Μαζική αναστολή δόσεων δανείων μέσω τηλεφώνου
Το «πάγωμα» των δόσεων για επιχειρήσεις και νοικοκυριά έχουν αρχίσει να εφαρμόζουν οι τράπεζες και οι εταιρείες διαχείρισης κόκκινων δανείων, επικοινωνώντας απευθείας με τους πελάτες τους μέσω τηλεφωνικών κλήσεων ή ακόμα και μέσω μηνυμάτων στο κινητό (sms).
Οι τράπεζες έχουν προκρίνει τις εξ αποστάσεις ρυθμίσεις, με στόχο όχι μόνο να αποτρέψουν τους πελάτες τους να επισκέπτονται τα τραπεζικά καταστήματα, αλλά κυρίως για να επιταχύνουν τις διαδικασίες «παγώματος», αφού όπως εξηγούν για πρώτη φορά θα πρέπει να γίνει γενικευμένη αναστολή δόσεων σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.
Οι ρυθμίσεις γίνονται με αυτοματοποιημένο τρόπο και χωρίς γραφειοκρατία, χωρίς δηλαδή να απαιτείται φυσική παρουσία του πελάτη στο κατάστημα. Μοναδική προϋπόθεση είναι η απόδειξη της δυσκολίας ή της αδυναμίας του πελάτη με βάση τα εισοδήματά του και το είδος της δραστηριότητάς του, προϋπόθεση που αρκεί για να τεθεί σε ισχύ η συμφωνία αναστολής δόσεων. Η αναστολή συμφωνείται τηλεφωνικά και αφού έχουν καταγραφεί η συνομιλία με τον πελάτη και η σύμφωνη γνώμη του για ένταξη σε πρόγραμμα αναστολής δόσεων. Για την επιτάχυνση των διαδικασιών τόσο οι τράπεζες όσο και οι εταιρείες διαχείρισης έχουν στελεχώσει ειδικά τμήματα με call center, που πραγματοποιούν καθημερινά εκατοντάδες κλήσεις προς υποψήφιους πελάτες για ένταξη στα προγράμματα αναστολής δόσεων, ενώ ανάλογη διαδικασία ακολουθείται και για όσους δανειολήπτες καλούν με δική τους πρωτοβουλία την τράπεζα.
Πού δίνεται έμφαση
Η διαδικασία ενημέρωσης έχει ήδη ξεκινήσει με προτεραιότητα τις επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα πλήττονται από τον κορωνοϊό. Εμφαση δίνεται στις επιχειρήσεις του κλάδου του τουρισμού, των μεταφορών, της εστίασης και του λιανεμπορίου, ενώ σταδιακά στα προγράμματα αναστολής δόσεων εντάσσονται ατομικές επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες και φυσικά πρόσωπα, που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εξυπηρέτηση των δανειακών τους υποχρεώσεων. Τα προγράμματα αναστολής δόσεων για 3 ή για 6 μήνες αφορούν αντίστοιχα όσα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ήταν μέχρι σήμερα συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, ενώ σε όσους εμφάνιζαν ήδη καθυστέρηση οι τράπεζες προτείνουν κυρίως προγράμματα ρυθμίσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ορισμένες τράπεζες εφαρμόζουν με μεγαλύτερη ευελιξία τον γενικό κανόνα περί 3μηνης ή 6μηνης αναστολής δόσεων. Κάποιες σε πρώτη φάση εφαρμόζουν το μέτρο σε όσες επιχειρήσεις και επαγγελματίες δικαιούνται την κρατική επιδότηση των 800 ευρώ, που ανακοίνωσε η κυβέρνηση. Ορισμένες, ωστόσο, εφαρμόζουν πιο ευέλικτη πολιτική, γενικεύοντας το μέτρο και πέραν των επιχειρήσεων ή των ελεύθερων επαγγελματιών, που δικαιούνται την κρατική επιδότηση, αναγνωρίζοντας ότι οι επιπτώσεις της κρίσης που προκαλεί ο κορωνοϊός διαχέονται οριζόντια στο συντριπτικό μέρος της οικονομίας και της κοινωνίας.
Ανάλογη πολιτική εφαρμόζεται και σε ό,τι αφορά τα φυσικά πρόσωπα για τα οποία οι τράπεζες μέσω της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών έχουν ανακοινώσει 3μηνη αναστολή των δόσεων. Η αναστολή αφορά τους συνεπείς μέχρι σήμερα εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα, καθώς με βάση την πρακτική που εφαρμόζεται, συνταξιούχοι, δημόσιοι υπάλληλοι, αλλά και εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα που δεν πλήττονται εξαιρούνται του γενικού κανόνα.
Ανέπαφες πληρωμές
Στο πλαίσιο της προσπάθειας διευκόλυνσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών για τους κατόχους καρτών οι τράπεζες, σε συνεργασία με τα συστήματα πληρωμών Visa και MasterCard, έχουν συμφωνήσει στην αύξηση του ορίου για ανέπαφες συναλλαγές –χωρίς δηλαδή να απαιτείται η πληκτρολόγηση του PIN– από τα 25 στα 50 ευρώ.
Σχετική ανακοίνωση εξέδωσε χθες η Viva Wallet, σημειώνοντας ότι «έχει ήδη προβεί σταδιακά στις απαραίτητες ενέργειες αναβάθμισης των τερματικών της για να αποδέχονται το υψηλότερο όριο». Αντίστοιχη δυνατότητα αναμένεται να δοθεί έως τα τέλη της εβδομάδας και από τις υπόλοιπες τράπεζες, οι οποίες προχωρούν στις αναγκαίες προσαρμογές στα συστήματά τους προκειμένου τα τερματικά τους να δέχονται ανέπαφες συναλλαγές έως 50 ευρώ.
Πηγή: kathimerini.gr