Βαρύ πλήγμα και στα είδη πολυτελείας
H ραγδαία εξάπλωση της πανδημίας του κορωνοϊού σε όλον τον κόσμο και τα αυστηρά μέτρα για την ανάσχεσή του, με απαγορεύσεις κυκλοφορίας και καραντίνες σχεδόν παντού, δεν άφησαν ανέγγιχτη τη βιομηχανία της μόδας και των ειδών πολυτελείας. Σύμφωνα με σχετικό άρθρο στη βρετανική εφημερίδα Financial Times, oι πωλήσεις συνολικά αναμένεται να μειωθούν φέτος κατά ένα τρίτο, δηλαδή πολύ περισσότερο από όσο αρχικά είχε εκτιμηθεί. Την πιο δραστική πτώση, κατά 85%-95%, αναμένεται να εμφανίσουν οι πωλήσεις στις χώρες της νότιας Ευρώπης από τον Μάρτιο έως τον Μάιο, ενόσω στην Κίνα παρατηρείται ταχεία ανάκαμψη, διότι η έξαρση της πανδημίας έχει πλέον περάσει. Τον Φεβρουάριο, όταν η ασθένεια είχε κλιμακωθεί, οι πωλήσεις είχαν ελαττωθεί 75%-85% στη χώρα.
Δυσοίωνες οι προβλέψεις
Εχει προηγηθεί μία δεκαετία δυναμικής ανάπτυξης του κλάδου και τώρα όλα όσα σωρεύθηκαν φαίνεται να διαλύονται. Τα έσοδα των εταιρειών που τον απαρτίζουν αναμένεται να συρρικνωθούν από 25% έως και 35% το τρέχον έτος, κυρίως εξαιτίας των άμεσων επιπτώσεων από το κλείσιμο των αντίστοιχων καταστημάτων τους. Τα σχετικά αναφέρουν αναλυτές της εταιρείας συμβούλων Boston Consulting Group. Yπενθυμίζεται ότι στον κλάδο συμπεριλαμβάνονται οίκοι μόδας και υψηλής ραπτικής, αξεσουάρ και υποδημάτων, ρολογιών και κοσμημάτων, καθώς αρωμάτων και καλλυντικών. Αναμένεται ότι το 2020 για τις εν λόγω δραστηριότητες θα αποβεί πολύ πιο επώδυνο από ό,τι η περίοδος της ύφεσης πριν από δέκα χρόνια (ως απότοκο της χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008-2009). Τα έσοδα από τις συνολικές κλαδικές πωλήσεις αναμένεται να είναι κατά 450-650 δισεκατομμύρια δολάρια λιγότερα από τα αντίστοιχα του 2019. Οπως αναφέρεται στο δημοσίευμα των Financial Times, οι προοπτικές είναι πολύ πιο απογοητευτικές από εκείνες που είχε περιγράψει η Boston Consulting Group στα τέλη Φεβρουαρίου, με εκτιμήσεις για μείωση πωλήσεων κατά σχεδόν 15%. Αλλωστε, η πρόβλεψη έγινε προτού σαρώσει η ασθένεια του κορωνοϊού την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες και χαρακτηριστεί πανδημία από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.
Χαρακτηριστικά επισημαίνει η Σάρα Γουίλερσντορφ, υπεύθυνη του τμήματος ειδών πολυτελείας της Boston Consulting Group, «η σημερινή κρίση είναι χειρότερη από την αντίστοιχη του 2008 και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα σημειωθεί πολύ δραματική κάμψη στις δραστηριότητες του κλάδου. Μετά, δεν γνωρίζουμε εάν θα εμφανιστεί μια ομαλή ανάκαμψη ή στασιμότητα». Αφότου ξέσπασε η χρηματοπιστωτική κρίση, το αίσθημα των καταναλωτών και η συνεπακόλουθη ζήτηση δέχθηκαν πλήγμα. Το ίδιο συμβαίνει και εξαιτίας της πανδημίας, αν και έχουν προστεθεί και άλλα χαρακτηριστικά, όπως διευκρινίζει η κ. Γουίλερσντορφ. Τέτοια είναι η αβεβαιότητα στην αγορά για τη σημερινή κατάσταση, το ότι η μη λειτουργία των καταστημάτων παρατείνεται, κάτι που δεν είχε συμβεί το 2008, και ότι η παραγωγική διαδικασία διακόπηκε. Επιπροσθέτως, σε ορισμένες περιφέρειες το χτύπημα θα είναι πιο βαρύ, αναλόγως της ισχύος της εκάστοτε οικονομίας αλλά και της πανδημίας, καθώς και του πόσο πολύ βασίζονται στις αγορές ειδών πολυτελείας και υψηλής ραπτικής που κάνουν οι τουρίστες.
Πηγή: kathimerini.gr