Διαψεύδουν Emirates και Etihad το σενάριο περί συγχώνευσής τους
Διέψευσαν το δημοσίευμα περί επικείμενης συγχώνευσής τους οι δύο κορυφαίοι αερομεταφορείς της Μέσης Ανατολής, Emirates (Ντουμπάι) και Εtihad (Αμπου Ντάμπι). Σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, το οποίο επικαλείται ανώνυμες πλην έγκυρες πηγές, η Emirates ενδιαφερόταν να εξαγοράσει τη μικρότερη σε μέγεθος Etihad, αποσκοπώντας στη συγκρότηση του μεγαλύτερου ομίλου αερομεταφορών, παγκοσμίως. «Πρόκειται για φήμες. Δεν είναι αλήθεια», δήλωσε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters εκπρόσωπος της Emirates. Υπενθυμίζεται ότι η αεροπορική εταιρεία Emirates ανήκει στην κυβέρνηση του εμιράτου του Ντουμπάι, που θεωρείται τουριστικός κόμβος για τα ταξίδια στις χώρες του Περσικού Κόλπου, ενώ η Etihad ανήκει στην κυβέρνηση του γειτονικού εμιράτου, Αμπου Ντάμπι. Το τελευταίο, χάρη στις εξαγωγές πετρελαίου, είναι το πιο πλούσιο από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Βέβαια, το ιδιοκτησιακό καθεστώς των αερομεταφορέων Emirates και Etihad δυσκολεύει την πιθανή συμμαχία τους. Εντός των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων διεκπεραιώνονται ελάχιστες διασυνοριακές συγχωνεύσεις. Το να εγκριθεί μια εξαγορά ή μια συγχώνευση σημαίνει ότι πρέπει να λάβει την έγκριση από τις αντίστοιχες βασιλικές οικογένειες. Πάντως, η Emirates είναι, σύμφωνα με την κατάταξη της ΙΑΤΑ, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στον κόσμο, με κριτήριο το δίκτυο διεθνών πτήσεων. Συνολικά, μεταξύ των ισχυρών αερομεταφορέων διεθνώς κατατάσσεται στην τέταρτη θέση. Τις τρεις πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν οι αμερικανικές American, Delta και United. Ο συγχώνευση Emirates και Etihad θα επισκιάσει στην παγκόσμια αγορά τις τρεις αμερικανικές αεροπορικές, όπως παρατηρεί το Bloomberg.
Συν τοις άλλοις, θα αποδείκνυε πως τα εμιράτα θέλουν να συσπειρώσουν τους αερομεταφορείς τους για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Ηδη το έχουν κάνει στο πεδίο της παραγωγής αλουμινίου. Οι συναφείς εταιρείες του Αμπου Ντάμπι και του Ντουμπάι το 2013 συγκρότησαν την Emirates Global Aluminium. Η τελευταία είναι μία από τις μεγαλύτερες παραγωγούς αλουμινίου στον κόσμο. Επιπλέον, τα δύο εμιράτα εξετάζουν τη συγχώνευση των χρηματιστηρίων τους.
Τόσο η Emirates όσο και η Etihad γνώρισαν μεγάλη ανάπτυξη τα τελευταία δέκα χρόνια. Εντούτοις, την προηγούμενη διετία υπέστησαν ισχυρές πιέσεις λόγω του σκληρού ανταγωνισμού στον κλάδο των αερομεταφορών. Επιπλέον δυσμενή αντίκτυπο στις δραστηριότητές τους είχε και η αποδυνάμωση των οικονομιών τους, λόγω της πτώσης στις τιμές του «μαύρου χρυσού». Στις αρχές του 2018, οι δύο αεροπορικές εταιρείες είχαν συνάψει επιμέρους συμφωνίες για συνεργασία σε συγκεκριμένα πεδία, όπως το να μεταπηδήσουν πιλότοι της Etihad στην Emirates για δύο χρόνια. Εντούτοις, τον Μάιο ο πρόεδρος της Emirates είχε αποκλείσει το ενδεχόμενο εξαγοράς της Etihad. Τραπεζικοί κύκλοι αναφέρουν ότι η ιδέα της συγχώνευσης επανεμφανίζεται από καιρού εις καιρόν. Τέλος, αναφέρεται ότι η Emirates επιθυμεί να ελέγχει πλήρως της δραστηριότητές της και δεν συνεργάζεται εύκολα. Αντιθέτως, η Etihad, η οποία είναι ζημιογόνος, έχει οργανώσει ένα παγκόσμιο δίκτυο συνεταίρων. Η συνεργασία της, όμως, με τις Alitalia και Air Βerlin δεν απέδωσε, επειδή οι δύο τελευταίες εταιρείες πτώχευσαν.
Πηγή: kathimerini.gr