Αγωγός TAP: Το έργο ολοκληρώνεται το Νοέμβριο
Στην τελική ευθεία έχει μπει πλέον το έργο ορόσημο για την κατασκευή του αγωγού TAP, καθώς σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ανθρώπων του έργου, το Νοέμβριο θα έχει ολοκληρωθεί η μηχανουργική κατασκευή, με στόχο εντός του 2019 να γίνει το commissioning και από το 2020 να ρέει κανονικά το φυσικό αέριο από την Κασπία προς τις αγορές των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Την εκτίμηση της κοινοπραξίας ότι τα μηχανουργικά έργα του αγωγού θα ολοκληρωθούν εντός του επόμενου 8μήνου διατύπωσε χθες η γενική διευθύντρια του project για την Ελλάδα Κατερίνα Παπαλεξανδρή, κατά την ξενάγηση που πραγματοποιήθηκε σε εκπροσώπους του τύπου σε 3 εργοτάξια του αγωγού στην περιοχή της Καστοριάς. Η κ. Παπαλεξανδρή σημείωσε ότι το συνολικό ύψος της επένδυσης έφτασε το 1,5 δισ. ευρώ, ενώ για το έργο αυτή τη στιγμή εργάζονται 3.300 άνθρωποι (στο αποκορύφωμα είχαν φτάσει τους 3.500).
Μοναδικός αστερίσκος για την ολοκλήρωση του έργου που θα συνδέσει τα χρυσοφόρα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Κασπίας με τις Ευρωπαϊκές Αγορές, αποτελώντας το κυριότερο τμήμα του λεγόμενου Νότιου Διαδρόμου, παραμένουν ακόμη και σήμερα τα 10 χιλιόμετρα στην περιοχή Τενάγη της Καβάλας, όπου παρά τη δικαστική δικαίωση αλλά και την πλήρη τεχνική και επιστημονική τεκμηρίωση των μελετών, συνεχίζουν να υπάρχουν σθεναρές αντιδράσεις από τοπικούς παράγοντες και συλλογικότητες, που ζητούν την αλλαγή όδευσης του αγωγού.
Το θέμα στο οποίο είχε εκτενώς αναφερθεί η εφημερίδα Κεφάλαιο συνεχίζει να βρίσκεται σε εκκρεμότητα. «Εάν συνεχιστεί η καθυστέρηση θα υπάρξει πρόβλημα στο χρονοδιάγραμμα” τόνισε η κ. Παπαλεξανδρή, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου καθώς χωρίς τα συγκεκριμένα 10 χιλιόμετρα στην Καβάλα, καθίσταται μη λειτουργικό το σύνολο της όδευσης των 4000 χιλιομέτρων του Νοτίου Διαδρόμου από την Κασπία μέχρι την Ιταλία.
Το κοίτασμα του Shah Deniz ΙΙ έχει ήδη ξεκινήσει την παραγωγή , ενώ το πρώτο κομμάτι του νοτίου διαδρόμου, ο αγωγός TANAP θα είναι λειτουργικός εντός του 2018 και επομένως η μοναδική εκκρεμότητα θα αφορά στον TAP και τα 10 χιλιόμετρα στην περιοχή της Καβάλας.
Εδώ να σημειωθεί ότι το Φεβρουάριο πραγματοποιήθηκε στο ΣτΕ μετά από 10 αναβολές η ακροαματική διαδικασία για την προσφυγή κατοίκων εναντίον της Περιβαλλοντικής Μελέτης του έργου. Είχαν προηγηθεί 10 αναβολές αλλά και η απόρριψη του αιτήματος για ασφαλιστικά μέτρα για σταμάτημα των εργασιών του αγωγού.
Πλέον το χρονοδιάγραμμα είναι οριακό με επιπλέον κίνδυνο να υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις από πιθανά αρχαιολογικά ευρήματα. Υπενθυμίζεται ότι η όδευση του αγωγού άλλαξε προκειμένου να μην υπάρχει διέλευση από περιοχές με κοιτάσματα τύρφης, με αποτέλεσμα η νέα διαδρομή να βρίσκεται κοντά στους Φιλίππους.
