Νέος «γίγαντας» στο delivery έτοιμου φαγητού

Ενας από τους ιδιαιτέρως κερδισμένους κλάδους μέσα στην πανδημία σε διεθνή κλίμακα δεν είναι άλλος από αυτόν της παράδοσης έτοιμου φαγητού – κι αυτό το επιβεβαιώνει η εξαγορά της αμερικανικής Grubhub από την ολλανδική Just Eat Takeaway αντί 7,3 δισ. δολ. Η επιχειρηματική συμφωνία δημιουργεί έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους στον κόσμο σε μια αγορά η οποία αναπτύσσεται με πολύ γοργούς ρυθμούς και λειτουργεί συνδέοντας εστιατόρια με διαφορετικές κουζίνες και τιμές με τους καταναλωτές στο σπίτι ή στο γραφείο. Συν τοις άλλοις, η ολλανδοαμερικανική σύμπλευση ανοίγει διάπλατα την αγορά των ΗΠΑ στην Just Eat Takeaway, επεκτείνοντας τα όρια της δραστηριότητάς της πέραν της Γηραιάς Ηπείρου, της Αυστραλίας, του Καναδά και της Βραζιλίας.

Εν τω μεταξύ, το ενδιαφέρον έγκειται στο ότι ο πρώτος όμιλος ο οποίος είχε προσεγγίσει την Grubhub ήταν ο επίσης αμερικανικός της Uber Technologies, η οποία ως ψηφιακή πλατφόρμα διασυνδέει πελάτες και ιδιώτες οδηγούς. Επί σειράν μηνών γίνονταν διαπραγματεύσεις, αλλά είχαν τεθεί εντόνως ερωτήματα σχετικά με το εάν θα λάβαινε ποτέ το πράσινο φως των αρχών ανταγωνισμού μια τέτοια συμμαχία, πόσο μάλλον όταν ήδη η Uber ήταν ήδη ενεργή στην παράδοση έτοιμου φαγητού. Οι Uber και Grubhub είχαν φθάσει πολύ κοντά στο να καθορίσουν την τιμή πώλησης, αλλά ορισμένα άλλα θέματα δεν είχαν ακόμη διευθετηθεί, συμπεριλαμβανομένης και μιας ρήτρας για την Grubhub, εάν δεν ολοκληρωνόταν η διαδικασία. Τα σχετικά αναφέρουν στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg καλά πληροφορημένες πηγές. Αξίζει να σημειωθεί ότι εκείνος ο οποίος δημιούργησε αρχικά το 2000 την Takeaway ήταν ο Ολλανδός δισεκατομμυριούχος Ζίτζε Γκρόεν. Ακολουθώντας την παράδοση των Αμερικανών καινοτόμων επιχειρηματιών, που ξεκίνησαν τις εταιρείες τους από το πανεπιστήμιο, έτσι κι εκείνος χρησιμοποίησε το δωμάτιο στη φοιτητική του εστία ως βάση για τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες.

H ολλανδοαμερικανική σύμπλευση ανοίγει διάπλατα την αγορά των ΗΠΑ στην Just Eat Takeaway, επεκτείνοντας τα όρια της δραστηριότητάς της πέραν της Γηραιάς Ηπείρου, της Αυστραλίας, του Καναδά και της Βραζιλίας.

Ενας από τους ιδιαιτέρως κερδισμένους κλάδους μέσα στην πανδημία σε διεθνή κλίμακα δεν είναι άλλος από αυτόν της παράδοσης έτοιμου φαγητού – κι αυτό το επιβεβαιώνει η εξαγορά της αμερικανικής Grubhub από την ολλανδική Just Eat Takeaway αντί 7,3 δισ. δολ. Η επιχειρηματική συμφωνία δημιουργεί έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους στον κόσμο σε μια αγορά η οποία αναπτύσσεται με πολύ γοργούς ρυθμούς και λειτουργεί συνδέοντας εστιατόρια με διαφορετικές κουζίνες και τιμές με τους καταναλωτές στο σπίτι ή στο γραφείο. Συν τοις άλλοις, η ολλανδοαμερικανική σύμπλευση ανοίγει διάπλατα την αγορά των ΗΠΑ στην Just Eat Takeaway, επεκτείνοντας τα όρια της δραστηριότητάς της πέραν της Γηραιάς Ηπείρου, της Αυστραλίας, του Καναδά και της Βραζιλίας.

