Δύσκολη η επιστροφή στο γραφείο μετά την τηλεργασία
Λίγο πριν από την έναρξη της πανδημίας, ο όμιλος εταιρειών Webhelp, που ειδικεύεται στην ανάθεση των εργασιών άλλων εταιρειών, το λεγόμενο outsourcing, αγόρασε το παλιό κτίριο της «Ελευθεροτυπίας», στην οδό Ηλία Ηλιού, στην καρδιά της Αθήνας, με θέα στην Ακρόπολη. Πήγα στο κτίριο που είναι πολύ ωραία διαρρυθμισμένο, με φωτεινούς χώρους εργασίας, γυμναστήριο, αίθουσες συνάντησης και χαλάρωσης, εντελώς διαφορετικό από τους χώρους των γνωστών call centers. Κι όμως, εκείνοι που έκαναν αυτή την επιλογή είδαν τη μεγάλη πλειονότητα των εργαζομένων να εργάζεται επί 14 μήνες από το σπίτι και τώρα πολλούς από αυτούς να μη θέλουν να γυρίσουν πίσω. Ο Γάλλος Βενσάν Μπερνάρ είναι Chief Operating Officer του ομίλου και ο Γιάννης Μπούζιος ο γενικός διευθυντής του στην Ελλάδα.
– Βενσάν Μπερνάρ: Οταν ξεκίνησε η πανδημία, οι 80.000 εργαζόμενοι του ομίλου δούλευαν από ένα κέντρο, όπως συμβαίνει με όλες τις επιχειρήσεις της βιομηχανίας μας, και βρέθηκαν όλοι σε πανικό: οι πελάτες ήταν σε πανικό, οι συνεργάτες μας ήταν επίσης σε πανικό, ακόμη κι εμείς ως μάνατζερ δεν ξέραμε τι θα συμβεί από εδώ και πέρα. Και τι κάναμε; Αμέσως πήραμε την απόφαση να προστατεύσουμε τους ανθρώπους μας και να μεταφέρουμε μαζικά τις δραστηριότητές μας από το γραφείο στο σπίτι σε χρόνο-ρεκόρ. Μεταφέραμε τους υπολογιστές, τα γραφεία, τις καρέκλες, τα πάντα, στα σπίτια των συνεργατών της Webhelp. Εξι μόλις εβδομάδες μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, 55.000 άνθρωποι δούλευαν ήδη από το σπίτι!
– Γιάννης Μπούζιος: Οι υποδομές μας είναι αντικείμενο διαχείρισης κεντρικά για όλη την Ευρώπη. Το Παρίσι συντόνιζε μαζί μας τη διαδικασία για την Ελλάδα και μας βοήθησε καθ’ όλη τη διαδικασία μετάβασης των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων μας από τα γραφεία στα σπίτια των εργαζομένων μας. To τεχνικό τμήμα μας έκανε τεστ ταχύτητας των συνδέσεων σε όλους τους συνεργάτες μας και για αυτούς που το τεστ ταχύτητας δεν ήταν ικανοποιητικό παρείχαμε ειδικά φορητά ρούτερ 4G. Τους παραχωρήσαμε και δεύτερη οθόνη, όμως, πιστέψτε με, όλο αυτό δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται. Χρησιμοποιήσαμε ταξί, τα προσωπικά μας οχήματα, κάθε μέσο που διαθέταμε, καθώς οι εταιρείες κούριερ δεν ήταν σε θέση να εξυπηρετήσουν λόγω της κατάστασης τότε. Ηταν μια απόλυτη επιτυχία διότι καταφέραμε να κάνουμε τη μετάβαση και επίσης επειδή είχαμε μηδενικά κρούσματα COVID-19 έως τις 23 Αυγούστου. Συνολικά, από τον Φεβρουάριο του 2020 έχουμε 25 κρούσματα και μηδέν κρούσματα διασταυρούμενης μόλυνσης ανάμεσα στους 1.600 υπαλλήλους μας, ενώ 10 από αυτούς που βρέθηκαν θετικοί στον ιό δούλευαν αποκλειστικά από το σπίτι. Αυτό είναι μια μεγάλη επιτυχία, για την οποία είμαστε υπερήφανοι. Προστατεύσαμε το εργατικό δυναμικό μας, εργάστηκαν κανονικά, φτάσαμε στο σημείο να προσλάβουμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας επιπλέον 600 άτομα.
