Από τις υποδομές ξεκινούν οι γαλλικές αποκρατικοποιήσεις
Η Γαλλία ετοιμάζεται για πώληση μεγάλων μεριδίων που διατηρεί σε τρεις μεγάλους ομίλους, στον κλάδο της ενέργειας (Engie), της διαχείρισης αεροδρομίων (Aeroports de Paris/ΑDP) και των λαχείων και τυχερών παγνίων (Francaise des Jeux). Με τις ιδιωτικοποιήσεις αυτές το γαλλικό δημόσιο αναμένεται να συγκεντρώσει περί τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές της κυβέρνησης, οι προτάσεις θα συζητηθούν από το υπουργικό συμβούλιο την προσεχή Δευτέρα. Αναμένεται πως θα λάβουν τη μορφή νομοσχεδίου και θα ψηφιστούν από τη Βουλή πιθανότατα στις αρχές της επόμενης χρονιάς, εφόσον ακόμη δεν έχει αποφασιστεί ούτε το χρονοδιάγραμμα ούτε και οι όροι της πώλησης. Πάντως, αυτό που είναι σίγουρο αφορά το εξής: τα έσοδα από τη διάθεση των μεριδίων του γαλλικού δημοσίου θα διατεθούν για την περιστολή του δημοσίου χρέους και τη χρηματοδότηση του προγράμματος της Γαλλίας για την καινοτομία, την τεχνολογία και τα βιομηχανικά έργα. «Θα κρίνουμε πότε είναι η κατάλληλη στιγμή αναλόγως των συνθηκών της αγοράς», διευκρίνισε ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών, Μπρινό Λε Μερ.
Σε συνέντευξή του στην οικονομική εφημερίδα Les Echos, προσέθεσε ότι «τα μερίδια του κράτους στις τρεις εταιρείες αποτιμώνται σε 15 δισεκατομμύρια ευρώ, τα οποία, προς το παρόν δεν χρησιμοποιούνται, και όταν τα ρευστοποιήσουμε θα επενδύσουμε στο μέλλον μας». Στο σχετικό νομοσχέδιο θα προβλέπεται αλλαγή ως προς το μερίδιο του δημοσίου στην εταιρεία ADP, το οποίο μέχρι σήμερα πρέπει να είναι άνω του 50%. Στη δε ενεργειακή Engie πρέπει να κατέχει το ένα τρίτο των δικαιωμάτων ψήφου. Οι δύο εταιρείες αυτές είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο του Παρισιού, αλλά όχι η Francaise des Jeux. Για την τελευταία προβλέπεται ότι, πριν τεθεί σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης, θα πρέπει να θεσπιστεί νέα αρχή που θα ρυθμίζει τα τυχερά παίγνια. Ειδικότερα, η ADP, ο φορέας διαχείρισης των αεροδρομίων του Παρισιού, ανήκει σε ποσοστό 50,6% στην κυβέρνηση. Με την αποκρατικοποίησή του θα λάβει την άδεια να μισθώσει επί 70 χρόνια τη γη όπου βρίσκονται τα αεροδρόμια και να ασκεί τη διοίκησή τους. Μετά το πέρας της εβδομηντάχρονης περιόδου τα αεροδρόμια επιστρέφουν στο κράτος, όπως δήλωσε στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών της Γαλλίας.
Η κυβέρνηση θα διατηρήσει δικαίωμα βέτο στις περιπτώσεις, που θα ανακύψει πώληση των ακινήτων των αεροδρομίων Ορλί και «Σαρλ ντε Γκωλ». Επίσης, θα έχει το δικαίωμα να εμποδίσει την οποιαδήποτε πώληση σε υποδομές αποθήκευσης φυσικού αερίου και σε υποδομές μεταφορών. Κατά τον αναλυτή της Santander, Βιτόριο Καρέλι, η γαλλική κυβέρνηση θα διαθέσει στην αγορά το σύνολο της συμμετοχής της στην ADP. Και προσθέτει: «Αναμένουμε το Παρίσι να μεγιστοποιήσει την τιμή κατά τη διάρκεια της διαδικασίας δημοπράτησης. Η τελική τιμή της μετοχής θα μπορούσε να φθάσει τα 230 ευρώ». Στην περίπτωση του ενεργειακού ομίλου της Engie, η ιδιωτικοποίησή της θα δημιουργήσει κάποια αστάθεια στην τιμή της, όπως προβλέπει ο Εμανουέλ Ρετίφ, επενδυτής της Raymond James. «Ωστόσο, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα η απεμπλοκή του κράτους από την εταιρεία και η αυξημένη ρευστότητά της θα λειτουργήσουν ευνοϊκά για τις μελλοντικές της δραστηριότητες». Η πώληση των συμμετοχών του δημοσίου θα είναι ακόμη ένα βήμα στην αργή αλλά σταθερή πορεία της Γαλλίας να περιορίσει δραστικά την παρουσία της σε μεγάλους ομίλους. Συν τοις άλλοις, θα αποτελέσει και το μεγαλύτερο κύμα αποεπένδυσης για το δημόσιο από την τριετία 2004 -2007, όταν είχε πουλήσει στην αγορά τις μετοχές του στη France Telecom, στον τηλεπικοινωνιακό όμιλο της χώρας, που ήταν και μονοπώλιο, στην εταιρείας ηλεκτρικής ενέργειας Εlectricite de France και στην εταιρεία φυσικού αερίου, που τώρα έχει το όνομα Engie.
Πηγή: kathimerini.gr