Γιατί δεν προχωρούν οι επενδύσεις της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά
Δύο χρόνια και τρεις μήνες μετά την εξαγορά του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς από την Cosco, ένα πολύ μεγάλο μέρος των επενδύσεων που προβλέπει η σύμβαση με το Δημόσιο δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί. Την ίδια ώρα οι φήμες για ανομοιομορφία εταιρικής κουλτούρας (sic) μεταξύ Ελλήνων και Κινέζων πληθαίνουν, ενώ οι «γκρίνιες», κυρίως από συμφέροντα που επί δεκαετίες αναπτύχθηκαν γύρω από τον κρατικό ΟΛΠ, εντείνονται.
Βέβαια ο τερματικός σταθμός των εμπορευματοκιβωτίων ανέβηκε ήδη στην 37η θέση διεθνώς και είναι πλέον ο 3ος μεγαλύτερος της Μεσογείου, ενώ οι Κινέζοι υπόσχονται πως σύντομα θα είναι πρώτος. Oμως αυτά δεν συγκινούν όσους περίμεναν τα κινεζικά κεφάλαια να ενισχύσουν άμεσα τα έσοδά τους. Αντιθέτως βλέπουν παλαιές ισορροπίες να καταρρέουν και τα σχέδια των Κινέζων για ναυπηγεία, εμπορικά κέντρα και ξενοδοχεία να απειλούν την οικονομική γεωγραφία της πόλης.
Τι συμβαίνει λοιπόν; Καθυστερούν οι Κινέζοι τις επενδύσεις που έχουν τάξει και αναλώνονται στην εσωστρέφεια ή έχουν βρει «αντιστάσεις»; Τα συμπεράσματα ανήκουν στον καθένα. Γεγονός όμως είναι πως πολλές από τις επενδύσεις σκοντάφτουν στην αδειοδότηση.
Η ενοποίηση του λιμανιού με τα 90 στρέμματα του πρώην ΟΔΔΥ για την ανάπτυξη αποθηκών, δεν παίρνει άδεια από το υπουργείο Μεταφορών επειδή αυτό θα ανταγωνιζόταν το Θριάσιο όπου το ένα τρίτο της έκτασης έχει ήδη παραχωρηθεί σε ιδιωτική κοινοπραξία και το υπόλοιπο πρέπει να βγει σε διαγωνισμό οσονούπω.
Η αίτηση του ΟΛΠ να λάβει άδεια ναυπηγείου απερρίφθη από το υπουργείο Οικονομίας έπειτα από επίμονες αντιδράσεις Ελλήνων υπεργολάβων και μικρο-ναυπηγών που φοβούνται πως θα εξαφανιστούν από τον ανταγωνισμό.
Εν τω μεταξύ, την Παρασκευή το ΣτΕ «πάγωσε» τον διαγωνισμό για την κατασκευή του νέου προβλήτα κρουαζιέρας ύστερα από προσφυγή δύο μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών. Βέβαια, ήδη έχει έρθει μια νέα μεγάλη πλωτή δεξαμενή, ενώ πολλές μικρότερες επενδύσεις βαριάς συντήρησης και εξοπλισμού έχουν επίσης προχωρήσει. Αλλά δεν «φαίνονται».
Αντιθέτως το master plan για το λιμάνι, που περιλαμβάνει ένα εμπορικό κέντρο και έως και τέσσερα ξενοδοχεία, σκοντάφτει σε αντιδράσεις του εμπορικού συλλόγου και του επιμελητηρίου του Πειραιά, που ανησυχούν επίσης για τον ανταγωνισμό.
Παράλληλα, οι επερχόμενες εκλογές έχουν «μουδιάσει» κυβερνητικές και αυτοδιοικητικές αρχές που δεν θέλουν να «σπάσουν αυγά» πριν από τις κάλπες.
Κάποιοι αναρωτιούνται γιατί οι Κινέζοι δεν πιέζουν για να πάρουν τις άδειες. Κατ’ αρχάς πιέζουν, αλλά με μικρή επιτυχία. Δεύτερον, το υπό διαμόρφωση νέο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τις επενδύσεις τρίτων χωρών σε στρατηγικές υποδομές, που ξεκάθαρα στοχεύει την Κίνα, έχει βάλει το Πεκίνο σε μια διαδικασία επαναξιολόγησης της τακτικής του.
Τρίτον, στον ΟΛΠ έχει έρθει η ώρα της διαδοχής: Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, ο κάπτεν Φου Τσενγκ Κιου, στα 68 του χρόνια οδεύει προς συνταξιοδότηση κάποια στιγμή στο πρώτο μισό του 2019. Βρίσκεται εδώ από το 2008 και πιστώνεται μαζί με τον στενό του συνεργάτη, τον αναπληρωτή διευθύνοντα Αγγελο Καρακώστα, την εδραίωση και κερδοφόρα ανάπτυξη της Cosco στον Πειραιά.
Oμως η αποχώρησή του δημιουργεί δυναμική… παύσης ειδικά μεταξύ των Κινέζων συνεργατών του. Δύο είναι πάντως τα σενάρια για τη διαδοχή: ή ένας εκ των τεσσάρων αναπληρωτών διευθυνόντων, οι τρεις εκ των οποίων Κινέζοι, θα προαχθεί, ή θα τοποθετηθεί νέος επικεφαλής απευθείας από την Κίνα. Αυτή η διαδικασία και η μακρά απαιτούμενη περίοδος συγχρωτισμού της κουλτούρας Ελλήνων εργαζομένων σε έναν πρώην κρατικό οργανισμό με νέους και φιλόδοξους εργαζομένους από μια οικονομική υπερδύναμη, είναι που δίδει τροφή για τα υπόλοιπα σχόλια που ακούγονται.
Η συνολική αξία των υποχρεωτικών επενδύσεων στον ΟΛΠ που προβλέπονται από τη σύμβαση παραχώρησης είναι της τάξης των 300 εκατ. έως το 2021 και ακόμα 50 εκατ. έως το 2026. «Θα γίνουν όλες», διαβεβαιώνει σταθερά τους συνομιλητές του ο κάπτεν Φου.
Πηγή: kathimerini.gr