– Μετά 14 μήνες, πώς θα πείσετε τους ανθρώπους να έρθουν πίσω στα γραφεία;
– Βενσάν Μπερνάρ: Αν η κρίση διαρκούσε τέσσερα χρόνια, οι πελάτες μας θα απαιτούσαν να φέρουμε πίσω το 100% των ανθρώπων που δουλεύουν από το σπίτι. Τώρα, εξαιτίας της διάρκειας της κρίσης, έχουν πεισθεί ότι το σύστημα δουλεύει. Εμείς πιστεύουμε ότι θα επικρατήσει ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας: ένα μέρος της δουλειάς θα γίνεται στο σπίτι κι ένα άλλο στον χώρο εργασίας, στα γραφεία. Σε ένα χρόνο από σήμερα θα είμαι σε θέση να σας πω περισσότερα για αυτό. Ρωτήσαμε τους εργαζομένους και μόνο το 20% με 25% απάντησε ότι θέλει να επιστρέψει 100% στον κλασικό τρόπο εργασίας, δηλαδή να έρχεται στο γραφείο, ενώ ένα παρόμοιο ποσοστό απάντησε ότι θέλει να μείνει στο σπίτι και το 50% είπε ότι θέλει να δουλέψει στη βάση ενός υβριδικού μοντέλου. Μετά το διασπαστικό μοντέλο (μοντέλο πλήρους τηλεργασίας), πρέπει να επανεφεύρουμε το υβριδικό.
– Γιάννης Μπούζιος: Μπορούν επίσης οι εργαζόμενοι να έρθουν με μερικές καινοτόμες ιδέες, όπως για παράδειγμα να μας προτείνουν να εργάζονται για ένα χρόνο από το σπίτι ή να δουλεύουν από ένα νησί. Ή ακόμη να εργάζονται για εμάς ενόσω μένουν στο σπίτι των γονιών τους στη Γερμανία. Ενα χρόνο πριν θα απαντούσαμε κατηγορηματικά «όχι». Τώρα το εξετάζουμε.
– Αλλά εσάς και τους πελάτες σας σάς ενδιαφέρει να βγαίνει η δουλειά…
– Βενσάν Μπερνάρ: Παίζει σημαντικό ρόλο για κάποιους κλάδους η διασφάλιση των δεδομένων, όπως για παράδειγμα για τον κλάδο του FinTech, κάτι που δεν έχει ίσως την ίδια σημασία για άλλους κλάδους.
– Χρειάζεστε γραφεία;
– Βενσάν Μπερνάρ: Επενδύσαμε σε δύο πράγματα. Σε κτιριακές υποδομές και σε εκδηλώσεις που οργανώνουμε με τους συνεργάτες μας. Ο προβληματισμός μου είναι αν το 80% των ανθρώπων δουλεύει από το σπίτι, αυτό που στο τέλος θα μείνει να μας συνδέει θα είναι μόνο το δελτίο μισθοδοσίας. Θα χαθεί το ομαδικό πνεύμα μέσα στην εταιρεία…
– Πώς ξεπερνάτε τα εμπόδια για να προσλάβετε ανθρώπους;
– Γιάννης Μπούζιος: Η γραφειοκρατία είναι σημαντική και για προσλήψεις Ευρωπαίων πολιτών και για προσλήψεις πολιτών τρίτων χωρών. Για να προσλάβουμε έναν Ευρωπαίο πολίτη, πρέπει να του εκδώσουμε ΑΦΜ, να κάνουμε αίτηση στον ΕΦΚΑ για ΑΜΚΑ και στη συνέχεια να πάμε στο Αστυνομικό Τμήμα Αλλοδαπών, όταν μας δώσουν ημερομηνία, για να πάρουμε την κάρτα εγγραφής Ευρωπαίου πολίτη. Τίποτα δεν είναι απόλυτα ψηφιοποιημένο ακόμη. Περιμένουμε από την κυβέρνηση να επιταχύνει αυτές τις διαδικασίες. Ειδάλλως χάνουμε και οι δύο, και το Δημόσιο και εμείς.
