Ενεργειακή κρίση και ελλείψεις σε τσιπ πλήττουν τις βιομηχανίες
Αυξάνονται και ενισχύονται οι κραδασμοί που προκαλεί σε όλο το φάσμα της βιομηχανίας η εξαιρετικά δυσμενής συγκυρία της ενεργειακής κρίσης, καθώς συνδυάζεται με τις ελλείψεις επεξεργαστών και οδηγεί σε δραματικές μειώσεις της παραγωγής σε βαριές βιομηχανίες. Το δυσθεώρητο κόστος της ενέργειας αρχίζει να δημιουργεί προβλήματα ακόμη και σε κολοσσούς όπως η βιομηχανία χάλυβα ArcelorMittal, που αναγκάζεται να διακόψει προσωρινά την παραγωγή σε ορισμένες μονάδες της στην Ευρώπη.
Η μεγαλύτερη χαλυβουργία της Ευρώπης, που υπό κανονικές συνθήκες παράγει περίπου 40 εκατ. τόνους χάλυβα τον χρόνο εντός Ευρώπης, ανακοίνωσε ότι αναγκάζεται να καταφύγει σε «βραχείας διάρκειας επιλεκτικά διαλείμματα της παραγωγής»σε ορισμένους από τους ηλεκτρικούς φούρνους της στην Ευρώπη. Πρόκειται για τους φούρνους που παράγουν προϊόντα κυρίως για τον κατασκευαστικό κλάδο, για τον οποίο προορίζονται περίπου 10 εκατ. τόνοι χάλυβα ετησίως. Η εταιρεία τόνισε πως η προσωρινή διακοπή «σχετίζεται με τις μεταβολές στους τομείς της ηλεκτρικής ενέργειας» και διευκρίνισε ότι είναι πλέον εξαιρετικά δύσκολο να παραχθεί χάλυβας με οικονομικό κόστος. Υπογράμμισε, πάντως, ότι η επιλογή της να κλείσει ορισμένες μονάδες δεν θα έχει «ουσιαστικό αντίκτυπο»στον όγκο της παραγωγής της, ούτε στη δυνατότητά της να ανταποκριθεί στη ζήτηση της πελατείας της. Μιλώντας στους Financial Times ο Μάτι Γουότκινς, αναλυτής της συμβουλευτικής εταιρείας εμπορευμάτων CRU, τόνισε πως οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες ηλεκτρικών φούρνων αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα με το υψηλό κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας και αγωνίζονται να επιβιώσουν.
Η είδηση σκιαγραφεί την έκταση του προβλήματος που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές χαλυβουργίες εν μέσω ενεργειακής κρίσης και προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Το αποτέλεσμα είναι να κάμπτονται έπειτα από μια περίοδο μεγάλης ανάπτυξης. Οπως τονίζει σχετικό δημοσίευμα των Financial Times, οι επιπτώσεις είναι ήδη εμφανείς και σε άλλες βιομηχανίες. Εχει προηγηθεί η χαλυβουργία Sidenor στην Ισπανία που αναγκάστηκε να περιορίσει την παραγωγή της κατά 30% από τώρα και μέχρι το τέλος του έτους, επικαλούμενη τις «εξοντωτικές τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας» Στη Βρετανία η κυβέρνηση εξετάζει ένα σχέδιο διάσωσης για να στηρίξει στη διάρκεια του χειμώνα τη βιομηχανία χάλυβα της χώρας αλλά και άλλους κλάδους εντάσεως ενέργειας. Εχουν προηγηθεί προειδοποιήσεις ότι θα κλείσουν εργοστάσια αν δεν υπάρξει στήριξη του κράτους.
Στο μεταξύ, η έλλειψη επεξεργαστών οδηγεί ξανά σε μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων, με τελευταία στη σειρά την Toyota που ανακοίνωσε χθες ότι σχεδιάζει να περιορίσει τον Νοέμβριο την παγκόσμια παραγωγή της κατά 15%. Σύμφωνα, πάντως, με τα έως τώρα σχέδιά της, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία θα επιστρέψει στα ίδια επίπεδα παραγωγής τον Δεκέμβριο. Δεν πρόκειται, όμως, για το μοναδικό πλήγμα στην παραγωγή της Toyota. Τους τελευταίους δύο μήνες η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας αναγκάστηκε να μειώσει την παραγωγή της λόγω και πάλι ελλείψεων εξαρτημάτων, καθώς είχαν αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα οι μονάδες παραγωγής τους σε Μαλαισία και Βιετνάμ εξαιτίας του μεγάλου αριθμού κρουσμάτων κορωνοϊού. Το αποτέλεσμα ήταν να αναγκαστεί η Toyota να αναθεωρήσει προς τα κάτω τον στόχο της για την παραγωγή της μέχρι το τέλος Μαρτίου του επόμενου έτους και να τον περιορίσει κατά 300.000 οχήματα, στα εννέα εκατομμύρια. Συνολικά η παραγωγή της από τον Σεπτέμβριο μέχρι και τον Νοέμβριο υπολογίζεται πως θα μειωθεί κατά 910.000 οχήματα.
Χθες πάντως, παρά το σχέδιο για μείωση της παραγωγής του Νοεμβρίου, η αυτοκινητοβιομηχανία υπογράμμισε ότι εμμένει σε αυτόν τον στόχο για την παραγωγή της. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει, όμως, μεγάλη επιτάχυνση της παραγωγής για το υπόλοιπο του οικονομικού έτους, που σημαίνει ότι θα πρέπει να μειωθούν τα κρούσματα στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας ώστε να επιτραπεί στα εργοστάσιά τους να αυξήσουν τη δική τους παραγωγή. Σύμφωνα, άλλωστε, με πηγές της εταιρείας, έχει ζητήσει ήδη από τους προμηθευτές της στη Νοτιοανατολική Ασία να αυξήσουν τις προμήθειες, ώστε να μπορεί να αναπληρώσει μέρος της παραγωγής που χάνεται.
Μιλώντας στο Reuters ο Καζουνάρι Κουμακούρα, υψηλόβαθμο στέλεχος της Toyota, τόνισε πως «δεν μπορούμε να προβλέψουμε τι θα γίνει, αλλά όλα δείχνουν πως διανύουμε τη χειρότερη περίοδο σε ό,τι αφορά τους κινδύνους που απειλούν την παραγωγή» Σημειωτέον, πάντως, πως η Toyota έχει εδώ και μία δεκαετία προνοήσει για το εύρος των προμηθευτών της, καθώς προηγήθηκαν σοβαρότατα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα το 2011, οπότε έπληξε τη βορειανατολική ακτή της Ιαπωνίας ένας καταστρεπτικός σεισμός που ανάγκασε τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου να περιορίσουν την παραγωγή τους εξαιτίας έλλειψης εξαρτημάτων και μάλιστα σε μια στιγμή που αυξανόταν η παγκόσμια ζήτηση.
Πηγή: kathimerini.gr