Οι τεχνολογικοί κολοσσοί αλλάζουν το τοπίο στο διεθνές επιχειρείν
Η πτώση που σημείωσαν στη διάρκεια της εβδομάδας οι μετοχές μεγάλων αμερικανικών εταιρειών υγείας, μόλις ανακοινώθηκε η σύμπραξη των Amazon, Berkshire Hathaway και JPMorgan, με σκοπό την είσοδό τους στον τομέα της υγείας, αντανακλά την ανατροπή που επιφέρουν στην παγκόσμια οικονομία οι τεχνολογικοί κολοσσοί.
Εισβάλλοντας με το ειδικό τους βάρος και το υπερόπλο της υψηλής τεχνολογίας σε τομείς όπως οι τραπεζικές υπηρεσίες, οι ασφάλειες, το λιανικό εμπόριο, το εμπόριο τροφίμων, η αγορά φαρμάκων έως και οι ταχυμεταφορές, τεχνολογικοί κολοσσοί του διαμετρήματος της Amazon αλλά και οι ομόλογοί τους από την Κίνα, Alibaba και Tencent, ανατρέπουν άρδην το σκηνικό. Ενίοτε εξωθούν παραδοσιακές επιχειρήσεις σε αντισυσπειρώσεις.
Ειδικότερα, η Amazon έχει εισβάλει στην αγορά τροφίμων, στα εμπορικά καταστήματα, στις ταχυμεταφορές, στην αγορά φαρμάκων, στην παραγωγή και στην εκπομπή κινηματογραφικού περιεχομένου. Τον Ιούνιο, όταν ανακοίνωσε ότι εξαγοράζει την αλυσίδα σούπερ μάρκετ τροφίμων Whole Foods, προκάλεσε αναταράξεις στην αμερικανική αγορά τροφίμων, οδηγώντας σε πτώση τις μετοχές των μεγαλύτερων αλυσίδων τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων των Walmart και Safeway. Ακολούθησε νέα πτώση δύο μήνες αργότερα, όταν ο τεχνολογικός κολοσσός ανακοίνωσε ότι θα μειώσει τις τιμές σε πολλά προϊόντα. Τον Οκτώβριο, όταν κυκλοφόρησαν φήμες ότι ετοιμάζεται να μπει στην αγορά συνταγογραφούμενων φαρμάκων, κατέρρευσαν οι μετοχές των δύο μεγαλύτερων φαρμακοβιομηχανιών στις ΗΠΑ, των CVS Health και Walgreens, και σε λιγότερο από δύο μήνες αργότερα, η CVS ανακοίνωσε ότι εξαγοράζει την Aetna σε μια εμφανή προσπάθεια ενίσχυσής της για να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό του τεχνολογικού κολοσσού.
H επέλασή της δεν είχε έως τώρα αγγίξει τον τομέα της υγείας. Την έχουν προλάβει οι τεχνολογικοί κολοσσοί της Κίνας, Alibaba και Tencent, που έχουν, άλλωστε, προ πολλού εισέλθει στις τραπεζικές υπηρεσίες και στις ασφάλειες. Από το 2014, ο κινεζικός όμιλος ηλεκτρονικού εμπορίου έχει ανακοινώσει το σχέδιό του για το «νοσοκομείο του μέλλοντος», με το οποίο έδωσε στην πελατεία του πρόσβαση σε online συμβουλές από γιατρούς. Στη διάρκεια του περασμένου έτους, άλλωστε, οι υπηρεσίες υγείας της Alibaba παρουσίασαν ειδικό λογισμικό που προσφέρει τη δυνατότητα ερμηνείας τομογραφιών, καθώς και ένα εργαστήριο τεχνητής νοημοσύνης που διευκολύνει το ιατρικό προσωπικό της στη διάγνωση. Εναν μήνα αργότερα, η ανταγωνίστριά της Tencent παρουσίασε το πρόγραμμα απεικόνισης εξετάσεων Miying που δίνει στους γιατρούς τη δυνατότητα να ανιχνεύουν σε αρχικό στάδιο ενδείξεις περί της ύπαρξης κακοήθους όγκου. Το πρόγραμμα χρησιμοποιείται ήδη σε 100 νοσοκομεία σε όλη την Κίνα.
Εχοντας εξαγοράσει το 57,8% της ασφαλιστικής εταιρείας Weimin Insurance, η Tencent κινείται στην αγορά ασφαλειών υγείας και ζωής στην οποία έχει εδραιώσει τη θέση της και μέσω των συμμετοχών της σε άλλες ασφαλιστικές: στη Zhong An Insurance που είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, στην πολυεθνική Aviva της οποίας ελέγχει το 20% αλλά και με μερίδιο 15% στην κινεζική Hetai Life Insurance.
Η Tencent, η Alibaba και οι τράπεζες
Οι δύο κινεζικοί τεχνολογικοί κολοσσοί, Tencent και Alibaba, με τις εφαρμογές τους Alipay και TenPay, αντιστοίχως, όχι μόνον έχουν αντικαταστήσει τις πληρωμές με μετρητά, αλλά παράλληλα εξελίσσονται σε τράπεζες. Οι εφαρμογές αυτές προσφέρουν στους χρήστες τους τη δυνατότητα να λαμβάνουν δάνεια, να αγοράζουν επενδυτικά προϊόντα και να επενδύουν σε χιλιάδες προϊόντα διαχείρισης πλούτου. Πάντα μέσα από αυτές τις δύο εφαρμογές ελέγχουν από κοινού περισσότερο από το 90% της αγοράς ηλεκτρονικών πληρωμών στην Κίνα, σύμφωνα με την κινεζική συμβουλευτική iResearch.
Τελευταία, όμως, δαπανούν δισ. δολάρια σε συμφωνίες με ξένα δίκτυα ηλεκτρονικών πληρωμών, επιδιώκοντας να πείσουν σταδιακά τους καταναλωτές όχι μόνον της Ασίας αλλά και των ΗΠΑ να χρησιμοποιούν το είδος «ηλεκτρονικού πορτοφολιού». Εχουν ήδη επιτύχει να επεκταθούν σε αγορές της Ασίας μέσω εξαγορών τραπεζών και δικτύων πληρωμών. Η Ant Financial ελέγχει πακέτα μετοχών στην Ascend Money της Ταϊλάνδης, στην Paytm της Ινδίας και στην Kakao Pay της Νότιας Κορέας. Εν τω μεταξύ, όμως, έχει εισέλθει στην παραδοσιακή τραπεζική αγορά της Κίνας, δημιουργώντας τη διαδικτυακή τράπεζα Mybank, που απευθύνεται σε ιδιώτες και σε μικρές επιχειρήσεις. Η εν λόγω τράπεζα δέχεται καταθέσεις και χορηγεί δάνεια έως 5 εκατ. γουάν, ποσό αντίστοιχο περίπου των 805.000 δολ., αλλά παρέχει υπηρεσίες μόνον στην πελατεία της Alibaba. Σε αυτή συγκαταλέγεται και το δίκτυο μικρομεσαίων επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου.
Πηγή: kathimerini.gr