– Βενσάν Μπερνάρ: Αυτοί οι άνθρωποι μπορεί να το μετανιώσουν και να πάνε σε μια άλλη πόλη ή χώρα και όλοι μαζί, κι εκείνοι κι εμείς, να χάσουμε.
– Τονίζετε το ανθρώπινο στοιχείο στην εταιρεία σας. Ολοι το λένε αυτό στον κλάδο. Τι κάνετε διαφορετικά;
– Γιάννης Μπούζιος: Αν δεν ζει κάποιος καθημερινά αυτή τη συγκεκριμένη, ιδιαίτερη κουλτούρα μας, ναι, είναι απλώς μια δήλωση. Χάνεις αξία αντί να κερδίζεις. Κι όμως, προσλαμβάνουμε 100 ανθρώπους τον μήνα και μάλιστα έρχονται συστημένοι από τους φίλους τους. Είναι οι καλύτεροι άνθρωποι που απασχολούμε. Δώσαμε πρόσβαση σε δωρεάν 24ωρη γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης μέσα στην πανδημία για τους εργαζομένους αλλά και για τις οικογένειές τους, προσλάβαμε ανθρώπους που μιλούν διάφορες ξένες γλώσσες, ΑμεΑ, μακροχρόνια ανέργους, πρόσφυγες ή αιτούντες άσυλο και τους βοηθάμε με τα χαρτιά τους. Υπήρχε άνθρωπος που μας έκανε αίτηση από τη δομή φιλοξενίας μεταναστών στην Ελευσίνα και δύο μήνες αργότερα μας ενημέρωσε για την καινούργια του διεύθυνση, είχε ήδη μετακομίσει σε διαμέρισμα. Και φυσικά, λαμβάνει τις ίδιες αποδοχές με όλους τους άλλους εργαζομένους. Αφήνουμε λοιπόν τις πράξεις να μιλούν από μόνες τους όταν πρόκειται να εξηγήσουμε σε τι διαφέρουμε.
Μια άλλη προτεραιότητα για εμάς είναι η προώθηση της αποστολής του ιδρύματος Think Human στην Ελλάδα, που εστιάζει στη δημιουργία ίσων ευκαιριών για την πρόσβαση στην εκπαίδευση, στην καταπολέμηση των κοινωνικών φραγμών μέσω της επαγγελματικής ένταξης και στη μετάδοση ψηφιακών δεξιοτήτων. Το ίδρυμα Think Human δημιουργήθηκε το 2020 και είναι αφιερωμένο σε πρωτοβουλίες εκπαίδευσης και ένταξης στις ~40 χώρες όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος Webhelp. Το ίδρυμα υποστηρίζει ήδη το International Rescue Committee στην Ελλάδα, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα ένταξης στην εργασία γυναικών προσφύγων. Ο γενικός στόχος του προγράμματος είναι η ενδυνάμωση των γυναικών προσφύγων, η υποστήριξή τους ώστε να δημιουργήσουν εισόδημα και να γίνουν ηγέτες στις κοινότητές τους. Για να στηρίξει την κοινωνική και οικονομική ενδυνάμωση των επωφελούμενων, συνολικά 31, γυναικών, η IRC προσέφερε ένα συνδυασμό εξατομικευμένης συμβουλευτικής, ομαδικών εκπαιδεύσεων εργασιακής ετοιμότητας και δεξιοτήτων και ευκαιρίες για mentoring.
Πηγή: kathimerini.gr