Βέλτιστες πρακτικές, ασφάλεια, περιβάλλον
Στο υπόλοιπο τμήμα του αγωγού που κατασκευάζεται και πλέον βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωση, όπως τονίζουν οι άνθρωποι του έργου, έχουν εφαρμοστεί οι πλέον προηγμένες και αυστηρές τεχνικές, πρακτικές ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τον Αύγουστο του 2016 μέχρι σήμερα, δεν έχει υπάρξει σοβαρό ατύχημα, ούτε καν στις οδικές μεταφορές που γίνονται για τις εργασίες του project. Επιπρόσθετα έχουν διανυθεί 60 εκατ. χιλιόμετρα από οχήματα της κοινοπραξίας χωρίς ατύχημα. Οι υπεύθυνοι ασφάλειας των εργοταξίων αναφέρουν ενδεικτικά ότι μεταξύ των κανόνων που πρέπει να εφαρμόζουν οι οδηγοί και οι οποίοι έχουν βοηθήσει στο χαμηλό δείκτη ατυχημάτων είναι ότι μετά από 2 ώρες οδήγηση, γίνεται υποχρεωτικό διάλειμμα 15 λεπτών (υπάρχουν online ταχογράφοι που δεν επιτρέπουν να ξεπεραστεί το συγκεκριμένο χρονικό όριο),
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα των στάνταρ ασφάλειας που έχουν συντελέσει στην ασφαλή κατασκευή του έργου, είναι ότι κάθε πρωί όλοι οι εργαζόμενοι ακόμη και οι ανειδίκευτοι εργάτες περνούν από αλκοτέστ, ενώ τυχαίοι έλεγχοι γίνονται και στη διάρκεια της ημέρας. Πρόκειται για διεθνή στάνταρ ασφάλειας που η διεθνής κοινοπραξία του TAP εφαρμόζει σε όλες τις περιοχές δραστηριότητάς της, εκπαιδεύοντας και το τοπικό εργατικό δυναμικό.
Εκτός όμως από την ασφάλεια, και σε επίπεδο τεχνικής αρτιότητας, υπάρχουν δεκάδες παραδείγματα βέλτιστων πρακτικών που εφαρμόζονται όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι οι συγκολλήσεις των αγωγών περνούν από 6 ή 7 αυτόματα στάδια και στη συνέχεια ελέγχονται προκειμένου να γίνουν παρεμβάσεις και επιδιορθώσεις. Τα εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά επιδιορθώσεων του αγωγού, συνιστούν παγκόσμιο ρεκόρ για έργα αυτού του μεγέθους, όπως ο TAP.
Επίσης σε τμήματα που ο αγωγός διέρχεται από δρόμους, χρησιμοποιούνται μικροί «μετροπόντικες” που διανοίγουν με ασφάλεια την όδευση χωρίς να δημιουργούν πρόβλημα στο οδικό δίκτυο. Αυτή τη στιγμή τα συγκεκριμένα μηχανήματα χρησιμοποιούνται για το τμήμα που ο αγωγός διασχίζει τον ποταμό Αλιάκμονα.
Τέλος εκτός από την τεχνική αρτιότητα, το έργο πρωτοπορεί όπως υπογραμμίζουν οι άνθρωποι της κοινοπραξίας και στο κομμάτι της περιβαλλοντικής ευθύνης όπου υπάρχουν συνεργασίες με περιβαλλοντικές οργανώσεις και ΜΚΟ, ενώ οι υπεργολάβοι κατασκευής διαθέτουν ειδικά τμήματα περιβάλλοντος με ειδικά στελέχη που επιβλέπουν τις εργασίες και φροντίζουν για την ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής όχλησης αλλά και για τη σωστή αποκατάσταση του περιβάλλοντος. Με τη συνεργασία και τις παρεμβάσεις που γίνονται έχουν ελαχιστοποιηθεί οι επιπτώσεις του έργου, ανέφερε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος εκ μέρους της εταιρείας προστασίας περιβάλλοντος και του σταθμού περίθαλψης αγρίων ζώων. Μεταξύ άλλων ιδιαίτερα μέτρα προστασίας λαμβάνονται για τις αρκούδες που ζουν στο φυσικό περιβάλλον της περιοχής της Καστοριάς, ενώ ο TAP χρηματοδοτεί πολυάριθμες περιβαλλοντικές δράσεις μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται η κάλυψη εξόδων για την περίθαλψη (φάρμακα κλπ) τραυματισμένων άγριων ζώων που βρίσκουν καταφύγιο στο κέντρο.
Πηγή: capital.gr