Εν τω μεταξύ, το ενδιαφέρον έγκειται στο ότι ο πρώτος όμιλος ο οποίος είχε προσεγγίσει την Grubhub ήταν ο επίσης αμερικανικός της Uber Technologies, η οποία ως ψηφιακή πλατφόρμα διασυνδέει πελάτες και ιδιώτες οδηγούς. Επί σειράν μηνών γίνονταν διαπραγματεύσεις, αλλά είχαν τεθεί εντόνως ερωτήματα σχετικά με το εάν θα λάβαινε ποτέ το πράσινο φως των αρχών ανταγωνισμού μια τέτοια συμμαχία, πόσο μάλλον όταν ήδη η Uber ήταν ήδη ενεργή στην παράδοση έτοιμου φαγητού. Οι Uber και Grubhub είχαν φθάσει πολύ κοντά στο να καθορίσουν την τιμή πώλησης, αλλά ορισμένα άλλα θέματα δεν είχαν ακόμη διευθετηθεί, συμπεριλαμβανομένης και μιας ρήτρας για την Grubhub, εάν δεν ολοκληρωνόταν η διαδικασία. Τα σχετικά αναφέρουν στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg καλά πληροφορημένες πηγές. Αξίζει να σημειωθεί ότι εκείνος ο οποίος δημιούργησε αρχικά το 2000 την Takeaway ήταν ο Ολλανδός δισεκατομμυριούχος Ζίτζε Γκρόεν. Ακολουθώντας την παράδοση των Αμερικανών καινοτόμων επιχειρηματιών, που ξεκίνησαν τις εταιρείες τους από το πανεπιστήμιο, έτσι κι εκείνος χρησιμοποίησε το δωμάτιο στη φοιτητική του εστία ως βάση για τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες.

Στόχος του ήταν πάντα η επιθετική της επέκταση, εξ ου και εξαγόρασε αντί 8 δισ. δολ. τη βρετανική ανταγωνιστική Just East, και πριν από δύο μήνες έλαβε την έγκριση των αρμόδιων αρχών της χώρας. Ο έτερος της συνεργασίας, ο Ματ Μαλόνι, νυν διευθύνων σύμβουλος της Grubhub, είχε βοηθήσει να δημιουργηθεί η εταιρεία το 2004 και μόλις προ ολίγων ετών συνάντησε τον Γκρόεν. Σήμερα αυτοχαρακτηρίζονται «αδελφές ψυχές», μιας και ισχυρίζονται πως, χωρίς να το γνωρίζουν, είχαν την ίδια εταιρεία σε δύο διαφορετικές ηπείρους.

Το 2013 ο Μαλόνι αποφάσισε να συγχωνεύσει την Grubhub με την ανταγωνίστρια Seamless για να δεσπόσουν στην αγορά παράδοσης φαγητού, όπως και έγινε. Εκτοτε, όμως, ο ανταγωνισμός οξύνθηκε και οι αναλυτές πλέον προέβλεπαν έντονη κινητικότητα και συμμαχίες, ώστε να καταστεί βιώσιμος ο κλάδος. Σήμερα η Grubhub έχει το 23% στην αγορά των ΗΠΑ και η τιμή της μετοχής της εκτινάχθηκε 39% από την αρχή της πανδημίας, αν και τα περιθώρια κέρδους είναι ανύπαρκτα. Το πρώτο τρίμηνο είχε αύξηση πωλήσεων 8% στο 1,6 δισ. δολ. και ζημίες 33 δισ. δολ., ενώ αντίστοιχα οι δραστηριότητες παράδοσης φαγητών σε πακέτο της Uber είχε αύξηση 52% στα 4,68 δισ. δολ. και ζημίες. Οι μεταξύ τους συζητήσεις ξεκίνησαν προ πανδημίας και εντάθηκαν τον Απρίλιο, αλλά τη συνεργασία τους απέτρεψε το ενδεχόμενο μη έγκρισής της από τις Αρχές αλλά και οι διαφωνίες για τον ρόλο του Μαλόνι και άλλων υψηλόβαθμων της Grubhub στην Uber. Τέλος, αναφέρεται πως αμέσως μόλις δημοσιοποιήθηκε το σχέδιο της συγχώνευσης, έγινε και η επαφή του Ματ Μαλόνι και του Ζίτζε Γκρόεν της Just Eat Takeaway, που έμελλε να ευοδωθεί.

Πηγή:kathimerini.gr