαριστής κ.λπ.) δεν αρκεί απλά η ιδιότητα του μέλους αλλά, επιπρόσθετα, η φορολογική αρχή οφείλει να αποδείξει ότι το εν λόγω πρόσωπο έχει πράγματι ασκήσει, διαρκώς ή προσωρινά, συγκεκριμένα καθήκοντα διοικήσεως ή διαχειρίσεως της εταιρείας. Υπενθυμίζεται ότι το πλαίσιο που ρυθμίζει το ζήτημα της αλληλέγγυας ευθύνης των προσώπων που διοικούν εταιρείες αναμορφώθηκε πρόσφατα ούτως ώστε για τη θεμελίωση τέτοιας ευθύνης να απαιτείται, μεταξύ άλλων προϋποθέσεων, υπαιτιότητα των προσώπων αυτών. Αλλωστε, τα εν λόγω πρόσωπα παραδεκτά ασκούν δικαστική προσφυγή κατά της απόρριψης της ενδικοφανούς προσφυγής τους κατά πράξης επιβολής φόρου που εκδίδεται εις βάρος της εταιρείας, όπως κρίθηκε πρόσφατα από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ 498/2020).
• Πρόσφατα η ΑΑΔΕ διευκρίνισε ότι τα εισιτήρια των θεατρικών παραστάσεων και συναυλιών που μεταδίδονται μέσω live-streaming υπάγονται σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6%. Μέχρι τώρα, στα εισιτήρια θεατρικών παραστάσεων και συναυλιών εφαρμόζεται μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ 6%, ενώ στην περίπτωση κατά την οποία οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται ηλεκτρονικά, εφαρμόζεται κανονικός συντελεστής ΦΠΑ 24%. Ωστόσο, σύμφωνα με τα ισχύοντα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας, η πρόσβαση του κοινού σε θεατρικές παραστάσεις και συναυλίες μπορεί να γίνει μόνο μέσω της ζωντανής διαδικτυακής μετάδοσης. Στο πλαίσιο αυτό, η ΑΑΔΕ συνεκτιμώντας το γεγονός ότι η πρόσβαση σε εκδηλώσεις μέσω live-streaming δεν δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης σε χρόνο της επιλογής του θεατή και προσιδιάζει στη φυσική πρόσβαση στην εκδήλωση, αποφάσισε ότι για όσο διάστημα διαρκεί το μέτρο της αναστολής προσέλευσης κοινού σε ζωντανά θεάματα και ακροάματα λόγω της πανδημίας, τα εισιτήρια για την παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων και συναυλιών μέσω ζωντανής διαδικτυακής μετάδοσης θα υπάγονται σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6% (Ε 2053/2021).
• Τέλος έλαβε πρόσφατα η διπλή φορολόγηση εισοδημάτων από συντάξεις που ελάμβαναν από τον ΕΦΚΑ φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής, λόγω εσφαλμένης εφαρμογής των οικείων Συμβάσεων Αποφυγής Διπλής Φορολογίας («ΣΑΔΦ») που έχει συνάψει η χώρα μας. Το ζήτημα της διπλής φορολόγησης είχε προκύψει για φορολογικούς κατοίκους αλλοδαπής από το 2017 και μετά, καθώς ο ΕΦΚΑ εσφαλμένα καταχώριζε τα ποσά των συντάξεων σε κωδικούς του ηλεκτρονικού συστήματος Taxis που αφορούν σε εισόδημα φορολογητέο στην Ελλάδα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα εν λόγω πρόσωπα να φορολογούνται εκτός από το κράτος κατοικίας τους, και στην Ελλάδα, ως κάτοικοι εξωτερικού. Σημειωτέον ότι έως το έτος 2017, τυχόν αντίστοιχες εσφαλμένες καταχωρίσεις επιλύονταν κατευθείαν από την αρμόδια ΔΟΥ. Σχετικά με τα παραπάνω και ύστερα από διαμεσολάβηση του Συνηγόρου του Πολίτη, η ΑΑΔΕ διευκρίνισε ότι, κατ’ εφαρμογήν των ισχυουσών ΣΑΔΦ, τα συγκεκριμένα ποσά (συντάξεις, κυρίως προερχόμενες από ελευθέρια επαγγέλματα) φορολογούνται στη χώρα κατοικίας του φορολογουμένου. Ο ΕΦΚΑ στη συνέχεια ζήτησε από τις περιφερειακές υπηρεσίες του να εφαρμόσουν το έγγραφο της ΑΑΔΕ, να κάνουν δεκτές τις αιτήσεις των φορολογουμένων για την εφαρμογή των ΣΑΔΦ και να διορθώσουν την καταχώριση των ποσών των συντάξεων στο σύστημα Taxis.
• Συγκεκριμένες διαφημιστικές ενέργειες καθώς και ενέργειες προβολής προϊόντων σε χώρους καταστημάτων υπάγονται σε τέλος διαφήμισης 2% υπέρ ΟΤΑ. Ενέργειες όπως η ανάρτηση επιγραφών σε δημόσιους χώρους, τοποθέτηση προϊόντων σε ειδικά σημεία και ράφια καταστημάτων, ανάρτηση stands με την επωνυμία της επιχείρησης, διανομή δοκιμαστικών προϊόντων ή φυλλαδίων στο ευρύ κοινό, ημερολόγια ή άλλα δώρα (π.χ. αναπτήρες, μπλούζες κ.λπ.) που φέρουν το λογότυπο της εταιρείας. Διευκρινίζεται ότι οι δαπάνες για επικοινωνιακό έντυπο υλικό προς συγκεκριμένους πελάτες και συνεργάτες, όπως τιμοκατάλογοι, επαγγελματικές κάρτες κ.λπ. δεν υπάγονται στο τέλος. Ο λόγος είναι ότι το υλικό αυτό δεν διανέμεται ανώνυμα στο ευρύ κοινό αλλά εξυπηρετεί τις επιχειρηματικές σχέσεις της επιχείρησης με γνωστά και συγκεκριμένα πρόσωπα. Για τον ίδιο λόγο δεν υπάγονται σε δημοτικό τέλος και είδη ένδυσης με λογότυπα της εταιρείας τα οποία χορηγούνται αποκλειστικά στο προσωπικό. Υπόχρεος απόδοσης του τέλους είναι ο διαφημιζόμενος. Καταληκτική ημερομηνία απόδοσης είναι η ημερομηνία υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Η καταβολή του τέλους αποτελεί προϋπόθεση για την έκπτωση των σχετικών τιμολογίων εξόδων (ΠΟΛ 1113/2015).
Πηγή: Grant Thornton/kathimerini.gr