Η Σίλικον Βάλεϊ προηγείται των διωκτών της
Πολλοί επιχειρηματίες της υψηλής τεχνολογίας ξεκινούν, εντοπίζοντας ένα πρόβλημα, το οποίο χρήζει επίλυσης. Στην περίπτωση της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου των ΗΠΑ (FTC) το έργο αυτό δεν ολοκληρώθηκε με την αγωγή κατά του Facebook για μονοπωλιακή συμπεριφορά. O αρμόδιος δικαστής Τζέιμς Μπέσμπεργκ την απέρριψε και ο κύριος λόγος ήταν ότι η επιτροπή δεν έδειξε με ποιον τρόπο μπορεί να μετρηθεί το μερίδιο αγοράς του Facebook. Η FTC υποστήριξε πως ο όμιλος κατείχε παρανόμως ισχύ μονοπωλίου. Τα καλά νέα για την ίδια είναι ότι ο Τζέιμς Μπέσμπεργκ αποδέχθηκε τον ορισμό της, ο οποίος αφορά την αγορά κοινωνικών δικτύων – σύμφωνα με αυτόν, αφορά το μοίρασμα πραγμάτων μεταξύ φίλων και συγγενών, παρά τις προσπάθειες του Facebook να το διευρύνει. Αυτό είναι μια εν μέρει νίκη. Υπό το πρίσμα της αντιμονοπωλιακής πολιτικής, μια αγορά ορίζεται παραδοσιακά από τα ίδια τα προϊόντα και την ίδια τη γεωγραφία. Η συζήτηση εξαρτάται από το αν, ας πούμε, ως προμήθειες γραφείου θεωρούνται βασικά είδη, όπως το χαρτί, ή περιλαμβάνουν και άλλα προϊόντα, όπως είναι οι υπολογιστές. Τα έσοδα ή τα πωληθέντα τεμάχια καθορίζουν το μερίδιο της αγοράς. Ωστόσο, όπως παρατήρησε ο δικαστής, το θέμα με τις διαδικτυακές πλατφόρμες είναι δυσκολότερο. Αφενός, μπορεί να προσφέρουν αλληλεπικαλυπτόμενα προϊόντα –όχι όλα υπό έλεγχο–, αφετέρου, οι καταναλωτές δεν πληρώνουν για το Facebook ή, λόγου χάριν, για μια αναζήτηση Google. Οι εταιρείες βγάζουν τα χρήματά τους από άλλη αγορά διά μέσου της πώλησης διαφημίσεων.
Η επιτροπή ισχυρίστηκε ότι το Facebook είχε μερίδιο αγοράς 60%, αλλά δεν είπε τι ποσοστό έχουν οι άλλες εταιρείες ή ποιες είναι αυτές. Ο δικαστής του έδωσε περιθώριο να επανέλθει μετά ένα μήνα. Ενδεχομένως ο φορέας να μπορεί να υποστηρίξει πως η αμερικανική αγορά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης συνίσταται στα 299 εκατομμύρια Αμερικανών τα οποία χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο, σύμφωνα με την Data Reportal. Τα 190 εκατομμύρια καθημερινά ενεργοί χρήστες του Facebook, όπως εκτιμά η Οmnicore, θα ισοδυναμούσαν με μερίδιο 64%. Αυτή η εκτίμηση είναι επισφαλής, εν μέρει διότι ένας τυπικός χρήστης επισκέπτεται περισσότερες από έξι διαφορετικές διαδικτυακές πλατφόρμες κάθε μήνα. Ας υποθέσουμε ότι οι πέντε πρώτοι παίκτες είναι το Facebook και το Instagram, το οποίο του ανήκει, το Snap, που παρέχει υπηρεσίες διαγραφής περιεχομένου, το Twitter και το TikTok. Συνολικά αριθμούν ίσως και 520 εκατομμύρια χρήστες καθημερινά στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την Omnicore. Από αυτό το σύνολο, το μερίδιο του Facebook θα ήταν περίπου 37%, ενώ συνδυαστικά με το Instagram σχεδόν 63%.
Ο,τι και αν χρησιμοποιούν οι ρυθμιστικές αρχές, θα πρέπει να αναθεωρήσουν τις ικανότητές τους στην ανάλυση δεδομένων και είτε, λόγου χάριν, να τροποποιήσουν τους κανόνες, με το να περιορίσουν τη χρήση προσωπικών δεδομένων, ή να απαιτήσουν διαλειτουργικότητα. Σε κάθε περίπτωση η Σίλικον Βάλεϊ προς το παρόν προηγείται των διωκτών της.
Πηγή: kathimerini.gr