Τα τεχνητά διαμάντια κερδίζουν τις προτιμήσεις των νέων καταναλωτών
«Τα διαμάντια είναι παντοτινά», λέει η Σίρλεϊ Μπάσεϊ στo ομώνυμο διάσημο τραγούδι. Αυτό ήταν και το διαφημιστικό σλόγκαν της DeBeers Group, της μεγαλύτερης εταιρείας αδαμαντωρυχείων στον κόσμο, το οποίο από τους ειδικούς της διαφήμισης θεωρήθηκε το «σλόγκαν του 20ού αιώνα». Μόνο που στον 21ο αιώνα η εταιρεία δεν ασχολείται αποκλειστικά με τα εξορυγμένα γνήσια διαμάντια, αλλά και με τα τεχνητά, αυτά που καλλιεργούνται στο εργαστήριο. «Είναι τόσο όμοια τα καλλιεργημένα με τα εξορυγμένα διαμάντια, ώστε αποφεύγουμε να τα εκθέτουμε το ένα δίπλα στο άλλο», επισήμανε o Χάρολντ Ντιπουί, αντιπρόεδρος και αρμόδιος στρατηγικής ανάλυσης της αμερικανικής κοσμηματοποιίας Stuller.
Τα τελευταία 56 χρόνια, τα τεχνητά διαμάντια χρησιμοποιούνται στα χειρουργικά εργαλεία ακριβείας, αλλά και για την άντληση, την κοπή και τη στίλβωση στη βιομηχανία. Από τη δεκαετία του 1990 χρησιμοποιούνται και στα κοσμήματα, αλλά τώρα τα υιοθετεί για πρώτη φορά στην ιστορία του ο κορυφαίος όμιλος του κλάδου των διαμαντιών, η De Beers. Δημιούργησε γι’ αυτόν τον λόγο τη Lightbox, η οποία θα αρχίσει να πουλάει τη δική της σειρά 50 σκουλαρικιών και κολιέ με καλλιεργημένα διαμάντια. «Δεν θέλουμε να τα παρουσιάσουμε ως πραγματικά διαμάντια», λέει η γενική διευθύντρια μάρκετινγκ της Lightbox, Σάλι Μόρισον. «Ενδιαφερόμαστε να λειτουργήσουμε ανταγωνιστικά στην κατηγορία των προϊόντων που αφορούν την προσωπική περιποίηση, όπως είναι τα αξεσουάρ, τα καλλυντικά, τα κοσμήματα». Για τα δεδομένα των ΗΠΑ, ένα διαμάντι καλλιεργημένο θεωρείται ότι ανήκει στην κατηγορία του πολύτιμου λίθου, όταν πληροί τις προδιαγραφές του Αμερικανικού Γεμολογικού Ινστιτούτου για τη διαφάνεια και το χρώμα του. Το 1971, η General Electric παρήγαγε το πρώτο τεχνητό διαμάντι στην κατηγορία των πολύτιμων λίθων και έκτοτε εκτίθεται στο Μουσείο Σμιθσόνιαν. Είκοσι χρόνια χρειάστηκαν για να παραχθεί τεχνητό διαμάντι που να μπορεί να είναι ανταγωνιστικό στην αγορά πολύτιμων λίθων.
Η ζήτηση είναι μεγάλη λόγω της χαμηλότερης τιμής τους και της εξαιρετικής ποιότητάς τους. Το 70% των νέων από 20-35 ετών θα αγόραζε τεχνητό διαμάντι για δαχτυλίδι αρραβώνα, εφόσον η διαδικασία παραγωγής τους δεν είναι επιβλαβής για τον πλανήτη. Οπως λέει η Νάτζα Σβαρόφσκι, μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου της Swarovski, που παράγει τα ομώνυμα κρύσταλλα Σβαρόφσκι, «μας ενδιαφέρουν τα τεχνητά διαμάντια, εφόσον μπορούμε και να αυξήσουμε τις πωλήσεις και να μην επιβαρύνουμε στο περιβάλλον». Η εξόρυξη διαμαντιών έχει προκαλέσει διεθνώς έντονες διαμαρτυρίες για τη διαφθορά των εμπλεκομένων, τη ζημία που προκαλεί στο περιβάλλον και την παιδική εργασία που προϋποθέτει.
Εξαιτίας όλων αυτών, ο Λεονάρντο ντι Κάπριο, αφού πρωταγωνίστησε στην ταινία «Ματωμένο διαμάντι», επένδυσε στην εταιρεία τεχνητών διαμαντιών Diamond Foundry. Η Πενέλοπε Κρουζ συνεργάστηκε με την Atelier Swarovski για τη δημιουργία σειράς κοσμημάτων με καλλιεργημένα (οικολογικά) διαμάντια. Οι τιμές τους ξεκινούν από 5.000 δολάρια και φθάνουν τις 53.000 δολάρια.
Πηγή: kathimerini.gr