Η εποχή των φθηνών αεροπορικών εισιτηρίων ανήκει στο παρελθόν
Πτήση για Μαγιόρκα με δέκα ευρώ; Πριν από μερικά χρόνια αυτό ήταν συχνά εφικτό με τις φθηνές αεροπορικές εταιρείες. Σήμερα πλέον τέτοια εισιτήρια γίνονται όλο και πιο δυσεύρετα, σύμφωνα με σχετικό άρθρο της Deutsche Welle. Ως ένα βαθμό αυτό έχει να κάνει με την αύξηση της ευαισθητοποίησης των επιβατών, αλλά και των εταιρειών για την προστασία του κλίματος και τη μείωση των ρύπων, δεδομένου ότι οι αεροπορικές εταιρείες έχουν βρεθεί συχνά στο στόχαστρο λόγω αυξημένων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Το θέμα της κλιματικής αλλαγής απασχόλησε έντονα τον κλάδο των αερομεταφορών το 2019. Ο επικεφαλής της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας Lufthansa, Κάρστεν Σπορ, είχε δηλώσει ότι τα αεροπορικά εισιτήρια κάτω των δέκα ευρώ «είναι από οικολογική, αλλά και από οικονομική άποψη μια τρέλα». Ενας επιπρόσθετος λόγος που οι τιμές των εισιτηρίων στη Γερμανία κινήθηκαν ανοδικά είναι η αύξηση του φόρου επί των αερομεταφορών.
H αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για την κλιματική αλλαγή επηρεάζει τους χαμηλούς ναύλους των αεροπορικών. Αλλά δεν είναι ο μόνος λόγος. Στις αερομεταφορές ισχύει το εξής: όταν εξοικονομούν χρήματα οι επιβάτες, πληρώνουν οι μέτοχοι το κόστος. Οπως η Laudamotion, θυγατρική της Ryanair, έτσι και η Eurowings, θυγατρική της Lufthansa, «χτύπησαν κόκκινο» με τα χρέη. Το ό,τι κατάφεραν να επιβιώσουν, οφείλεται στις ισχυρές οικονομικά μητρικές εταιρείες τους. Ωστόσο, η στήριξη από τις μητρικές δεν φαίνεται να αποτελεί μακροπρόθεσμη λύση. Επίσης το 2019 η γερμανική αεροπορική εταιρεία Germania, η ισλανδική Wow Air και ο βρετανικός ταξιδιωτικός κολοσσός Thomas Cook κήρυξαν πτώχευση. Στο πλαίσιο αυτό, ειδικοί θεωρούν καλή κίνηση το ότι πολλές εταιρείες ξαναβλέπουν την τιμολογιακή τους πολιτική. «Tα προγράμματα πτήσεων για τον χειμώνα αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας», ανέφερε στο γερμανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο dpa ο ειδικός σε θέματα αερομεταφορών Ντάνιελ Ρέσκα από τον οίκο Bernstein.
Για τον χειμώνα οι αεροπορικές εταιρείες φαίνεται να ακολουθούν μια πιο «πειθαρχημένη» πολιτική. Για παράδειγμα η Ryanair περιορίζει σημαντικά τις προσφορές της, η Easyjet στοχευμένα μειώνει τις προσφερόμενες πτήσεις, ενώ η Eurowings ελαττώνει κυρίως τα δρομολόγια εσωτερικού στη Γερμανία, αναφέρει η D.W. Επιπλέον, η Ryanair, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, επηρεάστηκε και από την κρίση της Boeing. Η απαγόρευση πτήσεων για τα Boeing 737 Max μέσα στο 2019, έπειτα από δύο συντριβές αεροσκαφών αυτού του τύπου και 346 θανάτους, επηρέασε άμεσα την ιρλανδική εταιρεία, δεδομένου ότι εκκρεμούσαν δικές της παραγγελίες. Τα αεροσκάφη αυτού του τύπου πλέον απαγορεύεται να απογειώνονται. Η Ryanair περιμένει νέα μοντέλα, λιγότερο ενεργοβόρα, προκειμένου να επεκτείνει τον στόλο της. Μέχρι να ολοκληρωθούν οι παραγγελίες, εκτιμά ο Ντάνιελ Ρέσκα, ενδέχεται να μην υπάρξουν περαιτέρω μειώσεις στις τιμές της Ryanair.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών ΙΑΤΑ, αναμένονται αυξανόμενα κέρδη για τις ευρωπαϊκές αερομεταφορές. Ωστόσο, αν και η γενική τάση είναι θετική, επιμέρους εταιρείες σημείωσαν απώλειες κι άλλες τώρα μόλις επανέρχονται σε κερδοφόρο πορεία. Τα προβλήματα σε πολλές εταιρείες παραμένουν. H Lufthansa το 2019 υπολογίζει στο ένα τρίτο των κερδών-ρεκόρ που σημείωσε το 2018. Τότε είχε σημειώσει κέρδη 3 δισ. ευρώ και αυτό παρά την πτώχευση της θυγατρικής της Air-Berlin. Tαυτόχρονα δεν έχει επιλυθεί η διαμάχη με το συνδικάτο UFO των ιπτάμενων συνοδών, κάτι που οδήγησε σε απεργίες στην Eurowings. Προβληματική είναι και η ιταλική αεροπορική εταιρία Alitalia, με το ιταλικό κράτος να χάνει την υπομονή του, ζητώντας ριζικές αλλαγές. Αλλά και η Condor, η οποία παρά την πτώχευση της μητρικής Thomas Cook επιβίωσε κατόπιν κρατικού δανείου, θα πρέπει να βρει μέχρι τέλος Μαρτίου νέο ιδιοκτήτη.
Πηγή: kathimerini.gr