Ανάκαμψη δύο ταχυτήτων για τις αεροπορικές εταιρείες
Mια αχτίδα ελπίδας διαφαίνεται στον ουρανό για την αναζωογόνηση του κλάδου των αερομεταφορών, οι οποίες προσδοκούν ότι με την επιτάχυνση των προγραμμάτων εμβολιασμού στις ΗΠΑ, στη Βρετανία και στο Ισραήλ, την προώθηση του διαβατηρίου εμβολιασμού στην Ε.Ε. και τη χαλάρωση των περιορισμών σε ορισμένες περιοχές θα «ξανανοίξουν τα φτερά τους». Ωστόσο, στη Γηραιά Ηπειρο και σε μεγάλες αγορές, όπως εκείνες της Γερμανίας και της Γαλλίας, οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας είτε παρατάθηκαν είτε έγιναν πιο αυστηρές εξαιτίας έξαρσης των κρουσμάτων, ενώ σε ορισμένες περιστάσεις οι ξένοι επισκέπτες μπαίνουν σε καραντίνα. Κι ενώ ο γαλλοολλανδικός όμιλος Αir France – KLM τελεί σε συζητήσεις με τις αντίστοιχες κυβερνήσεις και την Κομισιόν, ώστε να του εγκριθεί νέος γύρος οικονομικής ενίσχυσης, η γερμανική Lufthansa θα ζητήσει από τους μετόχους της να συναινέσουν σε αύξηση κεφαλαίου της τάξεως των 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ταυτόχρονα στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού, αεροπορικές εταιρείες, όπως η United Airlines, η Delta Airlines και η Frontier, προετοιμάζονται για αύξηση της ζήτησης το καλοκαίρι, εφόσον οι διαπολιτειακές μετακινήσεις σε μεγάλο βαθμό απελευθερώθηκαν – οι United και American Airlines ήδη αναφέρουν πως πετούν με το 80% της χωρητικότητάς τους. Η United ανακοίνωσε ότι προσλαμβάνει αρχικά 300 πιλότους, η Delta ότι θα αρχίσει από την 1η Μαΐου να διαθέτει στο επιβατικό κοινό και πάλι τις μεσαίες θέσεις των αεροσκαφών της, εφόσον αυξάνονται οι εμβολιασμοί, ενώ η Frontier μέσω διάθεσης μετοχών χρηματοδοτεί τα σχέδια επέκτασης των δραστηριοτήτων της.
Οπως γίνεται εμφανές, η αναζωογόνηση του κλάδου είναι τουλάχιστον ανομοιόμορφη. Στη Γερμανία η Lufthansa είχε διασωθεί πέρυσι με κρατικά κεφάλαια 9 δισεκατομμυρίων ευρώ, καθιστώντας το Βερολίνο μέτοχό της σε ποσοστό 20%. Πρόκειται για τη λεγόμενη σιωπηρή συμμετοχή των 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, η οποία μεταφραζόταν σε μη αλλοίωση των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων, σε περιορισμό της δραστηριότητας εξαγορών και σε έλεγχο των στελεχικών αμοιβών. Με την αύξηση κεφαλαίου θα καλυφθεί μέρος της βοήθειας και η γερμανική κυβέρνηση δεν θα είναι η μεγαλύτερη μέτοχός της. Θα απομείνει ένα ποσόν 2 δισ. ευρώ προς τις κυβερνήσεις της Ελβετίας, του Βελγίου και της Αυστρίας, όπου η Lufthansa διατηρεί θυγατρικές, ενώ έχει ήδη εξοφλήσει 1 δισεκατομμύριο ευρώ από κρατικές πιστώσεις.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες παρατηρείται μια σταδιακή επαναφορά στην κανονικότητα. H Delta θέτει τέλος στην πολιτική των κοινωνικών αποστάσεων χάρις στους εμβολιασμούς και ξεκινά την κράτηση μεσαίων θέσεων από τον επόμενο μήνα, καθώς και επιπλέον παροχές με κοκτέιλ, αναψυκτικά και ξηρούς καρπούς στις πτήσεις. Ακόμη, επεκτείνει την ισχύ εισιτηρίων που αγοράστηκαν στη διάρκεια του 2020 και από τις αρχές του 2021 έως και την εκπνοή του τρέχοντος έτους. Η δε Frontier εισήχθη στα μέσα της εβδομάδας στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, προσδοκώντας να αποκομίσει τα αναγκαία κεφάλαια για τη χρηματοδότηση των σχεδίων της. Από την αρχική δημόσια εγγραφή για τη διάθεση των μετοχών της συγκέντρωσε καθαρά 266 εκατομμύρια δολάρια, τα οποία θα χρειαστεί για να ανταγωνιστεί τους κολοσσούς United και American, που απευθύνονται και αυτοί, μεταξύ άλλων, στο ίδιο αγοραστικό κοινό των όσων ταξιδεύουν για αναψυχή. Tέλος, η United ανανεώνει το προσωπικό της, όταν πέρυσι έκανε δραστικές περικοπές: ξεκινά με 300 νέους πιλότους, οι οποίοι είτε είχαν προσφορά εργασίας υπό όρους πέρυσι είτε παρακολούθησαν πρόγραμμα εκπαίδευσης και αυτό λόγω πανδημίας ακυρώθηκε.
Πηγή: kathimerini.gr