Υπέκυψε η Audi στα αιτήματα των Ούγγρων εργαζομένων της
Επειτα από απεργία που διήρκεσε μία εβδομάδα, οι υπάλληλοι στο εργοστάσιο της Audi στην Ουγγαρία απέσπασαν αύξηση μισθού ύψους 18% – από τις υψηλότερες που έχουν πάρει ποτέ τα εργατικά συνδικάτα της χώρας. Ωστόσο, η απεργία στο εργοστάσιο Gyor προκάλεσε καθυστερήσεις στην παραγωγή της Audi και ευρύτερη ανησυχία στη Γερμανία, διότι αποκάλυψε την αυξανόμενη έλλειψη εργατικού δυναμικού και την έντονη αλληλεξάρτηση με τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, σύμφωνα με ρεπορτάζ των Financial Times.
Εννέα χιλιάδες κινητήρες
Οι 13.000 εργαζόμενοι στο εργοστάσιο της Audi στην πόλη Gyor ανέστειλαν την απεργία, που είχε προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στην παραγωγή της Audi ανά την Ευρώπη. Το εργοστάσιο στην Gyor παράγει τους περισσότερους κινητήρες στην Ευρώπη, εννέα χιλιάδες την ημέρα, με αποτέλεσμα το εργοστάσιο στην Ingolstadt, όπου βρίσκεται η παραδοσιακή έδρα της γερμανικής εταιρείας, να αναγκαστεί να διακόψει την παραγωγή αυτοκινήτων για δύο ημέρες εξαιτίας έλλειψης κινητήρων. Η απεργία έφερε στο φως την αλληλεξάρτηση μεταξύ των κρατών της κεντρικής Ευρώπης και των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών που είχαν σπεύσει να ανοίξουν εκεί εργοστάσια λίγο μετά την πτώση του σιδηρού παραπετάσματος. Η ουγγρική οικονομία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες για την ανάπτυξή της, καθώς αυτές συνεισέφεραν σχεδόν το 30% της βιομηχανικής παραγωγής της χώρας το 2017, σύμφωνα με τους FT. Μόνο το εργοστάσιο της Audi στο Gyor συνεισφέρει το 9% των εξαγωγών της Ουγγαρίας και περίπου το 1,4% του ΑΕΠ της χώρας. Μέχρι σήμερα η αλληλεξάρτηση μεταξύ της Γερμανίας και των οικονομιών της κεντρικής Ευρώπης εθεωρείτο δεδομένη από τους πολιτικούς και τα στελέχη των επιχειρήσεων, ωστόσο η απεργία στο Gyor προκάλεσε ανησυχία στο Βερολίνο, λέει στους FT ο Μίλαν Νιτς από το Γερμανικό Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων.
«Το γεγονός πως τα εργατικά συνδικάτα απέσπασαν σχεδόν ό,τι ήθελαν, δείχνει πόσο ευάλωτες είναι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και πόσο εξαρτώνται από τις εφοδιαστικές αλυσίδες τους στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη», εξηγεί ο κ. Νιτς. Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν ήδη τη δύσκολη μετάβαση από μοντέλα με κινητήρες ντίζελ, τα οποία απευθύνονταν κυρίως στις ευρωπαϊκές αγορές, σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Παράλληλα, η δεξαμενή φθηνού και με σχετικά υψηλή κατάρτιση εργατικού δυναμικού που υπήρχε δίπλα στη Γερμανία και η οποία καθιστούσε πολύ ελκυστικές τις χώρες της κεντρικής Ευρώπης έχει αρχίσει να εξαντλείται. Το εργατικό δυναμικό της Ουγγαρίας όλο και λιγοστεύει, εν μέρει επειδή οι εργάτες μεταναστεύουν σε αναζήτηση καλύτερων μισθών σε γειτονικές χώρες. Τα εργατικά συνδικάτα της Ουγγαρίας υποστήριξαν κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για την αύξηση του μισθού πως οι μισθοί στα εργοστάσια της Audi και της Volkswagen σε Πολωνία, Τσεχία και Σλοβακία είναι υψηλότεροι κατά 39%, 25% και 28%, αντίστοιχα. Γενικότερα παρατηρείται αύξηση των μισθών στην κεντρική Ευρώπη. Οι μισθοί στον ουγγρικό βιομηχανικό και κατασκευαστικό τομέα αυξήθηκαν (σε ετήσια βάση) κατά 9% στη διάρκεια του τρίτου τριμήνου του 2018, σύμφωνα με τη Eurostat. Στη Σλοβακία και στην Τσεχία αυξήθηκαν κατά 7% την ίδια περίοδο.
Πηγή: Kathimerini.gr