Η ποντοπόρος ναυτιλία αναζητάει νέα καύσιμα
Το «αποτύπωμα άνθρακα» που αφήνει ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος στο περιβάλλον έχει μειωθεί σήμερα κατά 18% σε σχέση με μία 11ετία πριν, παρά την αύξηση της χωρητικότητάς (τονάζ) του κατά 60%, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services. Είναι μια εξέλιξη προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς η εμπορική ναυτιλία καλείται να μειώσει τις εκπομπές ρύπων κατά 50% μέχρι το 2050, σύμφωνα με τους νέους κανόνες της Διεθνούς Οργάνωσης Ναυτιλίας (ΙΜΟ).
Ομως αυτή η πρόοδος αποδίδεται στη μείωση της ταχύτητας των πλοίων, που σημαίνει πως η παγκόσμια ναυτιλία θα πρέπει να αναζητήσει νέους τρόπους για να μειώσει τις εκπομπές ρύπων. Με αυτόν τον σκοπό, η Bloom Energy ανακοίνωσε την έναρξη συνεργασίας με τη Samsung Heavy Industries, μία από τις ισχυρότερες εταιρείες ναυπηγικής, για την ανάπτυξη καραβιών που χρησιμοποιούν κυψέλες καυσίμου ως βασική πηγή ενέργειας. Οι δύο εταιρείες υπολογίζουν πως με την κατασκευή πλοίων που θα τροφοδοτούνται με κυψέλες καυσίμου μπορεί να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων κατά 45%, προσεγγίζοντας τα νέα κριτήρια της ΙΜΟ.
Σύμφωνα με την Clarkson Research Services, η κατανάλωση καυσίμων και εκπομπών ρύπων έχει περιοριστεί περίπου κατά 820 εκατ. τόνους από το 2008 παρά την αύξηση του όγκου των μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων κατά 35% συγκριτικά με μία 11ετία πριν, βελτίωση που οφείλεται κυρίως στη μείωση της ταχύτητας των πλοίων κατά 15% με 20%. Η Clarkson, μάλιστα, υποστηρίζει πως το 30% της χωρητικότητας του παγκόσμιου εμπορικού στόλου εκπέμπει λιγότερους ρύπους κατά 20% από το 2008. Κι όμως, «είναι απαραίτητο να μειώσουν οι κατασκευαστές πλοίων τις εκπομπές ρύπων», σχολιάζει ο Πρεέτι Πάντε, αντιπρόεδρος της Bloom στον τομέα της στρατηγικής ανάπτυξης, στο πρακτορείο Bloomberg. «Μπορούμε να πετύχουμε μεγάλη πρόοδο στη βιομηχανία ναυπηγικής και να εγγυηθούμε άμεσα αποτελέσματα», προσθέτει ο ίδιος.
Τα πλοία κινούνται, κυρίως, με μαζούτ (HFO), ενώ πετρέλαιο κίνησης τύπου ντίζελ χρησιμοποιείται συμπληρωματικά σε μικρές ποσότητες. Οι κυψέλες καυσίμου βασίζονται στο υδρογόνο, αλλά μπορούν να τεθούν σε λειτουργία και με φυσικό αέριο. Επί του παρόντος, οι κυψέλες καυσίμου χρησιμοποιούνται μόνον για την ηλεκτροδότηση κτιρίων και κέντρων δεδομένων. Ο Πάντε της Bloom τονίζει δε πως στην περίπτωση των πλοίων δεν χρειάζεται να είναι όλες τοποθετημένες σε ένα σημείο του πλοίου, δηλαδή δεν υπάρχουν μεγάλες πρακτικές δυσκολίες για την αξιοποίησή τους. Σε πλεονεκτική θέση βρίσκονται τα φορτηγά πλοία διότι έχουν τη χωρητικότητα για την εγκατάσταση κυψελών καυσίμου χωρίς να υπάρχει ένα ενιαίο μηχανοστάσιο.
Πηγή: kathimerini.gr